Jump to content

Ujevne hastigheter Magtech Subsonic


jarwe

Recommended Posts

Er det flere som får svært ujevne hastigheter med Magtech sine subsonic patroner?

 

Har skutt ca. 100 nå og kronografert ca halvparten. Snitthastigheten ligger på 320m/s men de varierer fra 300-334.

Og da er det stoooor forskjell i hvor stille de går selv med lyddemper. Løpslengde er 56cm.

 

Har lest at Eley Sub skal være gromt å bruke så får kanskje kjøpe et par esker av de og teste.

 

Eller begynne å sortere på vekt der de letteste får bli med på hytta slik at ikke naboene blir forstyrret. 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kronografert, men syns samlingene var fine i mitt våpen. Mulig litt ujevne smell som du sier, men tenkte ikke så mye over det.

 

Eley, RWS og Winchester sine er bra i de våpen jeg har prøvd de. Remington var helt tragisk. CCI har jeg ikke testet men flere sier den er bra. Fiocchi når de var å få kjøpt var også gode sub patroner.

Link to comment
Share on other sites

Testet litt igjen i går og i dag med Magtech’n. Den er ujevn og gir ikke gode samlinger.

Begynte å tvile på egne ferdigheter og måtte sammenligne med Lapua sin Center-X.

Så da er det ihvertfall bekreftet at børsa går bra med riktig ammo så lenge kroppen bak gjør sitt. 😬

Begge skivene har 10 skudd i seg fra en avstand på 50m.

 

Har lyst til å finne subsonic ammo som går bra så får teste andre typer og finne den beste.

 

 

 

4072D77A-868D-4ABC-B4F8-C18A178F8974.jpeg

8B1AE628-32BC-4A59-BFCF-7053DC088688.jpeg

Link to comment
Share on other sites

@bardp Det blir mest blink men planlegger også å vippe over noen kråkefugler når den tiden kommer igjen.

Tanken bak subsonic ammoen er å ikke støye så mye rundt der jeg har hytte for å kunne trene til PRS/Langhold når man kan være der.

Og da trene med langholdsbørsa med 22lr kit og ikke med luftbørsa.

 

Pga at den samler bra med Center-X har jeg også vurdert å kanskje stille opp i konkurranser, men det er vel ikke så mange steder man kan gjøre det med ei børse som veier 8kg...B|

Link to comment
Share on other sites

Om du skal skyte på blink er jo all match og treningsammo subsonic. Selv bruker jeg SK Rifle Match er jo stort sett samme patronen som Center-X bare i en annen sortering. De går meget bra og når en kjøper en hel kartong koster de ca Kr 1,- pr stykk.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har lyst til å finne subsonic ammo som går bra så får teste andre typer og finne den beste.

Center X er vel subsonisk? Jeg har knapt vært borti trenings/ matchammo som er supersonisk, selv om jeg vet det fins.

 

Sitat

Det blir mest blink men planlegger også å vippe over noen kråkefugler når den tiden kommer igjen.

Tanken bak subsonic ammoen er å ikke støye så mye rundt der jeg har hytte for å kunne trene til PRS/Langhold når man kan være der.

Og da trene med langholdsbørsa med 22lr kit og ikke med luftbørsa.

Til jakt.
- Winchester Super X Subsonic HP

- Eley Subsonic HP

- RWS Subsonic HP

- Lapua Subsonic HP

- CCI Subsonic HP

- Fiocchi...

 

Jeg har testet alle disse og flere, i mine våpen har Winchester og RWS vært de som samlet absolutt best, men det kan variere far våpen til våpen. Alle har ca samme hastighet, og ekspanderer ca like mye. CCI hadde ujevne hastigheter og ujevn ekspansjon i mine våpen. Hvor langt hold du kan stole på ekspansjonen kan variere. Her har jeg ikke ikke nok "data"


Til trening bruker jeg Geco Rifle fra Norma. Den koster mindre enn CCI std, og i mine rifler samler den like tett på 200m som enkelte loter CCI std gjør på 100m... Jeg bruker og så mye RWS Rifle Match. Den ligger på ca. 326m/s i min rifle, i gjennomsnitt, men den har "glipper" oppi 335 en sjelden gang, og da hører du godt forskjell.
SK og Eley ligger litt lavere i utgangshastighet om jeg husker rett, men det er noe en må teste. MAgtech er jallaammo, og jeg har aldri brydd meg om å prøve den faktisk... 

Min erfaring med 22LR ammo er at en skal holde seg (stort sett) til europeiske merker, de amerikanske er stort sett drit, bortsett fra de dyre - som er laga av RWS eller Eley og "rebranded" - F.eks. Remington Target. Som er bra ammo - Eley... eley har forresten mye fint om en betaler litt, som RWS og Lapua også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjekk fra Winchester Super X Subsonic HP til denne:

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3223&prodid=11656

 

Reduksjonen i smell er påfallende. Super X ble målt til 320m/s i gjennomsnitt, mens denne rusler ut i 297m/s.(jevn hastighet). Det har overaskende stor betydning.

Presisjonen er bra, men effekten i kråke er elendig. De flyr (eller går) en god bit før det er slutt. Tipper det er bortimot null ekspansjon.  

Link to comment
Share on other sites

@M67 Jeg har ikke kronografert utgangshastigheten på Center-X eller annen matchammo. Men mange av de jeg har sett på som er tilgjengelig i butikk rundt omkring Oslo ligger på 350m/s noe som er supersonisk ifølge spesifikasjonene.

Hører greit forskjell på de fra Magtech som går i 320m/s og SK Standard+ og Center-X. Match ammoen har et tydelig snev av "piskesmell" pga overlydshastigheten selv gjennom lyddemper.

Takk for tips om sub ammo.

 

Har et lass med SK Standard+ da guttungen driver med skiskyting og disse samler litt dårligere enn Center-X. Men helt akseptabelt til å trene med på skytebanen.

Men på hytta er det subsonisk som gjelder for å minimere sjenanse for hyttenaboene. :-)

 

Veide forresten 25 stk av de Magtech'ene i går kveld slik veldig kjapt og de varierer en del på vekt. Største forskjellen fra laveste til høyeste vekt var på 0,87 grain noe som er ganske mye hvis man antar at dette er variasjonen i kruttmengde i hylsa. La også merke til at blykula er løs og kan roteres lett rundt på de aller fleste av patronene...

Så det var vel de første og siste pakker med denne ammoen jeg kjøpte for å si det slik. Og til den prisen(1,54 per skudd) så kan det ikke forsvares med tanke på at annen ammo det snakkes om her antageligvis har bedre presisjon og er rimeligere!

Edited by jarwe
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, jarwe skrev:

Hører greit forskjell på de fra Magtech som går i 320m/s og SK Standard+ og Center-X. Match ammoen har et tydelig snev av "piskesmell" pga overlydshastigheten selv gjennom lyddemper.

Jeg skyter nå disse skuddene i en Sauer 200 STR med rekrutt pipe og lyddemper og det eksisterer ikke kulelyd fra de. Tror en må ha pistolløp på sån 40 cm eller deromkring for å få disse til å gå overlyds.

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Remington Target. Som er bra ammo - 

 

Har det kommet en ny Remington Target? Den jeg husker er overlyds, i gule plastesker á 100 og smeller så man må bruke dobbelt hørselvern inne. 

 

Hver høst og vår har vi storinnkjøp av lagsammo, og omtrent samtidig kommer det tilbud på billigammo fra de faste. Vi har innsett at det man sparer på å gå under 85 øre per plopp er så lite og går så ut over kvaliteten at det ikke er verdt det. 

Link to comment
Share on other sites

@bardp Har et gjenget ombygningskit til sauern som er kappet på 56cm og med lyddemper opprinnelig beregnet for .223'en min.

Rekruttpipa for 200STR er vel på 55cm hvis jeg ikke husker feil så da er det ikke løpslengden som styrer hastigheten og heller valg av demper.

Tenkte at det ikke var noen vits i kjøpe egen demper for 22-kitet da det er samme kulediameter.

Oppgitt demping på denne er +30dB og den fungerer veldig bra(i mine øyne) for det den opprinnelig er laget for.

 

Og det snevet av overlydshastighet er nettopp det. Et snev. Man hører når det nærmer seg overlydshastighet og det blir skarpere lyd men uten piskesnerten.

 

Eller vil en dedikert 22lr demper være bedre enn en Hausken SD224 beregnet for .223?

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Tror en må ha pistolløp

I et pistolløp - som er 5-15cm typisk, har disse patronene 220-270m/s. Langt ifra overlyds. Men jeg kan ikke høre forskjell på smellet fra rifla, der de har 325, eller pistolen der de har 250, når det er lyddemper på. Uten lyddemper smeller pistolen temmelig mye mer.
Folk må slutte å innbille seg at 22LR får mer fart jo kortere løpet er. Det er antakelig et maksimum et sted før Sauerens 67 eller 55cm, men forskjellen er liten. På de korte løpene er er det derimot en sterk trend mot lavere hastighet jo kortere løp.
Jeg skjøt en haug skudd i helga, med demper, både RWS Match og Geco Rifle, og det høres jo et "smell", men det er ca så mye det smeller uansett. Du kan ikke dempe deg helt lydløs.

 

Sitat

Veide forresten 25 stk av de Magtech'ene i går kveld slik veldig kjapt og de varierer en del på vekt. Største forskjellen fra laveste til høyeste vekt var på 0,87 grain noe som er ganske mye hvis man antar at dette er variasjonen i kruttmengde i hylsa. La også merke til at blykula er løs og kan roteres lett rundt på de aller fleste av patronene...

Jeg tipper det er kule og hylse som står for de største variasjonene. det er 2-3gr krutt i en 22LR patron - iallefall de jeg har åpnet. Jeg gjetter  at det er raskere krutt i "Pistol" patroner, og kanskje subsonic, og at det er mer i HV-ammo.. Men 0.87gr variasjon kan bare ikke komme kun fra kruttet.

 

De fleste 22LR - treningspatronene, altså skytterlagsammo til 1-1.5,- har et standardavvik mellom 2.5 og 3.5 m/s (i mine løp) , så kan enhver regne seg fram til hva en kan forvente av hastigheter fordelt rundt en middelverdi på kanskje 325m/s, ammunisjonen er nokså lik.
 Det rare med 22LR ammo er at den kan ha mindre variasjon med temperatur enn lydhastigheten, så en opplever at underlydsammo blir overlyds når det er kaldt, mens andre typer kan ha veldig sterk temperaturvariasjon, og blir veldig "slappe" når det er kaldt. Da får de ofte også stor variasjon.

 

Sitat

Eller vil en dedikert 22lr demper være bedre enn en Hausken SD224 beregnet for .223?

Jeg bruker en ASE Utra SL5i (.30) og en Atec-22LR (Wave?) demper om hverandre, kan ikke høre forskjell.

 

Sitat

Har det kommet en ny Remington Target? Den jeg husker er overlyds,

Bra ammo = presis. Den var overlyds i min CZ også. Men veldig presis. Jeg tror Remington Target ble laget av Remington "før", og lages av Eley nå, og har vært det en stund. Men jeg er ikke sikker. 

 

Sitat

Og det snevet av overlydshastighet er nettopp det. Et snev. Man hører når det nærmer seg overlydshastighet og det blir skarpere lyd men uten piskesnerten.

Er sub-ammoen stille? Når jeg drev med sub-308-eksperimentering så fant jeg ut at opplevd lyd sank helt ned mot 290-300m/s, selv om det mest dramatiske er borte når du er under 325-330m/s. Selv "sub" rifleammo ligger over 300, mens nesten alt av "Match", "Club", "Trainer"  ligger mellom 315 og 330. Det gjelder både Lapua, RWS, SK, Eley, Geco... RWS ligger muligens litt over de andre, men nivået vil variere fra løp til løp.

Det du evt kan prøve, er jo dedikert pistolammo, for hurtiggøvelsene. De fleste leverandørene har slike, og det er ofte "Mikke Mus" patroner med lav utgangshastighet for å gi lite rekyl i pistolene.

 

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sub-ammoen(Magtech) varierer veldig i lyd fra der man nesten bare hører tennstempelet slå og innslaget i papp og bakgrunn, mens det er nesten piskesnert av hver 12-15'ende skudd.

Vektvariasjonen er såpass stor at det må være forskjeller på da både krutt og blykule. Hylsa vil jeg tro ikke har et så stort variasjonspotensial i 22lr.

På de fleste patronene så kan man enkelt rotere rundt kula i hylsa uten å bruke noe moment/kraft. Noen er litt hardere enn andre så kanskje største variasjonen ligger blykula.

 

Har ikke tidligere tenkt på å prøve ren pistolammo så det er jo et godt tips. De ligger ihvertall på papiret mye lavere i hastighet har jeg sett. Og skal da være ganske stille vil jeg tro.

Men med presisjonskrav i tillegg på de fleste øvelsene så er vel rifleammo best kan jeg tenke meg.

 

Skal handle inn litt forskjellig sub-ammo som er tipset om lenger opp i tråden og teste presisjon, hastighet og hvor stille de går.

Får ta det som et lite prosjekt en dag jeg har god tid på en skytebane eller på hytta. :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...