Jump to content

Due - Vondt lukt etter 40 døgngrader


Rekis

Recommended Posts

Hei!

Jeg kom hjem fra min første duejakt gjennom NJFF's introjakttilbud for et par dager siden med 4 nyskutte duer.

De to første tilberedte jeg til middag samme dag og hadde et knallmåltid. De to siste tenkte jeg la henge i galge i boden hvor det er ca 20grader med viltnett også bare helt i tilfelle etter fruens ønske.
Nå da to dager senere tenkte jeg skjære ut filetene av disse to siste, men merket en litt stram "kloakk"-lukt i boden, som tydeligvis kom fra fuglene. Da jeg tilberedte dem virket det som det kom lukt fra begge to, tenkte meg det sikkert er deres indre kloakk-system som hadde godgjort seg og sakte siver ut ved å bli tatt på.
Men den ene fileten fra en av duene hadde denne stanken sittende i seg, jeg prøvde å skylle den godt og forsiktig fjerne alt som ikke var rent kjøtt som hinner og lignende, men lukta satt igjen i denne ene siden svakt fortsatt, både storfileten og "indrefileten".

Jeg er nokså fersk og dette er mitt første vilt jeg har tatt med hjem for å spise, så håper det er noen med mer erfaring som kan bidra :) Bør jeg unngå å spise den?

(Jeg la de filetene som hadde litt lukt for seg i egen pose i fryseren.)

Link to comment
Share on other sites

Det er generelt problematisk å mørne/modne vilt på sensommeren med høy temperatur og ditto fuktighet. Duer er planteetere, men på denne tiden av året kan man lett få uønsket bakterievekst i innvollene som gir vond lukt. Så det spørs om ikke denne ene brystfileten hadde blitt forurenset av mage-/tarminnhold? Min hovedregel er at hvis noe ikke ser helt friskt ut og i tillegg lukter vondt etter skylling, kast det!

Link to comment
Share on other sites

Hei! 
 

ingen ekspert i det hele tatt, men for å få igang litt svar her så ville nok jeg tenkt at 20 grader er litt for varmt og i en bod uten vind og kanskje litt varierende luftfuktighet så kan man ryke på det resultatet du endte opp med. 
 

bor i leilighet selv og er igang med duejakta, etter første tur ble det middag med en gang, men har fundert på om jeg kanskje skal henge neste fangst i en viltpose ut av vinduet(i skyggen) for mørning🤔 

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til rype, må tarmer etc tas ut av duer før de henges til mørning. 
 

regelen for 40 døgngrader er ikke helt presis, men gjelder i hvert fall bare mellom 4 og 10 grader. 20 grader er for varmt for alt kjøtt. I ditt tilfelle burde de ha ligget i kjøleskapet. 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Du har fått svaret. Kjøleskapet neste gang. 

Dette skjedde meg som fersk jeger, med et rådyr. Jeg forsøkte å redde det, skylle i eddikvann og you name it, Men lukter det vondt så smaker det vondt. Søppel dessverre. 40 døgngrader gjelder ikke når det er varmt ute dessverre. 

Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell på hva ryper og duer spiser. Ryper spiser bær som inneholder mye benzosyre, slik at de nemmest er fulle av konserveringsmidler. Kokker plukker ofte ut bær fra kroa til ryper og har i sausen. I kroa til duer, er det ofte fullt av korn som lett gjærer. Min anbefaling er fortsatt å kroke ut duer, og også gjerne tømme kroa. 

 

Samme som anbefales for ender her:

http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/2011/09/hvordan-gjre-opp-en-and-og-hvordan.html

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar!

Da kaster jeg den som lukter vondt, men prøver meg nok på de andre. Og til neste gang skjærer jeg ut alle fileter med en gang og lar de mørne i kjøleskapet i stedet!

Edited by Rekis
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Rekis said:

Takk for mange gode svar!

Da kaster jeg den som lukter vondt, men prøver meg nok på de andre. Og til neste gang skjærer jeg ut alle fileter med en gang og lar de mørne i kjøleskapet i stedet!

Hvis du skal mørne bryststykkene i kjøleskap bør du vakuumpakke de først. Gjør du ikke det så vil de tørke ut. Enkleste er å stikke hodet på dua under vingen og så legge hele dua i kjøleskapet. Kan godt legge duene litt tett men unngå å dekke de til med plast.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...