Jump to content

Lading 7x57r


halvorbe

Recommended Posts

Hei har noen spørsmål ang lading 7x57r

Har helpresset engangskutte hylser (S&B og norma) og trimmet dem på 56.70mm.

Enkelte av går ikke helt inn i kammeret, for ikke igjen låsen. Har målt dem å finner ikke noe avvik på dem.

Så lure jeg på friflukt i brekkvåpen, på min Vi Ma pegaso setter jeg kulen lik diam i dybde. For da en friflukt på 5.5mm

Er det egne standard på disse våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal benytte andre hylser enn de som er skutt i eget våpen er det som regel lurt å helpresse dem. Du bør i hvert fall sjekke om hylsene passer i ditt våpen før du stiller inn dia. R-hylser i brekkvåpen skal kamre på kragen. Imidlertid kan kammerdimensjonene mellom ulike våpen variere så pass at du ikke får kamret patronen selv om hylselengden er innenfor, du har satt skulderen litt tilbake, samt at du har rikelig med friflukt. Jeg kjøpte ny drilling for noen år siden (riflekaliber 5,6x52R), og opplevde at låsen ikke lot seg lukke med enkelte patroner ladet for min tidligere kombi. Jeg tenkte det måtte være skulderen som buttet i et litt kortere kammer, men det var feil. En patron farget med sort tusj avslørte at det var hylsediameteren 1-2 cm over bunnen som var ørlite for stor. Dette omfattet rundt 10% av ca. 200 patroner (ja, jeg prøvde alle!), og for disse måtte jeg ta ut kule, krutt og tennhette og presse på ny. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt som aresm skriver. Du kan faktisk risikere at du må skru dien en kvart ned også etter at den treffer hylseholderen for å ta opp slakken i pressa. Det kommer alt an på type hylseholder, type die, hvilken hylse- og til sist- kammeret på børsa. Ta en ny runde med helpressing- og smett hylsa i løpet for sjekk. Ta av løpet og sett det ved siden av pressa når du jobber- enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være forskjellige legeringer på hylsene, og noen typer kan gå mer tilbake til utgangspunktet etter pressing. Disse må da presses hardere. Et annet mulig problem kan være myke hylser og lite smøring innvendig i hylsehals. Da kan en risikere å trekke ut igjen skulderen når ekspandertappen skal ut av hylsa.  Det er mange variabler, men dette finner du ut av. Så til siste spørsmålet, friflukt fra 5-10 mm er ikke uvanlig i brekkvåpen- 5,5 mm høres fornuftig ut. Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Mål Head Space på hylser skutt i ditt våpen..(mål gjerne flere og ta et gjennomsnitt)  så setter du skulderen ca 0.09mm tilbake i tillegg til målene en målte på skutt hylse..i et brekkvåpen  så setter jeg skulderen tilbake 0.09mm i en boltrifle (konkurranse eller trenings ammo) så setter jeg skulderen tilbake 0.01mm.. på jakts ammunisjon så setter jeg skulderen tilbake 0.06mm..(boltrifle)

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...