Jump to content

Kort lostid


starhagle

Recommended Posts

Heisann. Har en strihåret dachs som fyller 2år i november dette er hun sitt 2 jakt år. Jeg har et par problemer som jeg håper noen kan hjelpe meg med.. jeg sliter med at hun har korte los tider. Losene varer som regel bare 5/10 min, 15 min er rekorden. Losen går som bare det hun har også veldig fine og gjevne loser men etter et par min stopper hun helt opp og kommer på baksporene sine til meg. Søket huns er ganske varierende noen ganger elendig av og til er det helt ok. Jeg føler av og til hun mangler det siste giret når jeg slipper hun, hun spinner ikke akkurat rundt og søker. Men det største problemet for min del som jeg ikke skjønner meg på er los tiden. Hun har ikke blitt skutt dyr for men hun har vært med på et fall plass da viste hun veldig stor innteresse og ble helt i hundre når hun fikk dra i rådyret.  Håper noen har noen erfaring og dele

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å gi deg en "oppskrift" på å løse problemet. 

For meg høres det ut som de første gangene strihårsdachsene mine hadde los. Varte gjerne bare 5-10 minutter. Lostidene ble klart lengere da bikkjene ble tryggere på arbeidssituasjonen. Alle hunder er ulike individer. Kanskje trenger bikkja di bare mer tid enn det som er normalt for en dachs. Mitt råd er å være mye ute i terrenget. Prøv å bygge opp tryggheten til bikkja ved å bevege deg lite og hold deg på samme plassen dersom bikkja drar ut i los. Sikkert bra å få skutt dyr for henne, men klart en fordel om dette skjer etter at hun har satt "ny rekord". Helst over en halvtime.

 

Hvordan er søskene hennes i jaktsituasjonen? Er foreldrene jaktchampioner? Hvilken kennel har levert henne?

Jaktlyst er gjerne betinget av avl. Ikke alle oppdrettere av dachs avler på dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja foreldrene er begge jaktchampioner, faren er nordisk drev CH og finsk drev CH .  Han er også Norsk og Svensk utstilling CH. Godkjent ettersøkshund. Mora er også godt premiert. 
 Får bare håper det løsner mere i løpet av høsten. Hadde første slipp for i år i dag, ble 2 loser men begge var kun på rett under 10min 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, starhagle said:

Ja foreldrene er begge jaktchampioner, faren er nordisk drev CH og finsk drev CH .  Han er også Norsk og Svensk utstilling CH. Godkjent ettersøkshund. Mora er også godt premiert. 
 Får bare håper det løsner mere i løpet av høsten. Hadde første slipp for i år i dag, ble 2 loser men begge var kun på rett under 10min 

 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, uncas said:

Gi tispa litt tid så ordner dette seg.

Jeg er overbevist om at når du først får skutt et dyr for hunden, slik at den skjønner sammenhengen, kan problemet fort bli snudd på hodet. Jeg skjøt et rådyr for strihårstispa da hun var bare drøyt 8 måneder (alt for tidlig, selvsagt!), og etter det fallet har jeg ikke tall for alle timene jeg måtte vente på stolsekken for ei bikkje som ikke ville legge av.....

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Høres litt ut som at hunden er redd for å ikke finne tilbake til "far". Viktig med en sånn hund at en er veldig konsekvent på å ikke bevege seg fra plassen bikkja forlot deg, så hun alltid finner deg der hun forventer. Det kan være en løsning å bli med hunden opp på tapet og la henne fortsette på samme dyr, fra der hun slapp dyret. Så hunden forstår at du vil hun skal henge seg på det dyret - istedet for å finne et nytt dyr. 

Likeledes kan det være en fordel å få et fall, så det kan jo være greit å starte sesongen med å jakte noen enkle smådrev og se om en får skutt et losdyr.  

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at første dreveren min var litt som dette, jagde veldig greit den første sesongen, men sesong 2 og 3 ble det bare korte loser. Men der løste det seg med ei felling midt i sesong 3 (hunden var da 4 år, og jeg hadde fått beskjed om at den hunden var det bare å gi opp) av en hare av alle ting, og etter det gikk ting klokkerent som svenskene sier. 1-2 timers loser kontinuerlig fra den dagen til han losa seg ut av hørehold og inn i evigheten som 13-åring. 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jibrag said:

Høres litt ut som at hunden er redd for å ikke finne tilbake til "far". Viktig med en sånn hund at en er veldig konsekvent på å ikke bevege seg fra plassen bikkja forlot deg, så hun alltid finner deg der hun forventer. Det kan være en løsning å bli med hunden opp på tapet og la henne fortsette på samme dyr, fra der hun slapp dyret. Så hunden forstår at du vil hun skal henge seg på det dyret - istedet for å finne et nytt dyr. 

Likeledes kan det være en fordel å få et fall, så det kan jo være greit å starte sesongen med å jakte noen enkle smådrev og se om en får skutt et losdyr.  

 Ja får prøve det, satser på det løser seg men hadde vært fint med litt lengre loser. noen som har prøvd og la 2 hunder jage sammen med en annen hund som kan sakene? Eller er det siste utvei?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen motforestillinger mot å la unghund samjage med en eldre. Hvis du har mulighet til dette, kan det være god medisin. 

 

Vet at enkelte er skeptisk til dette med begrunnelse i at unghunden lærer unoter, ikke blir selvstendig osv. Men forutsetningen er at man starter med innjaginga av valpen alene og lærer den seg selv å kjenne, og bruker samjag med en eldre hund for å gi unghunden erfaring, i tillegg til at tryggheten i å være med en eldre hund gjør det enklere for unghunden å "presse grensene", spesielt når det er snakk om en hund som er litt "utrygg" som her antydet. 

 

Nå har jeg vært heldig og hatt hunder som har vart lenge, så jeg har ikke erfaring med innjaging av mange hunder, men de jeg har jagd inn og brukt samjag som en av treningselementene har i allefall ikke blitt lostjuver eller lite selvstendige, heller tvert om. 

Edited by Jibrag
Lite tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, var bare treg i starten. Brukte mye tid på skogstilvenning fra første stund. Året før det løsnet var hun med på 16 hjortefall og et titalls rådyr. Hun viste marginal interesse for rådyrene og sporet hjort til hun fikk kontakt men jaget aldri. Bustet alltid dyrene på fallet men hadde liksom ikke nok guts til å jage de på egenhendig. Nå er hun jaktmaskinen fra helvete som henger på så lenge det er dagslys.

 

Er vel ikke så veldig uvanlig at noen bikkjer er litt trege i starten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

gammel tråd, men dachstispa mi var også slik. Det var ikke før ho ble 3 år at det løsna skikkelig med lostidene, fram til da var det veldig variabelt variabelt. Jo mer erfaringer jeg gjør meg sjølv, og jo flere hunder jeg leser om, så det kanskje nesten mere vanlig enn uvanlig at hunden må bli 3 år før det liksom stabiliserer seg/blir trygge nok.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En stund siden jeg skrev dette innlegget men nå går det mye bedre:) nå i høst loser hun alt i fra 50min til 2 - 3 timer. Virket som hun bare trengte og bli litt tryggere på seg selv og at hun selv følte hun hadde kontroll, hun ble 3 år i november i år 

Edited by starhagle
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...