Jump to content

Lyddemper


wedgie

Recommended Posts

Ville gått for Hausken demper. Lette og gode demperar som demper bra. Får dei laga slik du vil ha.

 

Har sjølv Atech Tmm6 men angrer på den. Tung demper og mudulane har sutte seg dønn fast. Men demper greit og fikk liten treffpunktforandring med denne. Men det kan også ha noke med kor på riflestigninga løpet blei kappa?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal kjøpe meg en lyddemper på rifla mi, og lurer dermed hvilken og hvor jeg bør handle? kunne tenkt meg en som gikk opp over løpet, men det er bare for utseende sin skyld :twisted:

 

Noen som har tips og forslag?

 

Takk Leif Andrè

Og så er det lurt å si noe mer en til rifla mi. Hva slags rifle, modell, og ikke minst kaliber og tiltenkt bruk. Er jo ikke dumt for å få svar fra de som kansje har lyst til å svare noe annet enn bruk søke funksjonen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for Hausken demper. Lette og gode demperar som demper bra. Får dei laga slik du vil ha.

 

Har sjølv Atech Tmm6 men angrer på den. Tung demper og mudulane har sutte seg dønn fast. Men demper greit og fikk liten treffpunktforandring med denne. Men det kan også ha noke med kor på riflestigninga løpet blei kappa?

Ta med tykke arbeidshansker, og skyt demperen varm. Se om du ikke får delt den da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal kjøpe meg en lyddemper på rifla mi, og lurer dermed hvilken og hvor jeg bør handle? kunne tenkt meg en som gikk opp over løpet, men det er bare for utseende sin skyld :twisted:

 

Noen som har tips og forslag?

 

Takk Leif Andrè

Og så er det lurt å si noe mer en til rifla mi. Hva slags rifle, modell, og ikke minst kaliber og tiltenkt bruk. Er jo ikke dumt for å få svar fra de som kansje har lyst til å svare noe annet enn bruk søke funksjonen. :wink:

 

ok er ikke sikker på hva du mente om jeg skulle si hvilken rifle jeg hadde å skulle montere den på, gjør i allefall det no.

Har en Browning abolt II composite 308 med meopta meostar 3-12X56 med lys.. skal brukes til storvilt jakt:)

Link to comment
Share on other sites

Ah en medium lettvekter. Nye Hausken får jo gode skussmål, og har en akseptabel vekt (vurderen den selv om det ikke blir en lettere A-Tec utgave).

 

Det er siste gangen jeg gidder å fremheve en ASU demper!!

Jeg burde få betalt snart for dette!

Uten tvil så er det en eneste demper som demper det første skuddet. Nemlig asu.

Jeg kan bekrefte at kal. .22 tom 9mm. er demperen bedre en alt annet.

Første skuddet er dempet, og det er ikke A-tec, ALM og resten.

Link to comment
Share on other sites

har prøvd det også :evil: trur det blir og ta den i skrustikke endag eg har tid. må berre finne noke passelig gummi og ha rundt demperen så eg ikkje riper den opp eller mister taket.

 

korfor vil du absolutt dele den?

Den er jo ikkje noke dårligere fordi om den ikkje kan deles..

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

 

Gutter, vi har alle en enkel tusenlapp tilovers, så velg det beste og fortsett med livet! :mrgreen:

 

 

Prøver du å fortelle at denne demperen du stdig anbefaler koster 1000kr? Hvor?

Link to comment
Share on other sites

Hva mener folket om denne demperen på ei TOZ 17 salong?

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=12004&prodid=6355

 

Skal hovedsaklig ha demper fordi den er så rustet foran, og vil få kappa løpet litt. Kan like gjerne gjenge og få på en billig demper da :P Eller er det verdt de 500 kronene opp til A-tec demperen på samme side?

Link to comment
Share on other sites

Nja, der er vel en forskjell på første skuddet. Der er vel snart Ase utra sin 22lr demper enerådende på å ha eliminert første skudds poppen (om jeg har forstått teorien rett, så før demperen blir fylt av røkgasser, altså før førsteskuddet, så er der nok frisk luft i demperen, til at man får en form for etterbrenning av første skuddet. Og derav ett litt høyere smell enn ved påfølgende skudd). Jaktmessigt er det altså en liten fordel med ase utra sin 22lr demper.

 

Hvor stor forskjellen er på første skuddet ase utra kontra A-Tec sine rimfire dempere (både den gamle og nye demper omtrent likt standard 22lr), vet jeg ikke. Jeg bruker to A-Tec rimfire dempere på 22lr og en rimfire cmm6 med 8 moduler på 17hmr'n.

 

Med standard 22lr og gamle utgaven, og den nye med 6 moduler, er smellet nesten helt likt (men den nye er kortere og enda litt lettere). I 17hmr, er smellet bedre dempet med 8 enn 6 moduler.

I 22lr kan man glatt ta bort en eller 2 moduler på den nye rimfire cmm 6 demperen til jakt bruk med sub kuler, uten at man plager noen.

 

Er det noen i ålesundsområdet med en slik Ase utra rimfire demper, som jeg kunne få lånt demperen med for å sammenligne med A-Tec demperne?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg låner denne tråden litt til et spørsmål vedr lyddempere:

Jeg har hørt at det kan være problematisk med lyddemper på halvautomatisk rifle. Det skal muligens være at det blir vansker med repeteringen. Er det noen her som kan si noe om det går bra med demper på Brownings halvautomater? Må det eventuelt foretas noen justeringer på gasstrykk for at det hele skal funke. Hvordan vil det i så fall være dersom man skifter på å skyte med og uten demper?

Er det noen som har praktisk erfaring med dette, og som kan dele sine erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Det er visst en skrue til å justere gasstrykket til repeteringen. Etter hva jeg har hørt så justerers denne slik at rifla i første omgang ikke repeterer. (Antakelig helt ut slik at den evakuerer mye gass.) Så skal skruen justeres inn gradvis til rifla kaster hylsene ut av børsa med en vinkel på 60 grader. Hvis det kan stemme med hvordan rifla kaster hylsene uten demper så stemmer det nok. Du vil nok få et tregere trykkfall, og muligens litt mer graps i mekanismen.. Alt dette er rykter og løs tenkning av en nesten ukvalifisert person som frasier seg alt ansvar... Men som syns du bør prøve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...