Jump to content

Bok om opptrening av drever?


Sørlandsjeger

Recommended Posts

Rådyr og haretrening går ut på det samme. Få den til å jage rådyr er sjelden noe problem. Er nok mye lettere enn med hare.Problemet er å få den til å gi seg innom fornuftige grenser drever er jo kjent for å stå på skikkelig.

Det ligger noe om opptrening av Dasch et sted her inne søk.Det er samme prosedyre uansett rase av drivende hunder.

Link to comment
Share on other sites

Google er din venn.

 

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produ ... Id=2653731

 

Tviler på at du finner noen bok som omhandler bare drevere.

Men det er ikke så stor forskjell på de forskjellige rasene når det gjelder rådyrjakt.

 

Her er det en tråd som tar opp akkurat det du spør om.

viewtopic.php?f=7&t=11293

 

Ellers så har du jo diverse tråder her inne som tar opp opptrening av rådyrhunder

 

viewtopic.php?f=7&t=11904

 

viewtopic.php?f=7&t=10812

Link to comment
Share on other sites

Haha, det beste forslaget jeg har hørt, dog; det tar jo knapt en time å lese seg gjennom en bok!

 

Ja, det er vel litt etter hvor mange ganger man har lest dem før... For min del gav jeg meg midt i sjuende gjennomlesning, tror jeg kom midt uti 40-tallet før jeg egentlig følte jeg hadde fått nok. Men nå har man blitt voksen og sambo har kjøpt hytte - og der kan det jo være greit med noe lektyre...

Link to comment
Share on other sites

Haha, det beste forslaget jeg har hørt, dog; det tar jo knapt en time å lese seg gjennom en bok!

 

Ja, det er vel litt etter hvor mange ganger man har lest dem før... For min del gav jeg meg midt i sjuende gjennomlesning, tror jeg kom midt uti 40-tallet før jeg egentlig følte jeg hadde fått nok. Men nå har man blitt voksen og sambo har kjøpt hytte - og der kan det jo være greit med noe lektyre...

 

Jepp, Morgan Kane er ypperlig hyttelektyre!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en bok på slutten av 90- tallet.

 

"Dags for drever" skrevet av Bjørn Aksel Bjerke og arne Winter, utgitt av Landbruksforlaget (vet ikke om de eksisterer lenger, bokklubben ble vel slått sammen med bokklubben Vilmarksliv?)

ISBN 82-529-1834-5

 

Husker ikke alt for mye av innholdet, men angret ikke på at jeg leste den. Avhenger jo litt av hva du forventer også da...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en god bok om Drever Av Arvid Cederstrøm, Alf Johansson och Kjell Andersson Boka hetre ganske enkelt : Boken om Drever Fakta bok om dreveren, dess fostran, historie mm samt avel med avkommebedømming. Boka kommer fra Setteren bokforlag , og ble bestilt direkte fra forlaget selvfølgelig i sverige. Anbefales som bibel for drever eiere.

Link to comment
Share on other sites

Har vært med noen ganger med et jaktlag som har et par drevere, har ikke sett på maken til jakt lyst! Rart noen med så korte bein greier og springe hele dagen og kvelden som det ofte blir før en har fått dem inn!

Sikkert mange som har div kalle navn (bein stilligen :wink: ) på Drevere, men lat kan man ikke kalle dem! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...