Jump to content

Spinnvillt's 22LR fetish...


Spinnvillt

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt en fascinasjon for 22lr, så undervurdert og allsidig, ikke minst billig... Og i så uant mange forskjellige varianter... 

 

En beskjeden "samling" jeg har gjort meg... Skal med tiden I display, dog er jeg litt usikker på utformingen på det enda.. Så det ligger i kategorien "en dag..." ... Noen bilder, litt kategorisiert... Kommer litt nye til dann og vann, både kjøpt og byttet... 90% av eskene er fulle, noen mangler noen få eller innholder kun et fåtall original Ammo, kun en er helt uten innhold desverre... 

 

Kos dere med bilder, kommenter gjerne, og hjelp gjerne til med info... Dette er foreløpig kun samlet med øyene, ukritisk mtp historie og fabrikat... 

IMG_20190222_181016.jpg

IMG_20190222_182503.jpg

IMG_20190222_182622.jpg

IMG_20190222_182803.jpg

IMG_20190222_182839.jpg

IMG_20190222_182537.jpg

IMG_20190222_181024.jpg

IMG_20190222_181254.jpg

IMG_20190222_181128.jpg

IMG_20190222_181324.jpg

IMG_20190222_182713.jpg

IMG_20190222_181359.jpg

IMG_20190222_181151.jpg

IMG_20190222_183358.jpg

IMG_20190222_182456.jpg

IMG_20190222_181414.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bubo skrev:

Ja her var det mange fine!

Men det har vel sneket seg med en katt blandt hermelinene..?:lol:  Flott katt,forresten..

Ellers var Klay Bird pakka artig,miniatyr trap/skeet ser jeg for meg som en interressant sport..:thumbup:

RwS har også 22lr "schrot", har ikke testet de enda.. Men tro hva slags Leirdue man skal bruke? 🤔 🤣🤣

"Katten", regner jeg med du sikter til .32 pakka I metall... Du har gode øyer... 😉 

 

4 timer siden, bardp skrev:

Stilig. Er vel kun en med bilde av en elg på pakka som mangler.

Nå blei jeg nysgjerrig...? 

 

@Vaquero jeg må studere de eley eskene på nytt... Har flere... Mulig det er en lik din der...

 

 

Ang de REX eskene... Der har jeg to varianter... Den ene med fransk merking og matt papp, og en annen med engelskspråklig merking og "glossy" papp... Er det opphavsland eller eraen for produksjonen som avgjør tro? 🤔 

IMG_20190222_181254.jpg

IMG_20190222_181324.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min Winchester "Super-Speed" har en annen farge på esken. Jeg fikk også lyst til å trekke frem denne esken med Lapua, her står patronene i en pappramme. Når jeg som guttunge begynte å handle .22LR, på førsten av 70-tallet ble de levert i plast-ramme. Denne esken må vel stamme fra før 70-tallet. 

DSC02394.JPG

Polske .22LR.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vostok Target😱 Det var elendige greiet, igrunnen utrolig at eska har overlevd, de var av like dårlig kvalitet som patronene!!

 

Min favoritt fra den gangen ingen syntes det var spesiellt skummelt med salonggevær var Lapus subsonic hp, i lilla plasteske/brett, underdelen lignet en eggekartong. De var så innklint med fett at halvauto var bare å glemme. Men presisjon var i orden!

Link to comment
Share on other sites

@Vaquero lyset på mine bilder er litt dårlig.. Men high speed esken ser veldig like ut IRL VS bilde her... De blå lapuaene jeg har tatt bilde av (som du også har på dine bilder) , er sidene av esken forskjellig farge, og esken merket "Match Grade" vs "Long Rifle"  den ene er gul og den andre rød... Litt som dagens "Sk" deles i farger...

Felles er som du sier... De står i pappramme... Og irrer noe forferdelig... 

 

@Chiefen.v-2 på bildet med lapua eskene er øvre høyre (og nest nederst venstre(dog i "short) , en slik "eggekartong" kreasjon... Forferdelig tungvint patent når du har åpnet den "må" den Skytes opp... 😉

Forøvrig må jeg si, at det er nesten uten unntak masse irr og oksidering på lapua kulene i pappramme og eggekartong. Når de er i plastramme så er de som regel fine... 

 

De rosa lapua "super club" er forøvrig smørt med omtrent samme type tynt fett/olje som "midas+" og gir i mine håndvåpen bedre presisjon enn midas+. Og jentungen elsker fargen... 😉 

Edited by Spinnvillt
Trykkleif og småpjatt
Link to comment
Share on other sites

Mye fine esker å se her. 👍 Det finnes jo enormt mye forsjellige esker i .22 lr og de andre .22 rf typene, så dette er virkelig en jungel av esketyper og fabrikanter.  Tenkte å dele en nettside for dere som ønsker å grave litt dypere i dette. Her er det lagt ned et enormt arbeid i å registrere, avbilde og datere esker og årskoder for de som har .22lr som samlerfelt.  Man kan også i noen tilfeller trekke paraleller til esker i andre kaliber ut ifra tidsepoker med evt. Etiketttyper, fargebytter og navnebytter eller koder på .22lr eskene fra denne nettsiden.  Feks Remington sin kleanbore med og uten "hundebein" eller før og etter Dupont kom med på etiketten?  

Her kan det gå med endel kaffekopper foran skjermen om man er interessert!

http://22box-id.com

God helg folkens. 😁

.

 

20190302_130323.jpg

Edited by Bunkeren
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Off topic i egen tråd må være innafor... Jeg samler fortsatt og i min søken etter nye skatter dukket denne kreasjonen opp... Men fransken min er forferdelig dårlig... Noen som kjenner til dette?  Enklest forklart er de som en .410 patron, men i 6mm utgave.... Og randtent... 

 

IMG_20190924_224658.jpg

IMG_20190924_224718.jpg

Edited by Spinnvillt
Trykkleif og litt beskrivelse
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...