Jump to content

6,5x55 Nosler Trophy Grade


Recommended Posts

22 minutter siden, Jeger'n skrev:

Aldri testa i 6,5, men skutt en del dyr med Accubomb i 338 Federal. Fungerer tilsvarende en splintbombe der, i alle fall.

Hmm, er Accubond så ille? Jeg har skutt noen få rådyr med Accubond LR, i 7mmWSM - og har ikke stort negativt å si egentlig. Den lager en større sårkanal enn Swift A-Frame, for å si det sånn..., men det er da et stykke igjen til "splintbombe"? 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan heller ikke si noe negativt om Accubond fra 30.06 langt fra noen splintbombe i hverken hjort eller rådyr, men korte eller ikke eksisterende utras.

Noe må jo dyra daue av også... Dette er 150 og 168 grs kuler jeg har testa, og bruker fortsatt da jeg ble godt fornøyd med virkning og presisjon

 

Jeg har ikke fått testa 6.5 enda men jeg har noen 140 grs accubond jeg kan lade opp å teste i år muligens

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Ole Bernhard Larsen said:

nevnte kule i 6,5 - 140 grs?

Ja, hjemmeladet da.

Fungerer fint på rådyr, rein, hjort og villsvin. Har ikke brukt den på elg, men det skulle ikke være noe i veien for det.

 

Har ikke opplevd:

2 hours ago, Jeger'n said:

Fungerer tilsvarende en splintbombe

 

Men BT nosler har en tilnærmet splintbombe effekt. Accubond derimot holder mer sammen, men ikke regn med 100% restvekt. 60-70% er mer normalt.

Her er en 140gr Accubond som har gått inn nakke på villsvin, skutt forfra på ca 40 meter, og endt opp i klauven bak. Restvekt 83,1 gr. Da har kula gått på langs gjennom nakke/ryggrad/baklår. Slaktvekt 40 kg.

 

IMG_0372.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, znopi said:

Har ikke brukt den på elg

Rettelse: kom på at jeg har skutt en elg med kula i 6,5x55 for ca 6-7år siden. Ku, lungeskudd, gikk ca 60-70 meter før fall. God effekt, gjennomskyting. Husker ikke slaktevekta.

 

 

 

IMG_0377.JPG

Edited by znopi
rettskriving. Feil bilde, slettes
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Hmm, er Accubond så ille?

K

 

Ja, min erfaring er slik. 200 grs i Federalen er ikke akkurat kilde for høy fart og eksplosjon heller, men med denne kula opplevde jeg det hver gang. 12-15 elger, en gris, et par villrein og en rev. Alle elgene er skutt i los på korte avstander og grisen på åte og 25 meter, men dog. Restvekt på +/- 50% og splinter rundt omkring i slaktet. Restbeholdningen brukes som treningsammo. Var veldig enkel å få til å gå godt i min pipe, om ikke annet.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Jeger'n said:

Restvekt på +/- 50% og splinter rundt omkring i slaktet.

Skjønner det er ulike erfaringer med nevnte kule. Det er rart i ett såpass moderat kaliber. Var det like ille på dyr skutt på avstander over 50 meter? Ser du har skutt de fleste på kort hold. Under 50 meter?

En undermåls produksjon du har vært uheldig å endt opp med muligens?  .338 kuler er som regel laget for mer fart en det Federal leverer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var mye splinter i reinsdyra også, men det var jo bare 2. Reven hadde jeg nok 100 på, men der sjekka jeg ikke kjøttødeleggelsene 😎
Elgene var vel skutt på mellom 10 og 70, med unntak av en kalv på 130-135. Alle sammen hadde splinter spredt rundt i skrotten. Med tanke på andre 338 patroner der kula normalt vil bli brukt så burde man kunne skutt på 10 meter med Federalen og hatt greie resultater. Mye mulig jeg hadde kuler fra dårlige lot'er, men kjøpte først 50 for å teste litt ladninger og hvordan de gikk. Da de gikk knallgodt så kjøpt jeg inn et par hundre til. Sjekket aldri om de var fra samme lot. De første 50 ble nok aldri brukt på vilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei.

 

Terminal Ballistic Performance er viktig å teste for hvilken kule man skal velge for hva jakt form man skal utøve.

Jakter man Rev så velger jeg kaliber og en kule som starter å åpne seg tidlig og legger i att all energi inne i reve kroppen, 35Grain V-max er en god kule til dette blant flere.

Jakter man rådyr så bør man velge en kule som åpner litt senere og man bør strebe etter å sette kulen der det er minst kjøtt tykkelse ( litt høyt lunge skudd)

om man er uheldig å skyte gjennom den mest kjøttfylte bogen så blir det selvsagt mye aggressiv ekspansjon i selve kjøtt og ikke i lunge.

Jakter man hjort så er det samme prinsippet som med rådyr men jeg hadde valgt en kule som holder litt bedre før den ekspanderer, Mange har god erfaring med Accubond.

Accubond åpner seg svært aggressivt etter ca 30mm og dumper mye energi de neste 15cm som da vil være i lunge.

Større dyr som Elg som har mye kjøtt-tykkelse i bog, og man er litt usikker på kuleplassering for å unngå dem tykkeste kjøttstykkene før lunge så hadde jeg valgt en enda seigere kule en Accubond, Her er mange gode kuler å velge i og nå har det kommet gode blyfrie alternativer også,

 

Mvh

 

Edited by Øyvind O
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Øyvind O said:

dumper mye energi de neste 15cm som da vil være i lunge.

Du misforstår nok virkningsmekanismene for ekspanderende kuler, og du fokuserer på feile kriterier når du bruker kriteriet med å "dumpe energi" i dyret.

Lungevev har så lav tetthet at det ikke blir noe ekspansjon av betydning i lungene. Ekspansjonen må skje før kulen kommer inn i lungene.

Energi har kun betydning når den brukes til å lage et hull i dyret, dyret dør av blodtap og det er arealet av hullet som har betydning. Energi som ikke brukes til å lage hull i dyret er uten betydning for virkningen.

Det er et unntak for det som kalles "varmint bullets". De virker ved at kavitasjonen av kulen er så stor i forhold til dyrets masse at vevet rives opp.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har skutt en hjort, et rådyr og en elgkalv med 168grs Accubond Longrange i .308 med slapp V0 på ca 720 m/s. Den er vel litt mykere enn vanlig accubond. 

Hjorten på +-100, elgkalven på 140m og rådyret på ca 60m. Ikke store grunnlaget altså. Rådyret, som ble skutt på langs (ikke spør) ble overraskende pent slakt. Elgkalven gikk 30m og gikk på rygg etter en kort "step-dans", det slaktet var veldig pent. Hjorten satt skuddet litt langt bak, så den gikk 100m og ble liggende 3-4 min før den tok kvelden. Pent slakt det og. 

 

Har lada 140grs i 6,5x55, men ikke skutt dyr med den enda. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per-S said:

Du misforstår nok virkningsmekanismene for ekspanderende kuler, og du fokuserer på feile kriterier når du bruker kriteriet med å "dumpe energi" i dyret.

Lungevev har så lav tetthet at det ikke blir noe ekspansjon av betydning i lungene. Ekspansjonen må skje før kulen kommer inn i lungene.

Energi har kun betydning når den brukes til å lage et hull i dyret, dyret dør av blodtap og det er arealet av hullet som har betydning. Energi som ikke brukes til å lage hull i dyret er uten betydning for virkningen.

Det er et unntak for det som kalles "varmint bullets". De virker ved at kavitasjonen av kulen er så stor i forhold til dyrets masse at vevet rives opp.

 

Hei Per

 

Er sikkert feil å bruke forklaringen med å dumpe energi, Men det jeg mener er at det er viktig at man er klar over hvordan kulene man velger til jakt oppfører seg.

Accubond kulene synts jeg fungerer meget bra, men man må være klar over at dem åpner seg svært tidlig (Ca 25-30mm) i normale hastigheter på mindre en 120m,

og det jeg erfarer så blir lungene fullstendig lungemos, Så i alle fall Accubonden ekspanderer svært godt i lungevev. 

Nosler ballistic tip åpner enda mer aggressivt en Accubonden og passer kanskje til Rådyr om man er nøye med kule plassering.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at vanlig Accubond er bedre om hastigheten er høyere. Men med skamkappa pipe ble det AB LR på meg. Det viktigste for meg er uansett at dyret dør, så jeg har ikke valgt kule for å spare kjøtt. Men jeg har uansett alt for lite grunnlag til å kunne uttale meg egentlig🤔

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...