Jump to content

Nytt kikkertsikte?


Håvard Myren

Recommended Posts

Z6i 2-12x50 er en super kikkert, klar i hele synsfeltet. Ikke for stor og tung, både liten og stor nok forstørrelse for det meste av min jakt ihvertfall. Litt stort okular, men en lysbryter som fungerer veier opp mot det. zeiss victory og ht sin lysbryter har jeg dårlig erfaring med, lyset var alltid av når jeg trengte det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zeiss V6 2-12x50 får du brukt til ca 10,-    Den er en kandidat.
Men må du ha så stor og tung kikkert? Selv blir jeg mer og mer fornøyd med mindre og lettere sikter. 1-5 VX5 HD er nyeste tilskuddet på stammen. Men så blir det sjeldent lange hold på den jakt som bedrives.

Link to comment
Share on other sites

  • psAico changed the title to Nytt kikkertsikte?
31 minutes ago, FEVIK said:

Zeiss V6 2-12x50 får du brukt til ca 10,-    Den er en kandidat.
Men må du ha så stor og tung kikkert? Selv blir jeg mer og mer fornøyd med mindre og lettere sikter. 1-5 VX5 HD er nyeste tilskuddet på stammen. Men så blir det sjeldent lange hold på den jakt som bedrives.

Blir fort 150-180 meter og jakter mye hjort og som oftest jakter jeg i måneskinnet. Så tror jeg må ha 50 objektiv.

Link to comment
Share on other sites

Er formålet skumring ville jeg valgt 2-12x50 i stedet for 3-18x50. Jeg opplevde ihvertfall min 3-18 som mørkere i dårlig lys. I tillegg er den både en del lengre litt tyngre og har ekstra tårn for parallakse som etter min mening gjør den mer klumpete. Men til månejakt er jo 56 objektiv ennå bedre. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, jalla skrev:

Er formålet skumring ville jeg valgt 2-12x50 i stedet for 3-18x50. Men til månejakt er jo 56 objektiv ennå bedre. 

Her blir det kompromisser uansett. Du kommer veldig langt med premium optikk og 50-objektiv i månelys. Jeg ville også valgt 2-12x50 og ikke hatt noe større som all round-sikte. Men klart, blir det virkelig dårlig lys vil du nok se noe bedre med et 56-objektiv.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Håvard Myren skrev:

Blir fort 150-180 meter og jakter mye hjort og som oftest jakter jeg i måneskinnet. Så tror jeg må ha 50 objektiv.

Eg skulle også ha meg eit allroundsikte og eg sto mellom ein 1,5-6x42 av god kvalitet eller ein 2,5-10x50 og eg gjekk for sistnevnte, ein zeiss varipoint med asv for min del.

 

Den med 42 objektiv blir noko lettare og smekrare, men eg skyter dei fleste hjortar tidlig om morgonen eller seint om kvelden, so eg prioriterte skumringsegenskapane framfor størrelse/vekt - og som hjortejeger er det fornuftig. Den er ikkje det råaste ein får til skumring, men det er heller ikkje intensjonen når ein velger ein "allrounder" 😉 

 

Du har valgt eit sikte med greie proporsjoner, det kunne vore mindre og lettare, men det er likevell innafor. Du har det du trenger til dårlig lys og du har muligheten til å dra forstørrelsen opp hvis du f.ex skal skyte på litt dryge hold ein dag - eg trur du blir veldig fornøgd 😎

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Håvard Myren skrev:

Hva er forskjellen  på  z4i og z6i? 

Zoom-området. På z4i er det en faktor på 4 mellom laveste og største forstørrelse (2,5-10 eller 3-12) mens på z6i er faktoren 6 (2-12 eller 3-18). Jeg har Swarovski z4i 3-12x50 og er fornøyd med det. z4i er et rimeligere sikte enn z6i (som igjen er rimeligere enn z8i). Så spørs det hvor viktig det er for deg at du kommer ned i 2x forstørrelse.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...