Jump to content

Skyting med forskjellige patroner og aldersgrense!


AugustR

Recommended Posts

Hei August og velkommen til forumet :) 

 

Det finnes per i dag kun et fåtall patroner som er ulovlige for alle (uten riktig dispensasjon..):

  • 12,7x99 / .50 BMG er spesifikt forbudt
  • Håndvåpen kamret for større kalibre enn .455" er spesifikt forbudte
  • 4,6x30, 5,7x28, og .224 BOZ er vagt "forbudte"

Som du kanskje er klar over finnes det egne regler og lover for håndvåpen, hvis det er dette du tenker på. Generelt må du være fylt 21 og ha vært aktivt medlem i godkjent klubb i minimum 6 måneder for å få lov til å eie håndvåpen.

Du kan likevel kjøpe et jaktvåpen i 9mm (rifle), så fremt du har tatt jegerprøven og får foresatte til å skrive under på at du søker om dispensasjon fra den generelle aldersgrensa på 18 år for å eie våpen. Det finnes ikke mange jaktvåpen i kaliber 9mm, men Marlin Camp Carbine er ett eksempel.

 

Ellers er det lov med hvilken som helst sivil ammunisjon, dvs. helmantel/FMJ/TMJ, hulspiss/HP, blyspiss/SP, plastspiss, osv.

Panserbrytende, brannstiftende, og panserbrann-ammunisjon er forbudt i sivilt eie uten spesifikk tillatelse fra politiet.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen @AugustR:grin: 

 

Her er litt fra Våpenforskriften angående kjøp av ammunisjon:

 

§ 31.Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

 

Her er hele forskriften.

 

Ut fra innlegget ditt regner jeg med at du er 16 år og ikke har noe våpenkort.

 

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, m00se said:

Hæ? Det skytes .460 på klubben min

 

Våpen i .460 S&W kan også skyte .454 Casull og .45 Colt. Tenk på det som en .45 magnum-magnum.

 

33 minutes ago, Wintel said:

Hvordan er det med revolver i 45-70 Gov? Kuledim .458 og således ikke tillatt...

Kan man argumentere for at 45-70 Gov er en svartkruttpatron? 😀

 

Ja og nei. Den eneste serieproduserte revolveren jeg kommer på i farten som tar .45-70 er laget for røyksvake ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Feks kan jeg kjøpe og skyte 9mm i en alder av 16? Har jeg lov til å kjøpe hvilken som helst skudd

Du kan skyte 9mm under oppsyn av en som eier eller har lov til å eie pistolen og ammunisjonen, det kan alle. Som 16-åring kan du ikke eie eller kjøpe hverken pistol eller ammunisjon til den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...