Jump to content

375/3-12X56


steyerssg

Recommended Posts

Hei er det noen der ute som har erfaring med 375 HH og 3-12X56,etter at jeg kjøpte meg noen flere sikter så har jeg pluttselig en 3-12X56 til overs som jeg tenkte jeg kunne montere på 375"en da jeg enå ikke hadde kjøpt kikkert sikte til denne.Siktet er med skinne.Blir dette for stort og hvordan vil det evnt gå med rekyl og montering her? Noen med erfaring?

 

ssgp2

Link to comment
Share on other sites

Rent sånn umiddelbart vil jeg si at dette blir feil sikte på en 375 H&H.

 

For det første vekten og rekylenergien som vil gi stor belastning på montasjen.

For det andre (min personlige oppfatning og erfaring) er ikke dette det beste kalibret for prikkskyting på bøen, noe dette siktet er "skreddersydd" for.

 

På en 375H&H eller tilsvarende kaliber ville jeg gått for en lett kikkert med forholdsvis lav forstørrelse.

På min 375 Ruger står det en Leupold 2,5-8x36 VXIII noe som etter min mening er bortimot ideellt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2,5-10x50 med lys på min! Det er vel børsa jeg bruker mest på alt fra rev og oppover. Blir det for trangt så bruker jeg de åpne siktene. Har også en 1 1/4-4 med lys til børsa, men den blir ikke ofte brukt, nettopp fordi 2,5-10/åpne sikter dekker alt. Med en solid sving (Feks ERA G9) er det helt uproblematisk å bytte som du selv vil og var også det når jeg hadde .416 Taylor pipa i. Noe mer universalbørse skal du lete lenge etter.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv en 3-12x56 kikkert på min 375. En Zeiss Victory med lys. Denne står montert på en Sako. Denne blir brukt til alle typer jakt, og jeg kan ikke tenke meg en bedre kikkert til denne. Har vurdert svingmontasjer slik at jeg kan bruke to sikter på denne, men ikke kommet så langt ennå.

 

Hadde tidligere Leupold montasje, men påkjenningen på denne ble for stor. Bakre montasje ble ødelagt på grunn av rekylen. Skruene som holder denne i senter bøyde seg, og det ble skrapt av stål på den "kanten" som skruene holder på plass. Så det er ingen tvil om at montasjen blir utsatt for store krefter ved bruk av såpass stor kikkert.

 

Har nå montert kikkerten i en Sako optilock montasje, og det ser ut til at denne holder. Så får fremtiden vise.

 

Men ønsker du å bruke en såpass stor kikkert, vil jeg anbefale deg å bruke så gode montasjer som du kan få tak i på dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 2,5-10x56 S & B på min i en del år, fungerte utmerket. Nå har jeg en 3-12x42 S & B, helt supert.

 

Har aldri forstått vitsen med småsikter på en allrounder som .375, 3x er smått nok til selv de trangeste postene.

 

Tron

 

Vitsen går vel på bruksområde.

Benytter man en 375H&H som all round rifle vil nok siktet til Eirik være bortimot det ideelle (har det samme men uten lys på min 35 Whelen).

 

Mitt ståsted er imidlertid at for meg er 375H&H og nå 375 Ruger, hovedsakelig elgrifle og dermed dagjakt (samt Sør Afrika). Da holder et "småsikte" i massevis.

 

At x3 holder godt til de trangeste postene er jeg litt uenig i, men her kommer syn og personlig preferanse inn i bildet.

For et par år siden hadde vi (sannsynligvis) bjørn på elgvaldet, og på den trange posten jeg hadde over flere dager, føltes det svært komfortabelt å skru ned fortørrelsen til 1,5 på den Monarc Gold kikkerten som sto på 338 Winmagen.

Dette ga meg et supert overblikk, samt grovt nok retikkel til å sette raske skudd om nødvendig.

 

Men igjen...each his own, og i mitt hode er 3-12x56 en kikkert som passer bedre på andre rifler enn en 375 H&H.

Link to comment
Share on other sites

......Har aldri forstått vitsen med småsikter på en allrounder som .375, 3x er smått nok til selv de trangeste postene.

 

Tron

 

Og hos meg er det motsatt :? . En 375 er vel nok å drasse på om en ikke skal ha en `56 på toppen i tillegg :shock:

En `56 har en vel kun bruk for om natten- og til slikt bruk finnes det uten tvil bedre egnede våpen.

Er forøvrig helt enig med seawolf.

Link to comment
Share on other sites

Har en 3-12x56 Zeiss på min AWR i 375 H&H og er meget godt fornøyd :P Har hatt div kikkerter på denne rifla, i QR mont bare for å sjekke om denne montasjen holder :shock: DEN HOLDER fortsatt etter mer en 700 skudd...... AWR blir brukt til elg, hjort. Det er en super kombinasjon til mitt bruk, det skal også sies at jeg har en 3-9x36 Zeiss som også er ferdig innskutt, men denne blir aldri brukt :shock::shock:

Jeg bruker mange rifler i løpet av høsten som hundefører, men AWR er som regel med..... MED STOR KIKKERT (fleste dyra blir skutt på 10- 50m ) og dette er ikke noe problem :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en 3.5-10x44 Conquest på mitt 375 H&H Blaser løp. Men, jeg bruekr stort sett demper, da forsvinner også det meste av rekylen, og jeg slipper å få fler røde halvmåner... :wink: Kanskje noe å tenke på?

Jeg har også liggende en Leupld LPS i 1.5-6x42 som jeg hadde tenkt å ha på dette løpet, men jeg vet ærlig talt ikke om jeg gidder, på drevjakt blir det åpne sikter uansett, tenker jeg, og på elgjakt synes jeg 3.5-10x4 fungerer svært godt.

Link to comment
Share on other sites

Har Zeiss 3-12x56 på min 375,montert i era svingmontasje.

Har ikke hatt noen problemer med denne kombinasjonen.

Har forøvrig en 1,1-4x24 varipoint tilpasset samme montasje og,når det blir behov for mer synsfelt...

 

Går du for en god montasje tror jeg ikke det blir problemer.

Link to comment
Share on other sites

Hei er det noen der ute som har erfaring med 375 HH og 3-12X56,etter at jeg kjøpte meg noen flere sikter så har jeg pluttselig en 3-12X56 til overs som jeg tenkte jeg kunne montere på 375"en da jeg enå ikke hadde kjøpt kikkert sikte til denne.Siktet er med skinne.Blir dette for stort og hvordan vil det evnt gå med rekyl og montering her? Noen med erfaring?

 

ssgp2

Heisan - skal du telle håra på elgen eller bøffelen før du skyter?

På min .375 sitter en Leupold VariX-II 1-4x20 - Lett, solid, laveste montasje og skikkelig øyeavstand, stort synsfelt og forstørrelse i haugevis til de dyra og avstandene jeg bruker den på. På trange og tette poster skrur jeg forstørrelsen ned til minimum - null problemer.

Men på 6,5-06'n sitter en Leupold Vari-X III 2,5-8x36. For mindre vilt og lengre hold..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...