Jump to content

Sprekk i stokken Sako 375 H&H , hva skal man gjøre?


Lars Anders

Recommended Posts

Jeg kjøpte en gammel Sako Finnbear L61r Deluxe 375 H&H fra 1974. Rifla er lakka og ser ut til å være svært lite brukt. Men etter et par turer på banen og en jakttur hvor det ble noe regn tok jeg børsa fra hverandre for å tørke den og oppdaget at det hadde kommet noen sprekker jeg ikke hadde sett før. Sprekkene er lokalisert rundt rekylopptaket både i fremkant og i bakkant. Det er tydeligs i bakant hvor det er en sprekk som går fra hvor skruene til låsekassa festes til bakover i bakkant av bolten mot kolbekappa. 

Disse sprekkene var ikke der fra før av, så jeg lurer litt på hvordan de kan ha oppstått og hva jeg burde gjøre? Børsa er veldig fin og veldig morro å skyte med! Så ønsker å redde den. Felte et rådyr med den på jakturen nå i høst :) Knall og fall. 

1. Hvordan oppstår slike sprekker i en ellers veldig pent brukt børse? Kan den ha vært veldig tørr, da den har vært lakket og så blitt utsatt for fuktig miljø? Eller blir trevirket sprøtt over tid?
2. Er dette reparerbart og hva burde man eventuelt gjøre? Burde stokken uansett blitt fjerna lakken og bli satt inn med olje for å forhindre sprøtt trevirke?
3. Hvilke børsemakere anbefaler kammeret? Har hørt at Rafdal gjør en god jobb? Ønsker at børsa skal være like fin som den er nå, men uten sprekk :( 

 

 

IMG_2963.jpg.092f8e5b8da522f777ded31911719ea1.jpg

Sprekkene går langs den røde streken. 

 

2083736559_IMG_29582.jpg.907b1560f827262b755cdcab2b4a11a3.jpg

på fremre del av stokken

 

IMG_2960.JPG.e3f76f901c238770410464582c6d46d4.JPG

Den svarte streken er desverre outlinen til sprekk og ikke mønster i trevirket.

 

1724429143_IMG_29612.jpg.c1659323ed1955fceb1b5434c0351115.jpg

På oversiden ser man (og kan kjenne med neglen) at sprekken går bakover mot kolben.

 

 

 

IMG_2962.JPG

Ellers er rifla og stokken veldig pen, så håper på å kunne reparer den uten å gjøre den stygg.

 

 

Setter pris på alle tips og råd til en stakkar som oppdaget sprekk i den nye "gamle" rifla si..... (Forøvrig en fantastisk rifle og kaliber å skyte med) Skal begynne å lade nå, men må neste få ordna stokken først. :) 

 

 

 

 

Edited by Lars Anders
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kontaktet børsemaker Viken, Bagn i Valdres. Tlf: 95 13 70 67 Er meget dyktig med treverk og i tillegg veldig glad i de eldre Sakoene. Den der skal du passe svært godt på. En 375 med den stokken er vel nesten like sjelden som hønsetenner :-)

Edited by Jeger'n
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er en enkel sak å fikse dette. Det jeg pleier å gjøre er først fylle sprekkene med en meget tyntflytende epoksylim og sette limtvinger på stokken for å klemme sammen sprekkene. Epoksylimet må være en type som herder svært sent, og den må være meget tyntflytende. Du må dryppe limet på sprekken og prøve å arbeide limet ned i sprekken slik at kapilærkreftene og gravitasjon sørger for at sprekkene blir helt fylt før limet tørker. Den jeg har brukt heter Aeropoxy.

Når stokken er limt må du fjerne årsaken til at den sprekker. Låskassetangen virker som en kile, og i rekylen sprenger den kolbehalsen. Derfor må du lage noen tidelers klaring bak den.

Under rekylen vil rekylklakken overføre kreftene bakover, den tynne delen av stokken rundt magasinet vil da flekse utover og få den tynne delen fremfor avtrekkeren til å sprekke, denne sprekken vil ofte fortsette fremover der fremre del av underbeslaget virker som en kile og sprenger videre.

Du har en rekylbolt ved fremre skrue, den skulle ha stoppet dette, men er det bare en pyntebolt som er der?

For å hindre dette må du forsterke forbindelsen mellom sidene av stokken bak magasinet. Du kan kjøpe en rekylbolt og sette inn, eller du kan bedde inn en del av en helgjenget grov treskrue fremfor avtrekket. Uansett bør du bedde låskassen i stokken, det vil forsterke de svakeste partiene. Det er viktig å bedde hele lengden, også på sidene. Ikke bruk Acraglas eller tilsvarende. Jeg bruker en metallforsterket reprasjonsmasse som heter Loctite Hysol. Den gir et overlegent bedre resultat, er lettere å arbeide med og er mye sterkere enn de vanlige beddemassene. Bruk Kiwi nøytral skosverte som slippmiddel, den er bedre enn alt annet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Jeger'n said:

Jeg hadde kontaktet børsemaker Viken, Bagn i Valdres. Tlf: 95 13 70 67 Er meget dyktig med treverk og i tillegg veldig glad i de eldre Sakoene. Den der skal du passe svært godt på. En 375 med den stokken er vel nesten like sjelden som hønsetenner :-)


Takk for tipset! Ja, må nesten prøve å ta vare på den best mulig :) Ble ganske trist når jeg så de sprekkene....  Tror rifla har hengt på en hylle i mange mange år, så ble nok litt tøff overgang å dra ut på jakt en våt høstdag.. :( 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Per-S said:

Du har en rekylbolt ved fremre skrue, den skulle ha stoppet dette, men er det bare en pyntebolt som er der?


Rekylbolden ved fremre skrue er funkjsonell ja. Låsekassa "hviler"/støter mot denne.. Takk for tipsene. Jeg notere det ned hvis jeg skule "tørre" å gjøre jobben selv :) Jeg tror nok også det hadde hjulpet å bedde stokken ja. Men jeg er litt usikker på hvorfor dette skjedde. De gamle sako riflene skulle vistnok være ganske presist laget og av god kvalitet.  Så derfor jeg lurer på om noen med litt mer kompentanse enn meg burde se på den. 

Link to comment
Share on other sites

Det der er vel ikke helt uvanlig på rifler med noe rekyl. Feks bruker Brno/CZ en tredje rekylklakk på pipa på sine magnumrifler, for å unngå dette. Bedding er vel stående anbefaling på rifler med trestokk, og iaf på de som skyter grove patroner. Velkommen på kammeret forresten.

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt noe mer rekyl enn Schultzen min i 308 med demper :)  Sakoen har kun gått 30 skudd og ett rådyr i mitt eie. Men hadde tenkt å bruke den litt mer da Schultzen står å tørker etter linoljebehandling :) Kammeret har lært meg nå at rå linolje ikke er å foretrekke i mengder, så nå står den og tørker ut før sluttfinish. 

Mye kunnskap her inne så takk for det vavlo :) 

IMG_2967.JPG

Link to comment
Share on other sites

Som @Per-S sier, dette kan du fikse selv.
Kanskje noe av det viktigste er å fjerne litt treverk rundt bakre del av tangen (bilde 3 og 4)
Det er ikke mye som trengs, et par millimeter slik at rekylkreftene ikke blir overført til skjeftet i bakkant av tangen, men tas opp av den bakerste bolten.
Det går også an å sette inn en rørhylse i bakerste hullet (søylebedding) som også vil fordele kreftene.
Fenomenet er ikke ukjent på rifler med litt rekyl, og selv jeg med ti tommeltotter har fikset et par slike som har hatt samme diagnose som din.
Lykke til, dette er ei skikkelig flott rifle i et supert kaliber som du vil få mye glede av :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte Viken Jeger'n, og han anbefalte å lime og bedde stokken som Per-S og seawolf påpeker. Han mente at grunnen til at sprekkene oppsto var nok på grunn av at når kreftene overføres fra den fremre rekylbolten rett bak den fremre skruen, så vil trevirket rundt magasinet flekse utover og sprekke opp bakover. Det er nok dette som har skjedd. Hvis jeg forsiktig presser trevirket utover ved magasinet åpner sprekkene seg forsiktig. For å motvirke dette burde man nok montere en ny bolt fremfor avtrekkeren som motvirker denne fleksen, slik Sako har gjort på de senere Safarimodellene.  

Så hvis jeg har forstått riktig, burde man (1) lime sprekkene med tynn langsomtørkende epoxy under press (2) montere en ny bolt for å motvirke fleks (som antagelig er grunn til sprekk, stålet stanger ikke mot trevirket noe annet sted som jeg kan se). (3) Bedde stokken og (4) Kanskje fjerne lakken og olje opp stokken for å få ett mindre sprøtt trevirke. 

Høres dette ut som en god plan? Så skal jeg vurdere hva jeg kan gjøre selv og eventuelt hva jeg overlater til de proffe, slik at det blir gjort ordentlig og riktig og ikke minst pent. :) 

De "nyere" Safarimodellene har den ekstra bolten som mangler på min. Eneste jeg lurer på er vel om denne kun forhindrer fleks i stokken, denne tar vel ikke opp noe rekyl bakover regner jeg med... ?


94565593_sako51.JPG.8be4ea017ef0defcf614ce4f107e5c89.JPG

Safarimodellen med ekstra bolt foran avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...