Jump to content

Prepping av turski


Münsterjeger

Recommended Posts

Lett og lett, fru Blom...

 

Når jeg prepper ski gjør jeg følgende:

 

1: Glisonene gås over med hvit Fibertex

1: Smøresonen rubbes lett med 100-papir på kloss/kork

2: Smøresonen får to lag med grønn Swix som korkes godt ut og smeltes inn

3: Jeg smelter inn universalglider på glisonene foran og bak

4: Glisonene sikles og børstes med nylonbørste

 

Nødvendig verktøy: Hvit fibertex, skibrenner+smørejern (evt. elektrisk smørejern), kork, plastsikling, Swix nylonbørste

 

Rubbing pluss grønnSwix gjør at festevoksen sitter litt lenger.

Link to comment
Share on other sites

Turski som i fjellski til bruk utenfor løypene? Jeg mener prepping er helt bortkastet på slike, først og fremst fordi man ikke "går på ski" på fjellski - man trasker. Men kjøp skifeller i alle fall!

 

Er det løype/racingski du har kjøpt så se bort i fra mitt svar. Det finnes sikkert en markatraver her inne som kan gi bedre svar da :-)

Link to comment
Share on other sites

4: Glisonene sikles og børstes med nylonbørste

 

Du beskriver bra, men bommer bittelitt på 4'ern Sako :wink:

 

Etter at glisonene er sikles, skal de børstes med BRONSEBØRSTE, dette som fjerner voksen som ligger i strukturen.(20-25 drag fungerer bra). Deretter kan du bruke nylonbørste :)

Link to comment
Share on other sites

@Olaf: Jeg sa ikke at det var 100% rett framgangsmåte, jeg fortalte bare hvordan jeg gjorde det ;) Men takk for tips, bronsebørstesiden av Swix-kombibørsten vil bli brukt neste gang jeg prepper ski :)

 

@Muntjac: I beg to differ. Også fjellski blir glir bedre og holder bedre på festevoksen hvis man prepper på noenlunde den måten jeg beskrev. Dessuten har sålen godt av å være mettet med glider (tror jeg) uansett om det er løypeski/joggepinner eller skikkelige fjellski.

Link to comment
Share on other sites

 

Du beskriver bra, men bommer bittelitt på 4'ern Sako :wink:

 

Etter at glisonene er sikles, skal de børstes med BRONSEBØRSTE, dette som fjerner voksen som ligger i strukturen.(20-25 drag fungerer bra). Deretter kan du bruke nylonbørste :)

 

Ville nok ikke kjørt så mange ganger med bronsebørsten. 10 ganger holder i bøtter og spann, tar du mere enn det så begynner du å slipe på strukturen og glider du mye over et par år blir sålen ødelagt.

 

Når det gjelder tipset til Muntjac om å ikke glide noe i det hele tatt ville jeg nok ikke fulgt det. Ingenting er kjedeligere enn å måtte stake og traske når man egentlig kunne gli bortover, heller en halvtime ekstra i smørebua.

 

Er man litt i tvil finnes det også endel tips på http://www.swixschool.no

Link to comment
Share on other sites

Den er god Sako :)

 

Er forøvrig enig i at skiene bør preppes selv om de er fjell- utenforløypeski. Særlig med tanke på å rubbe opp festesonen, dette sparer mye smørning!

 

Til teigen: Denne metoden har jeg brukt i flere år på konkurranse ski, med stor lykke. Strukturen er like fin nå som når jeg kjøpte skiene. Har også en swixmanual som tilsier dette, så at du sliper ned sålen har jeg liten tro på!

Link to comment
Share on other sites

Den er god Sako :)

 

Er forøvrig enig i at skiene bør preppes selv om de er fjell- utenforløypeski. Særlig med tanke på å rubbe opp festesonen, dette sparer mye smørning!

 

Til teigen: Denne metoden har jeg brukt i flere år på konkurranse ski, med stor lykke. Strukturen er like fin nå som når jeg kjøpte skiene. Har også en swixmanual som tilsier dette, så at du sliper ned sålen har jeg liten tro på!

 

Nå skal jeg ikke begynne en diskusjon om hvem som har mest peiling på smøring, men jeg kjørte ganske hardt på med bronsebørsten på mine Rossignol f2 ski. Sålen på skiene var glimrende i 5-10 minus, men etter et par år var dem ikke brukenes til annet enn påskeføre. Med andre ord blei dem nedgradert til omtrent hoppski.

Link to comment
Share on other sites

På min fjellski/jaktski:

Universalglider smeltes på , sikles og poleres lett.. på festesonen blir det bare et par drag med sandpapir nr 100 og klistrer på sånn smøretape/gripetape..ferdig!

Blir det bratt oppover er det på med skifeller.. blir det jævligere da så er det fram med sherpatrugene :wink:

 

apropo smøretape/griptape, jeg bruker en som går fra +5 til -22 grader eller noe slikt. Det funker utmerket, men festet blir litt dårligere i område minus 20-25grader..

Link to comment
Share on other sites

Den er god Sako :)

 

Er forøvrig enig i at skiene bør preppes selv om de er fjell- utenforløypeski. Særlig med tanke på å rubbe opp festesonen, dette sparer mye smørning!

 

Til teigen: Denne metoden har jeg brukt i flere år på konkurranse ski, med stor lykke. Strukturen er like fin nå som når jeg kjøpte skiene. Har også en swixmanual som tilsier dette, så at du sliper ned sålen har jeg liten tro på!

 

Nå skal jeg ikke begynne en diskusjon om hvem som har mest peiling på smøring, men jeg kjørte ganske hardt på med bronsebørsten på mine Rossignol f2 ski. Sålen på skiene var glimrende i 5-10 minus, men etter et par år var dem ikke brukenes til annet enn påskeføre. Med andre ord blei dem nedgradert til omtrent hoppski.

 

Greit, jeg skal heller ikke begynne en slik diskusjon, men jeg syntes du sier litt i mot deg selv der.

 

Du sier du sliper ned strukturen med bronsebørsten, aka skiet blir planere. Dess grovere struktur, dess mer vann dreneres, og dess bedre går skiene på vått (varmt) føre. Dess finere struktur du har (planere såle, som du sier du får fra å børste mange drag med bronsebørste) jo mindre vann vil dreneres og skiene går fortere på kaldt føre. Bare en liten tankevekker :wink: Jeg har toppmodellen til madshus i klassisk ski, og toppmodellen til fischer i skøyteski. Har enda ikke fått noe dårligere ski, har hatt dem i noen sesonger med ganske hyppig prepping. Uansett: mulig du har rett, at strukturen slipes ned. Da vil de isåfall ikke duge til noe annet enn kaldt føre, og ikke påskeføre som du påstod. Men bøyer meg i støvet, kan godt hende du har rett angående at strukturen slipes ned, men jeg har iallfall ikke vært borti dette. Begynner antakelig med 10 drag selv også, når jeg tenker meg om har du fått vekk det meste av voks som ligger nede i sålen ved de dragene. Så slipper jeg å risikere noe! :wink:

 

Uansett er vi enige om at bronsebørsten skal brukes etter at skiene er siklet, og ved nærmere ettertanke er jeg enig i at 10 drag holder. Avslutt med polering av glidesonene med nylonbørste, så er du sikret å ha fått fjernet voksen i sålen. :)

Link to comment
Share on other sites

Den er god Sako :)

 

Er forøvrig enig i at skiene bør preppes selv om de er fjell- utenforløypeski. Særlig med tanke på å rubbe opp festesonen, dette sparer mye smørning!

 

Til teigen: Denne metoden har jeg brukt i flere år på konkurranse ski, med stor lykke. Strukturen er like fin nå som når jeg kjøpte skiene. Har også en swixmanual som tilsier dette, så at du sliper ned sålen har jeg liten tro på!

 

Nå skal jeg ikke begynne en diskusjon om hvem som har mest peiling på smøring, men jeg kjørte ganske hardt på med bronsebørsten på mine Rossignol f2 ski. Sålen på skiene var glimrende i 5-10 minus, men etter et par år var dem ikke brukenes til annet enn påskeføre. Med andre ord blei dem nedgradert til omtrent hoppski.

 

Greit, jeg skal heller ikke begynne en slik diskusjon, men jeg syntes du sier litt i mot deg selv der.

 

Du sier du sliper ned strukturen med bronsebørsten, aka skiet blir planere. Dess grovere struktur, dess mer vann dreneres, og dess bedre går skiene på vått (varmt) føre. Dess finere struktur du har (planere såle, som du sier du får fra å børste mange drag med bronsebørste) jo mindre vann vil dreneres og skiene går fortere på kaldt føre. Bare en liten tankevekker :wink: Jeg har toppmodellen til madshus i klassisk ski, og toppmodellen til fischer i skøyteski. Har enda ikke fått noe dårligere ski, har hatt dem i noen sesonger med ganske hyppig prepping. Uansett: mulig du har rett, at strukturen slipes ned. Da vil de isåfall ikke duge til noe annet enn kaldt føre, og ikke påskeføre som du påstod. Men bøyer meg i støvet, kan godt hende du har rett angående at strukturen slipes ned, men jeg har iallfall ikke vært borti dette. Begynner antakelig med 10 drag selv også, når jeg tenker meg om har du fått vekk det meste av voks som ligger nede i sålen ved de dragene. Så slipper jeg å risikere noe! :wink:

 

Uansett er vi enige om at bronsebørsten skal brukes etter at skiene er siklet, og ved nærmere ettertanke er jeg enig i at 10 drag holder. Avslutt med polering av glidesonene med nylonbørste, så er du sikret å ha fått fjernet voksen i sålen. :)

 

Bare for å presisere litt :)

Når du bruker bronsebørsten mye og hardt legger stråene i børsten seg ned i strukturen og sliper mest der, altså ikke oppe på "toppene" Derfor blir strukturen grovere og skiene glir bedre på mildere føre.

Men jeg kunne vel egentlig bare ha steinslipt skiene og lagt ny struktur, men det blei heller et par nye, alltid gøy med nytt utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du synes dette ble komplisert kan du få en enklere oppskrift av meg. Rubb festesonen med vanlig sandpapir. Denne er sannsynligvis avmerket på skiene. Legg på litt hard voks innerst feks grønn. Kjøp Swix' VR serie og følg temperaturen på boksene. Disse koster litt ekstra, men er mye bedre. Glem glider foran og bak. Gå på tur.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar alle sammen!

 

Har nå glidet skiene og rubbet opp festesonen, så da skal jeg få tak i grønn voks å ha på her. Denne vil da ligge under den smøringen jeg velger etter føre?

Har for sikerhets skyld glidet festesonen også, men tror jeg har fått bort det meste. Hvis jeg varmer inn voks og sikler et par ganger bør vel det gjøre susen?

 

ARL: Vi fikser dette når du kommer hjem.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange meninger :D . Så da kommer jeg med måten jeg gjør det på også.

 

Begynner først med noen få drag med fibertex. Dette for å kutte evt. fiberhår på sålen.

 

Videre varmvoksrenser jeg skia. Legger på myk "varm" glider, f.eks swix ch 10. Sikler av denne med en skarp sikling før den størkner. Børster så med bronsebørsten. Jeg bruker kun denne. Lange drag i lengderetningen. Ikke legg på for mye tyngde. Man ser når det ikke kommer frem mer voksrester. Skal ikke børste med seg sålen. All voksing skjer kun på glidsonen. ca 30 cm foran bindingen og frem og fra heken og bakover.

 

Deretter begynner jeg å mette skia. Bruker ch 10 til dette også. Myk glider trenger lavere temperatur på jernet og faren for å svi sålen er mindre. Når jeg metter skia så gjør jeg dette 3x3. Dvs at jeg legger på glider og varmer inn samme glideren 3 ganger (la sålen bli kald mellom hver gang du varmer inn) før jeg sikler og børster. Bruker bronsebørste her også.

 

Videre legger jeg på et lag med hardere glider, f.eks. ch 6. Denne er hardere og du må bruke høyere temperatur på jernet. Denne tar med seg evt. rester av fiberhår, samt at sålen blir blank og fin :D . Sikle og børste.

 

Til slutt legger jeg den glideren som passer best til forholdene. Samme fremgangsmåte som over.

 

Så var det festesonen da. Rubber først opp med 100 sandpapir. Sandpapiret har jeg på en smørekloss. Noen få drag i lengderetningen.

 

Så legger jeg på et lag med grunnvoks, swix vg35. Varmer voksen med smørejernet og korker den ut mens den er temperert. Lar denne bli kald. Deretter kan den dagsaktuelle voksen legges på. Mange tynne lag er bedre enn ett tykt. Noen ganger varmer jeg det første leget med dagsaktuell voks også.

 

Sånn gjør jeg det. Sier ikke at dette er noen fasit. Det tar litt tid, men blir bra.

Link to comment
Share on other sites

det er sikkert like mange teorier om hvordan man skal gjøre dette

selv jobber jeg med akkurat dette så jeg vil (ikke for å skyte) hevde at jeg har litt over gjennomsnittlig peiling :D

 

først må du fjerne gammel voks fra skien, dette kan du gjøre som tidligere beskrevet ved å sikle av varm voks, men det er bedre å bruke fjernemiddel. Du kan bruke swix sitt, eller du kan kjøpe en på en byggvareforretning. Den jeg bruker heter bare cleaner tror jeg. Da du har fått av voksen, må du legge på ny. Her må du ta hensyn til vær og føre, pluss hvor mye du har rå til. Som regel er det mer enn bra nok med vanlig gul voks. _Ikke_ bruk for varmt jern dette er uhyre viktig. Er jernet for varmt, vil voksen koke, og det vil bli luft i den. Ikke bra. La voksen dryppe på skiene, her går det ann å være litt raus med mengden. Da du mener du har nok voks, drar du først jernet over for å få bort klumper. Etterpå drar du jernet sakte over hele skien så du får et jevnt lag med voks. Dette venter du til blir kalt og så sikler det av.

 

 

Bare for å presisere litt :)

Når du bruker bronsebørsten mye og hardt legger stråene i børsten seg ned i strukturen og sliper mest der, altså ikke oppe på "toppene" Derfor blir strukturen grovere og skiene glir bedre på mildere føre.

Men jeg kunne vel egentlig bare ha steinslipt skiene og lagt ny struktur, men det blei heller et par nye, alltid gøy med nytt utstyr.

 

ikke for å være frekk ellernoe, men her mener jeg du er på bærtur. Strukturen slipes kanskje litt ned, men dette tror jeg er så mikroskopisk at det ikke har _noe_ å si. Jeg vil anbefale å kutte ut hele børsteopplegget, og heller være nøye med sikling. Dra helt til det ikke kommer noe voks. Skal du først bruke børste, vil jeg anbefale den svarte, husker ikke hva den heter. Gjerne drill-modellen. Den drar bra.

 

lykke til

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale å kutte ut hele børsteopplegget, og heller være nøye med sikling. Dra helt til det ikke kommer noe voks. Skal du først bruke børste, vil jeg anbefale den svarte, husker ikke hva den heter. Gjerne drill-modellen. Den drar bra.

 

Veit ikke om jeg er helt enig her.

 

Kan godt være nøye med siklingen, men uten børsten så får du ikke fram strukturen. Du vil nok ikke få all verden glid.

 

Børsten montert på drillen er toppers den, men det er lett for folk som ikke er kjent med gliding og bruke denne for hardt. Mange som går for hardt på med denne. Det er enklere å unngå feil med en vanlig børste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale å kutte ut hele børsteopplegget, og heller være nøye med sikling. Dra helt til det ikke kommer noe voks. Skal du først bruke børste, vil jeg anbefale den svarte, husker ikke hva den heter. Gjerne drill-modellen. Den drar bra.

 

Veit ikke om jeg er helt enig her.

 

Kan godt være nøye med siklingen, men uten børsten så får du ikke fram strukturen. Du vil nok ikke få all verden glid.

 

Børsten montert på drillen er toppers den, men det er lett for folk som ikke er kjent med gliding og bruke denne for hardt. Mange som går for hardt på med denne. Det er enklere å unngå feil med en vanlig børste.

 

Enig med krutt her: det er viktig å sikle godt, men det er minst like viktig å børste godt med en bronsebørste. Som krutt sa fører dette til at strukturen kommer fram. Er det varmt ute er det nesten ikke nødvendig med nylon børste, men hvis det derimot drar ned på gradene er også nylonbørsten viktig å bruke. Hvis ikke blir skiene tråde.

 

Når vi første er inne på kulde, er jeg en ting til jeg stusset litt på didlek. Mulig gul voks fra swix fungerer der du bor, men ikke her i kalde Nord-Ø. dalen. Her er den gule voksen fra swix alt for varm, skiene blir rett og slett tråde med gul voks. Her må lilla/blåd voks til for å få fart på skiene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har ei ski som du bruker når det er kaldt, eller hvis det er gjengangeren der du bor så pleier jeg å mette skia med enten ch8, eller LF8.

 

Men du merker hvis du bruker for myk glider på kalde forhold. Kan nesten kjenne det på sålen at den er litt feitere liksom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...