Jump to content

Dårlig mørkesyn og kikkertvalg


keenhunter

Recommended Posts

Jeg har dårlig mørkesyn. Sjekket i synstest men de kan visstnok ikke si noe om det, alt ser normalt ut for dem. Det hjelper ikke når vi går fire jegere sammen og jeg seriøst trenger hodelykt for å se hvor jeg tråkker mens de andre er happy uten. Jeg er 40 år, de andre noe eldre.

 

Dette er jo kjedelig for meg, men kanskje jeg kan vri det til min fordel med mindre kikkert så her kommer spørsmålene. Hvor stor kikkert/linse trenger jeg for å utnytte max mitt personlige lysinntak? Er mørkesynet bare relatert til "pupillåpning" eller kan det være at det er mottakerne inni øyet som er svake og gjør at jeg burde ha stor kikkert selv om jeg har dårlig nattesyn?

 

Mer spesifikt har jeg i dag en 3-12x50 på godrifla og en 1.1-6x24 på kombien, og lurer på hva jeg skal ha på den nye Blaseren der jeg ikke hadde hatt noe mot å holde ting kort og kompakt men nå som det blir tidlig mørkt vil jeg ikke ta bort skumringsegenskapene helt. Tenkte noe pluss/minus 2-10x, kunne sikkert leve med max 8x, og så er spørsmålet om jeg faktisk burde gå for 50mm eller om jeg kan gå ned en del gitt det dårlige mørkesynet mitt som jeg ikke helt vet hva skyldes.

 

Ja jeg har søkt og det er masse kunnskap, men valgte likevel et nytt emne. Takknemlig hvis noen peker meg direkte til det jeg spør etter.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har tatt synskorrigering med laseroperasjon blir nattsynet sterkt redusert.

Ellers er det slik at når du øker diameter på objektivet så må du ofte øke forstørrelsen for å få lyset inn i øyet. 

Om du har maks pupill på 5 mm så må du ha ca 11x forstørrelse på kikkertsiktet for å få maksimal utnytting av siktet. (56 dividert på 11 gir utgangspupillen på kikkertsiktet) Om du har 4 mm må du da ha 14x forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, keenhunter skrev:

... kan det være at det er mottakerne inni øyet som er svake og gjør at jeg burde ha stor kikkert selv om jeg har dårlig nattesyn?

Optikere kan måle mye rart, men jeg tror det er fornuftig å bestille en nærmere undersøkelse hos øyelege før du grubler noe mer på hva det dårlige nattsynet skyldes og om løsningen kan være en annen kikkert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mange som har dårlig mørkesyn har det fordi de ikke bruker synet rett. Det tar opptil en halvtime for øynene å tilpasse seg mørke, og bruker du da ei lykt til å se deg for hvert 5. minutt så ser du fint lite uten lys. Et tips kan være å få seg ei lykt/ hodelykt med rødt lys. Rødt lys resetter ikke synet til lys på samme måte som hvitt, og en kan bruke lys til å se seg for uten å ødelegge mørkesynet så mye.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer M67 og jeg utøver god lysdisiplin, godt vant til det. Hvis jeg sitter på en åpen post etter solnedgang er det for eksempel stor forskjell på med/uten caps (lys himmel over horisonten ødelegger mørkesynet).

 

Øyelege virker heller ikke å finne noe galt, var innom det med en kvist gjennom hornhinnen for noen uker siden. Så trippelt/diffust den første uken og fikk litt infeksjon men det løste seg. Får kanskje være enda mer spesifikk om mørkesynet neste gang (det blir automatisk ikke hovedfokus når man kommer med et "alvorligere" problem). 

 

Jeg trodde at mindre forstørrelse var bedre for å slippe inn lys men her menes det altså noe annet? Når det gjelder dette med forstørrelse, regner man ut fra Max forstørrelse på kikkerten eller hvilken man faktisk bruker i øyeblikket?

Edited by keenhunter
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, keenhunter skrev:

Når det gjelder dette med forstørrelse, regner man ut fra Max forstørrelse på kikkerten eller hvilken man faktisk bruker i øyeblikket?

Er den forstørrelsen du faktisk bruker. 

Du "konsentrerer" lyset som kommer inn i åpningen ned til 7mm i en 8x56 kikkert. 7mm skal være ca målet på friske pupiller. Så går du ned til 4x56 så "sløser" du med lyset. Tenk på en lykt med justering av lys strålen som du lyser på et hull i veggen. Du har samme mengden lys hele tiden men du konsentrerer den ned til et lite punkt på samme størrelse som hullet og opplever lyset som sterkere på motsatt vegg. Sikkert vanskelig forklaring men håper det er forståelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...