Jump to content

Flyselskaper til sydlig afrika?


D.A.

Recommended Posts

Hvordan har folks erfaringer være det siste året med hensyn til å fly med våpen til destinasjoner i sydlig afrika?

 

Erfaringer når det gjelder mellomlandinger på vei ned er også av interesse, da det har tidligere vært en del forskjellige opplevelser for folk tidligere på Heathrow, Frankfurt, Amsterdam, Doha, Dubai og andre steder underveis.

 

Oppå det hele ryktes det om sviktende økonomi og manglende soliditet hos både South African Airways og deres underselskaper, Air Botswana og Air Namibia blant annet. 

 

2020 er et nytt år med nye muligheter, men det er greit å få med seg hva folk har erfart i den senere tid.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er kun SAA som har lov til å transportere våpen innad i Afrika, så skal du mellomlande MÅ du fly med dem. Pass på å sjekk hvilket selskap som opererer ruten du flyr med. Du kan kjøpe billett hos Lufthansa og så bruker de Comair på innenriks i RSA - da blir du stående i Johannesburg med børsa di...

 

Qatar er strålende! Utmerket service på OSL - bedre enn om du reiser uten våpen!

Link to comment
Share on other sites

Obs på gebyrer, Lufthansa krever nå 150euro per flight (det blir altså 600Euro Oslo-Johannesburg bare for våpenkofferten...), I tillegg forlanger de et handling fee ved innsjekk i Johannesburg på 100US,  så til tross for at der er mitt absolutt favoritt flyselskap er det fullstendig uaktuelt å bruke de.

Turkish har bra service, med litt planlegging fine priser på business og et moderat våpengebyr.

South African er det enkleste jeg har opplevd med våpen, null stress og styr (men de har dessverre også innført gebyr på våpen-riktignok ikke mange kronene sammenlignet med LH).

 

Om noen har ferske erfaringer med SAS via London er jeg interessert!

Link to comment
Share on other sites

I 2019 reiste jeg med Lufthansa, funket bra men gebyrer som nå har blitt enda høyere skjønner jeg. Jeg betalte 250 Euro til Joburg, slapp å betale videre med SAA til Harare. Hjem igjen betalte jeg 100 US fra Harare via Joburg og hjem (SAA+Lufthansa).

 

i 2018 reiset jeg SAS-Heathrow-Joburg-Vic Falls ( de to siste legs med SA). Ingen problemer å reise via Heathrow så lenge til/fra samme terminal og minst 3 timer mellom flightene. Men dette endrer seg jo kontinuerlig, nå ta jo SAS høyere gebyrer, SA tar gebyrer og reglene endrer seg til det værre fra dag til dag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

I løpet av de 15 årene jeg har jaktet utenlands, har det stadig blitt vanskeligere/dyrere å ha med våpen. Jeg reiser til Botswana en gang i året og har gitt opp å ta med eget våpen, og det er Sør Afrika (Jo-burg) som er ‘’nåløyet’’. Litt lettere når du flyr SA helt fram til Maun, men om du har Air Botswana på siste etappe, er problemene i gang. Jeg gidder ikke lenger å vente på bagasje en uke etter ankomst og låner heller våpen. Vurderer faktisk å eksportere et våpen til en kompis i Botswana, for å ha et eget våpen til jakta der nede.

Link to comment
Share on other sites

Før skal jeg krabbe på knea fra Maun til Cairo enn å fly med Air Botswana igjen.... HERRE...:/

 

Fremskutt lagring av våpen hos de lokale er veien å gå...han du vet blir nok snart eier av en dobbelrifle i .470NE skal du se.. xDxD

Edited by pondoro
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 17.1.2020 den 23.31, Fanten skrev:

I løpet av de 15 årene jeg har jaktet utenlands, har det stadig blitt vanskeligere/dyrere å ha med våpen. Jeg reiser til Botswana en gang i året og har gitt opp å ta med eget våpen, og det er Sør Afrika (Jo-burg) som er ‘’nåløyet’’. Litt lettere når du flyr SA helt fram til Maun, men om du har Air Botswana på siste etappe, er problemene i gang. Jeg gidder ikke lenger å vente på bagasje en uke etter ankomst og låner heller våpen. Vurderer faktisk å eksportere et våpen til en kompis i Botswana, for å ha et eget våpen til jakta der nede.

 

Har du prøvd kombo’en Qatar og South African Airlink? Kanskje bedre enn å slite med Air Botswana.

Link to comment
Share on other sites

Røyk på over 8000,- for 2 rifler til RSA med Lufthansa. Reiser ikke med dem igjen, og tvilsomt om jeg gidder krangle mer med korrupte knehøner i Johannesburg flere ganger. Er på vei hjem nå, ble full krise i innsjekken selv om alt var søkt, innvilget og betalt på forhånd. Neste tur blir Namibia med Qatar!

Edited by Wintel
Link to comment
Share on other sites

Har noen brukt ethiopian airline i det siste ? Direkteruter fra Oslo Addis derifra er det mange destinasjoner ,slepper  da innom joburg m våpen ,dersom man ikke skal jakte i RSA   Gebyrer slipper ein ikke utenom , ser det er greie priser  til vic falls via Addis fra Oslo til høsten

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...