Jump to content

Innskyting


dalla

Recommended Posts

Heisann :D

 

Jeg har nettopp kjøpt meg ei howa 1500 lightning .223 rifle, med 3-9 x40 kikkertsikte :) til toppjakt (gjerne noen tilbakemeldinger på det:P

 

Børsa kommer dagen før jeg skal på jakt, så den er ikke skutt inn!!

 

 

Jeg lurer da om noen her vet om noen kjappe inskytingsteknikker:)

 

Takker for alle svar :P

 

Mvh daniel.

Link to comment
Share on other sites

Ha børsa i en innskytings benk, viss du har. Har du ikke må du bare sørge for at børsa er så stabil som mulig. Jeg brukte bare bipod. Når børsa er stabil ser du igjennom løpet så du har det på blinken på 100m. Så justerer du siktet til det er på ca samme område, på 100m. Så er det bare å begynne å skyte. Har du innskytnings skive er det en fordel, ellers må du bruke tommstokk. Da måler du avstanden skuddet er fra senter-høyden og senter-midten. I enten tommer eller cm, alt etter hva du har i justerings enhet på kikkerten.

 

Er skuddet 4" for langt ned og 2" for langt til venstre, skrur du opp og til høyre. 1/2" betyr at et klikk er en halv tomme. 1/4" er en kvart tomme osv.

 

Håper dette hjelper. Jeg la ved et eget produsert kunstverk av en illustrasjon som kansje gjør det lettere å forstå.

 

 

attachment.php?attachmentid=39489&d=1229263812

 

 

BrunozeroEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være alt for moraliserende her, men jeg syns det virker litt vel overilt å få rifla i hende dagen før selve jaktturen, skyte inn rifla på jaktturen og da gå på jakt. Den andre tråden din her - http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=12517&p=131344#p131344 viser jo at du ikke akkurat er en erfaren jeger, og du må tenke på at orrfugl og storfugl ikke akkurat er store blinken.

 

Personlig hadde jeg kost meg mye mer på jaktturen hvis jeg hadde kjent våpenet, kikkerten og ammunisjonen. Og det tviler jeg på at du rekker på en dag. Men det er meg og mine meninger!

Link to comment
Share on other sites

Alt er mulig, men du er på tynn is etter vært.

Det kan jo hende at det er noen brukere av forumet her som kjenner til noen bane rundt er du bor, eller på veien til jakt.

Husk og pusse pipa grundig ren før du starter skytingen. Etter sjekk alle skruer på våpenet, en vet ikke om de som monterer for deg evt fjusker i faget.

Jeg hadde nok kjøpt med en eske med Norma Jaktmatch, da jeg har delt erfaring med div 223 billig ammo. Evt ekspansjons ammo fra samme fabrikk.

Hvor bor du?

Link to comment
Share on other sites

Ta ut bolten og sikt igjennom løpet og så juster kikkerten så det passer. Da har du fått grovjustert kikkerten og treffer papiret, resten er barnemat.

Men liten tid til innbrekking av pipa, men prøv å puss løpet rent mellom hvert skudd med dei 20 første.

Link to comment
Share on other sites

Hei:)

 

Jeg er ingen uerfaren jeger, bare under jakttypen toppjakt, har jakta mye rype å hare før :D

 

Jeg bor på stjørdal i nord- trøndelag!!

 

HVorfor så himla nøye me skytebane?? Det må jo gå bra å ta med et målbann å måle opp 100m i skogen??

 

Jeg synes at det er litt dårlig gjort at jeg spør et enkelt spørsmål så kommer NOEN av dere med moralpreken... javell jeg er en uerfaren rifle jeger, men det må da være lov til å stille spørsmål!!

 

Jeg har ikke så mange valg... enten jakt med ei ny børse eller ikke noe i det hele tatt.

 

Mvh daneil

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det er litt dårlig gjort at jeg spør et enkelt spørsmål så kommer NOEN av dere med moralpreken... javell jeg er en uerfaren rifle jeger, men det må da være lov til å stille spørsmål!!

 

Jeg har ikke så mange valg... enten jakt med ei ny børse eller ikke noe i det hele tatt.

 

Mvh daneil

 

Hei!

 

Det er fullt lov til å stille spørsmål på et åpent forum, men da må man regne med forskjellige svar og! Jeg har da aldri hentydet at du ikke skal få lov å stille spørsmålet. Og mitt svar var at jeg syns det er overilt å dra på jakt med ei børse man har mottat dagen før jaktturen, og dra på jakt med den. Dessuten; tåler man ikke å bli motsvart i et forum, så har man kanskje ikke noe her å gjøre?

 

Og hadde jeg vært deg hadde jeg kun dratt med hagle, men meg om det - som jeg også skrev i mitt tidligere innlegg, selv om jeg helt klart mest av alt hadde ønsket å bruke rifla.

 

Skitt jakt og gratulerer med ny rifle!

Link to comment
Share on other sites

Tingen er vel at du bør være godt kjent med våpenet ditt, hvilken ammo du bruker osvosv. Og du rekker ikke å bli kjent med det på en dag ;)

 

Men joda, du kan alltids innskyte på 100 meter på månen hvis du vil det. Sålenge du har 100 meter, blink og trygg bakgrunn går det greit.

(Nei, du kan egentlig ikke innskyte på månen...)

Link to comment
Share on other sites

Ingenting i veien med å skyte inn utenfor skytebane, så sant du har tillatelse til å skyte på området. Jeg regner med at du lurer på det praktiske rundt innskyting?

 

Grovinnstilling av optikken har du fått før i tråden. Om ikke rifla kommer ferdig montert fra levrandør, så leser du det :wink: Selv pleier jeg å sikte inn på en lyktestolpe e.l som står passelig langt unna. Grovinnstilling gjør du for å sikre at du er innenfor skiva når du begynner skytinga for alvor. Hvis du ikke får det til, kan du sikkert spørre noen om praktisk hjelp.

 

Så til selve skytingen. Børsa du har kjøpt er gullegod til sitt bruk, kaliberet likeså. For å beholde pipa god og presis, pusser du først ut ALT som ligger i pipa. Støv, fett, dritt og møkk skal ut før første skudd. Når du begynner å skyte, skal du også pusse - feks etter 3 skudd. Dette er nærmest egen religion, men det viktigste er altså å få ut all dritten :wink:

 

Hva slags optikk har du? Det mest avgjørende er hvilket klikksystem du har - hvor mange klikk du skal skru for å flytte treffpunktet en viss avstand. Om du vet dette er det forholdsvis greit å regne seg fram til antall klikk - så lengde du finner igjen treffet av førsteskuddet. Dvs ikke ta den minste skiva du finner.. Sjekk alle skruer på optikk og våpen, ha med deg det du trenger av verktøy til det.

 

Siden du ikke er kjent med våpenet eller er erfaren riflejeger BØR du gjøre deg kjent med det.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... hvor mange skudd bør jeg avfyre??

 

Minst 3 for å sjekke presisjon - bruk vettug ammo!

Deretter kan du begynne å skru deg inn til riktig treffpunkt.

 

Beregn MINST (!!) 15 skudd til innskyting. Kjøper du ei pakke Norma JM har du så det holder ei stund, her har du 50 skudd. Ta vare på hylsene, Normahylsene er kjekke å ha hvis du har mulighet til å lade.

Link to comment
Share on other sites

Heisann :P

 

Jeg kommer ikke på navnet, men den har en forstørrelse på 3-9x40

 

Hvor mange skudd bør jeg avfyre på innsyktinga, og på hvilke(t) hold?

 

Mvh daniel

 

Det er viktig å vite hvilket klikksystem du har, når du vet merkenavnet får du svar her på akkurat det. Skyt inn på ca 100 m - dette er det enklest ift utregning av antall klikk. Feks 1 klikk = 1 cm betyr i praksis at du flytter treffpunktet 1 cm pr klikk på 100 m. Når du vet hvilken ammo du skal bruke, får du sikkert hjelp til utregning av kulebane her. Dette er meget viktig på toppjakt, der målet er lite og avstanden ikke nødvendigvis er akkurat 100 m :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er optikken min bra nok til toppjakt, eller blir det for pinglete :lol: ?

 

Det kan kanskje være lurt å tegne en tiur på et a2 ark å enge oppi et tre på 200meter for å teste? vet du hvor mye en treningspakke fra norma koster for cal 223

 

Mvh daniel 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei Daniel.

 

Du har startet med en hobby som vil gi deg mye gleder i mange år fremover.

Jeg vil likevel anbefale deg å sette deg mer inn i dette med jakt, våpen og optikk.

Boka til Eirik Moen om Rifler og rifleskyting kan anbefales på det sterkeste. Her blir du grundig satt inn i det viktigste. Sett den øvers på ønskelista di til jul.

Etter det kan noen dvd`er med jakt på de viltarter du skal jakte være et godt tips.

 

Stå på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når du skal opp i toppen av treet med A2 arket ditt (der sitter tiuren oftest når det er mye snø), må du huske å dekke til nakken slik at du ikke får snø nedi. Det er noe av det værste en toppjaktjeger vet. Og en viktig ting til: Don`t eat yellow snow....... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er optikken min bra nok til toppjakt, eller blir det for pinglete :lol: ?

 

Det kan kanskje være lurt å tegne en tiur på et a2 ark å enge oppi et tre på 200meter for å teste? vet du hvor mye en treningspakke fra norma koster for cal 223

 

Mvh daniel 8)

 

Tipper ca kr 500. Norma JM - kula er ei god kule du stort sett kan bruke til både trening og toppjakt.

Testskyting på 200m kan være nyttig, det er mye som skjer med ei kule på vei fra kammeret til målet - feks vindavdrift. Alt annet har du PCB til, dvs se kulebanen og antall klikk ift avstand.

 

Det meste av optikk duger i dagslys, så lenge klikkene og montasjen er til å stole på.

 

Ironifilter på:

Du kan enten gjøre dette på riktig måte og få en ok opplevelse - el du kan lytte til alle jalla-kommentarene som alle "hyperkule driterfarne superjegere" kommer med her. :wink: Ironifilter av.

Link to comment
Share on other sites

Litt mer tips til deg.

Du grovinnstiller hjemme, slik som er nevnt over. Ta ut sluttstykket, sikt gjenom løpet til du ser noe på 100 meters avstand gjennom løpet, og still kikkertsiktet så korset ligger samme sted. Børsa må ligge HELT stille om det skal fungere. Da bør du være inne på blinken på 100 meter.

 

Når du skal skyte inn, vil du garantert treffe utenfor midten. Se tegningen over som Bruno Engerdal ha vært så hyggelig at han har laget til deg. Dersom du kan få børsa til å ligge helt stille, og du klarer å se kulehullet i kikkertstiktet (eller du markerer det med tusj, slik at du ser en prikk), skrur du siktekorset inn i kulehullet. Da er kikkertsiktet innstilt dit løpet skyter. Men, skal det fungere må rifla ligge HELT stille når du srur, som du sikkert forstår. Ta uansett noen skudd for å kontrollerer.

 

Lykke til, og skitt jakt! Ta masse bilder og lag en tråd her inne.

:D Bent

Link to comment
Share on other sites

Å nei, ikke på fugl! Du vil vell at det skal være noe kjøtt igjen og ikke bare en klump med fjær? :wink:

 

Skaubjønn:

Jeg skaut just inn min med å holde rifla og støtte på tofoten. Justerte bare bakfeste på leupoldmontasjen. Bang, rett i blinken :D Trengte bare ett klikk eller to..

Link to comment
Share on other sites

Når du skal opp i toppen av treet med A2 arket ditt (der sitter tiuren oftest når det er mye snø), må du huske å dekke til nakken slik at du ikke får snø nedi. Det er noe av det værste en toppjaktjeger vet. Og en viktig ting til: Don`t eat yellow snow....... :wink:

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen: nå ler jeg så jeg griner!!! Sorry OT, men dette var virkelig et gullkorn!

 

 

Tilbake til topic: Dalla, hvor bor du, og når reiser du på jakt?

Jeg kan ha mulighet til å hjelpe deg med å få grovjustert rifla di hvis du ikke får det til selv. (Jeg bor på Stjørdal.)

Link to comment
Share on other sites

Du får si i fra da hvis du skulle trenge hjelp, men hvis du følger rådene du har fått her inne så går det nok veldig bra skal du se...

 

Grunnen til at jeg lo, er at jeg kan se det hele for meg... veldig billedlig.

En ung kar som har brukt lang tid ved kjøkkenbordet og tegna en tiur på et stort fint ark. Ser han for meg klatre opp i toppen av ei diger gran, og skal prøve å feste dette store arket der. Så skal han klatre ned i gjen, gå 200m, skyte et skudd på denne "tiuren", så skal gå tilbake 200 meter i dypsnøen og så klatre opp i toppen igjen for å se om han har truffet!

 

Mulig det er bare meg som ser humoren i det, men innlegget til mork var ironisk ment. Det finnes enklere måter å se om du klarer å treffe tiuren på 200m enn den som beskrevet over;)

Link to comment
Share on other sites

Burde jeg bruke helmantel eller blyspiss? blir ikke helmantelen litt pinglete?
Å nei, ikke på fugl! Du vil vell at det skal være noe kjøtt igjen og ikke bare en klump med fjær? :wink:

Jaja, så har vi den diskusjonen igjen :roll:

 

Det er en viss forskjell på fugl og fugl. Nå har jeg ikke skutt tiur med rifle (ennå ;) ), men jeg har noen ryper og gås på samvittigheten. Det er ikke stor forskjell på størrelsen på en tiur og på ei grågås.

 

Til rype og annet smått bruker jeg også helmantel. Men ikke til stor fugl! Jeg har skutt gås med .223Rem helmantel og jeg har skutt gås med .223Rem blyspiss. Jeg skyter ikke på flere gås med helmantel :evil: Jeg har også sett hva et "litt dårlig plassert skudd" med .308Win helmantel har gitt av skuddtegn på gås :arrow: Ingen ting. Den gåsa ble helt tilfeldigvis skutt på nytt like etter første skuddet, da med en sakteekspanderende blyspiss (Rhino Solid Shank) fra en .223Rem, så vi hadde godt sammenligningsgrunnlag. Jeg for min del lader alltid med ekspanderende ammo hvis jeg jakter på såpass stor fugl som gås eller tiur fordi den gir meg litt margin i forhold til marginale treff.

 

En fugl -- til og med en tiur eller ei gås -- er en nokså liten blink når holdet fort strekker seg til både 100 og 200 meter, særlig i felt. Det er ikke det samme å ligge på banen og prikke papp som å stå i terrenget og skulle drepe med ett skudd. Siden jeg -- som regner meg som en middels skytter og har resultater fra jaktfeltstevner som tyder på akkurat det -- ikke er 100% sikker på å treffe midt i maskinrommet hver eneste gang, vil jeg ha noe som "river" litt. Altså blyspiss. Problemet er bare at det aller meste av fabrikk-blyspiss i .223Rem er laget for å gi masse splinter og dermed drepe kråker, rev, coyoter og præriehunder raskt og effektivt. De er dårlig egnet til smått matvilt. Hvis du er så god til å skyte som de aller fleste her inne -- med andre ord i stand til å gruse hele bølingen på LS som du ikke gidder å dra på ( ;) ) -- bør det likevel ikke være noe problem for deg. Da legger du skuddet litt høyt i ryggen på fuglen. Kjøttødeleggelsen vil bare komme i rygg, så du ødelegger lite mat. Du kan også sjekke om Norma har kommet med Oryx i .223Rem nå, eller om den patronen fremdeles er på vent for å komme ut i butikkene. Oryx er ei lodda kule som skal gi mindre splintavgang og bør egne seg brukbart til ditt bruk. Lader du sjøl, vil jeg anbefale Rhino Solid Shank, Barnes, PBP eller Swift Scirocco II.

 

Den største kjøttødeleggelsen og den minste steika får du når fuglen seiler avgårde med et lite 5.6-mm høl gjennom kroppen for å daue to kilometer lenger borte og ende opp som revemat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...