Jump to content

bygge "system" rifle.


madlychip

Recommended Posts

Vet ikke om dette blir rett underforum men men.

 

Jeg har gått en stund og fundert på ny jaktrifle/lengre holds rifle, men klarer ikke bestemme meg for et bestemt kaliber. Så det jeg tenkte er at det er vel mulig og bygge noe brukande. Jeg skyter links, så låsekasse utvalget er heller dårlig, men jeg tenkte ruger American,Remington 700pattern  eller tikka t3. Må da sikkert ta utgangspunkt i en long action med muffe. Planen er og ha løp i 308, 22-250, 6.5x55 og 30-06(Jeg jakter alt fra elg til and). Spørsmålet er da om hvilken kasse det er lurt og ta utgangspunkt i mtp magasinløsninger og muligheten for muffe.

 

Edited by madlychip
Link to comment
Share on other sites

Skal du ha "alle muligheter", så er det vel en eller annen "Remington klon" som er greia.

 

Selv har jeg en Hansen 702-kasse, en McMillan HTG stokk, en KRG Bravo, med Arcaskinne under, "aksling" (MTU profil) piper i 7mmWSM og 223Rem, og "tynne" ("Remington Varmint") i de samme kalibrene - jeg funderer sterkt på ei pipe i 6.5PRC. Selvsagt to sluttstykker.
Dette teller som ei rifle i "våpengarderoben", og det tar 15min å konvertere fra småviltrifle til å gå i skogen med, til tung langholdsrifle som kan brukes til blinkskyting på >1500m.

 

1753986875_IMG_2948(1).jpeg.9e394ef4a8b01165bbac6f941ff47042.jpeg

 

IMG_1537.jpeg.759900d4b954fffeb19c0bc8e3b12ea6.jpeg

 

Jeg anbefaler Rem700 plattformen siden det fins så utrolig mye "stash", som ikke krever børsemakerarbeid, stokker, avtrekk, alle børsemakere kan lage piper på 123.

Med S&L som nevnes koster piper en del mer, og tilgang/ leveringstid er høyst variabelt/ høyt, langt.. Og type profil og riflestigning er begrenset, stokker er begrenset, og krever børsemakerarbeid. Remington-opplegget er "full frihet" - til å bruke mer penger ;)

 

K

 

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@madlychipLader du selv?

 

Hvis du ikke gjør det så kanskje du kan tenke på å begynne med en T3 eller 700 i 308, 30-06 eller 6,5x55 og utstyr for hjemmelading?

 

Etterhvert så kan du supplere med ekstra skjefte tilpasset bruken og ei ny pipe når det blir kjedelig med standardkaliber. 

 

Det er dritkjedelig, men de tre nevnte kalibrere gjør alt du trenger på en grei måte hvis du lader selv. 

 

Hvordan holder systemet ditt treffpunkt ved pipebytte, @M67

Link to comment
Share on other sites

PSE er ganske dyrt, og du får vel ikke et eneste chassis til S&L. Magasin er vel svakhet også. Veldig gode rifler, men noe begrenset ift langholdsstokker.

 

Tikka T3 ville jeg valgt hvis du ikke skal bytte til 223 eller magnum kaliber. Nytt sluttstykke til T3 er tidvis dyrt og vanskelig å få fatt i. Men vil mene du får en bedre rifle ut av boksen m T3 kontra Rem700, en ny stokk så er du langt på vei. Feks std stokk til jakt og en KRG Bravo til langhold, den er veldig mye for pengene, og er såpass lett at den strengt talt kan brukes på jakt.

 

Ellers er oppsettet til M67 tett på ideell allrounder. Jeg går for noe lignende med en T3, bare med litt mer pinglete std patroner; 308 og 6,5x55. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvordan holder systemet ditt treffpunkt ved pipebytte, @M67?

Ingen aning, jeg har aldri satt samme sikte på de samme delene to ganger. Rifla pleier å være i en konfigurasjon i sånn et halvår om gangen, og når jeg kommer rundt har jeg stort sett ikke samme sikte lenger... Ene 223-løpet slet jeg ut før jeg bytta igjen.

Om jeg bare bytter pipe, og lar resten være, f.eks. fra ei 7mm-pipe til ei anna, så er det i DFS-tieren, omtrent, såvidt... Ta ut pipa og sette i samme har jeg aldri prøvd.

 

Bruker vel 3-5 skudd på å skyte inn, 10-15 minutter. I går skjøt jeg 5 skudd til bare for å se om jeg fikser å skyte med reim med jaktrifle med rekyl - det funka det og.

 

IMG_2947.jpeg.3f692cbb99e54eb081e7a5f8de810d87.jpeg

 

Jeg vil vel si at den største ulempen med rifla mi er at jeg ikke har std. sluttstykke. Jeg burde hatt ei pipe i 308 Win til vanlig jakt.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, msteiro skrev:

PSE er ganske dyrt, og du får vel ikke et eneste chassis til S&L. Magasin er vel svakhet også. Veldig gode rifler, men noe begrenset ift langholdsstokker.

Gode chassis er heller ikke billige. Trenger heller ikke chassis. Hvorfor er magasin en svakhet?

 

Har hatt både Tikka og Remington, lange og korte, gamle og nye, i chassis og i stokker. Kan ikke skjønne hvorfor noen av de er noe å juble over.

 

Men etter jeg kjøpte en S&L Tactical som skal brukes til samme bruk som trådstarter: Jakt og langhold. Så sliter jeg med å anbefale noe det står Tikka eller Remington på, med mindre en absolutt må ha chassis. Men da hadde jeg heller sett på en Hansen kasse el

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Gode chassis er heller ikke billige. Trenger heller ikke chassis. Hvorfor er magasin en svakhet?

KRG Bravo funker utmerket, og er grisebillig. Bruker AICS magasiner og de funker 100%, iallefall i std. kaliber. Jeg ballerte en del med 7mm før det ble perfekt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjapt oppsumer ift spørsmål som blir stilt.

Jeg lader selv, har oppsett til det, jeg skyter dynamisk rifle og pistol i tillegg til litt langhold for meg selv og jakter en god del. Grunnen til at jeg har nevnt remington klone, tikka og ruger er fordi tilgangen til billigere brukte våpen er relativt god til links og være. Jeg heller mot tikka siden jeg har fått for meg at alle kassene kan ta alle magasinene? det er dette med magasiner ift patroner og lengde på kassa som kanskje blir en problemstilling? Short action magasiner passer vel ikke i long action kasse?

Kjøpe system rifle blir uaktuelt da jeg er alt for glad i og mekke på våpenene mine selv 😉

 

Og har siklet litt på hansen og stiller. Blir nok og skru sammen en 338 lapua en vaker dag 😁

Link to comment
Share on other sites

@M67 , jeg har en Hansen 702 i 308, men ønsker å ha mulighet til å bytte løp. Vil ha mulighet til å bruke rifla til alt.

Har du moffe, eller er bruker du pipetvinge og sluttstykkenøkkel?

I så fall, er det mye styr og er det eventuelt en operasjon man kan gjøre f.eks. ved pickupen om man har en plate for pipetvinga på planet?

Link to comment
Share on other sites

På ‎22‎.‎12‎.‎2019 den 22.56, madlychip skrev:

...tikka siden jeg har fått for meg at alle kassene kan ta alle magasinene...

Hvis du med Tikka primært sikter til T3/T3x, så stemmer for så vidt dette, siden  det bare er ei kasse. Samme lengde på kassa til alle patronfamilier.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fikk bygd med en "system" rifle på en tikka t3x kasse. Knallfornøyd! Har 223ai og 7 saum piper og to bolter. Jeg har ikke forsket så mye på treffpunktforandringer mellom pipene, men jeg skrudde 223 løpet ut av kassa, og skrudde av kikkerten, monterte alt sammen sammen igjen og hadde 1-2cm forandring i treffpunkt. Bruker Leupold sine PRW ringer, picatinny skinne og børsemaker freste spor i pipa til en fastnøkkel for enkelt pipeskift hvor som helst. Skrur bare til pipa med håndkraft. Alt tilsier at dette ikke burde fungere optimalt, men det fungerer for meg! :) 

 

Har siden kjøpt med en t3x til i 6,5x55 og planen er å tilpasse begge kassene slik at alle tre boitene og alle nåværende og fremtidige løp skal kunne brukes om hverandre. En kasse i en superlett stokk med aluminium underbeslag som tar originale magasiner for å holde vekta nede når jeg skal bære børsa langt, og en i en tyngre stokk. Har i dag AICS underbeslag i en kkc stokk som fungerer perfekt både med 223ai og 7saum. Usikker på om jeg vil ha alu magasiner med original formfaktor på begge, eller en med AICS underbeslag og en med original. 

 

Når alt kommer til alt har jeg vel strengt tatt funnet ut at jeg ikke bytter mellom løpene like ofte som jeg så for meg, som M67 nevnte over her. Jeg tenker derfor at jeg i fremtiden skal gå til innkjøp av pipestikke og kassenøkkel. Når jeg har to kasser kan jeg sette opp en til stort/langt og en til lit/korte avhengig av hva jeg planlegger å jakte/skyte den sesongen. 

 

Kan på det varmeste anbefale tikka. Godt avtrekk, som blir enda bedre med ny fjær, du kan skyte alle patroner fra korte små (223 familie) til store og lange (winmag/remmag familie) i samme kassa, og om du er bekymret for lang boltgang - bytt ut bolt stoppen! Det er gjort på 1-2-3! 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøpt meg stokk og Har en avtale på ei komplett kasse og løp nå (308).Blir og bruke den som 308 med jaktprofil i år og så blir det muffe og løp neste år. Sjekket ut krg bravo, ikke links stokk tilgjengelig og magasinløsningen begrenser en del. Men så meget pen ut. Kkc og grs er uaktuelle for min del. Har sett meg ut custom stokken fra rafdal så langt.

 

Takk for så bra respons foresten, Morro at det er flere som engasjerer seg og kommer med erfaringer. Skal prøve og huske og legge ut bilder når jeg kommer så langt 😊

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...