Jump to content

korleis legge ut lokke ender. noen bilder fra jakta


tikkakjell

Recommended Posts

skal ut på ande jakt i måro tidleg. har funne fram alle lokke endene mine, var ca 22stk. pleie vanlegvis bere å bruke ca 8 stk. men korleis skal eg legge desse ut når eg skal bruke så mangen? tenkte å legge dei i 2 flokker med 7-10m mellom dei, vil dette bli sukse? noen med gode foruftige tips om dette på ein lørdags kveld? :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har kun jakta kvinender med lokkefugl. Tips. ville ivertfall legge endene godt innenfor haglhold å ikke på dypere vann enn at du kan se havbunnen. En gamel fisker sa til meg at lokkendene ikke skulle stå dypere enn at du kunne se bunnen, for endenne beiter på grundt vann. Grunnen til at jeg vil ha lokkefuglene så nære. Er at ofte flyr det andre typer ender forbi for å se hva slags ender som ligger der. Kvinendene lander gjerne rett ned blant lokkefuglene. Så da skyter du ei på vannet og ei som prøver å komme på vingene. lykke til

Link to comment
Share on other sites

Det er en fordel å legge dem ut med god spredning. Stokkender har det med å klumpe seg sammen når de er usikre. Så med god spredning vil det virke tryggere for fugler som flyr over. I tillegg ville jeg fortøyd iallefall kanskje halvparten bak, slik at de ligger med halen mot vinden. Ender har det med å svømme med nebbet opp i vinden, før de skal ta av. Det du ønsker å oppnå, er at ender som flyr over skal tro at de der nede har det trygt og godt....

Link to comment
Share on other sites

Når jeg jaktet ender tidligere, laget vi 2 lenker med lokkefugl. Hadde ca 1-1,5m i mellom endene, og ett søkke i hver ende. Gjorde utlegging til en drøm. Satte innerste and like i fjæresteinene og dro ut 2 lenker i en romslig V, med noen enkle løse ender inni V-en. Har fungert upåklagelig. Bestillte noen sovende ender fra USA for "confidence decoys"

Link to comment
Share on other sites

Har kun jakta kvinender med lokkefugl. Tips. ville ivertfall legge endene godt innenfor haglhold å ikke på dypere vann enn at du kan se havbunnen. En gamel fisker sa til meg at lokkendene ikke skulle stå dypere enn at du kunne se bunnen, for endenne beiter på grundt vann. Grunnen til at jeg vil ha lokkefuglene så nære. Er at ofte flyr det andre typer ender forbi for å se hva slags ender som ligger der. Kvinendene lander gjerne rett ned blant lokkefuglene. Så da skyter du ei på vannet og ei som prøver å komme på vingene. lykke til

de grunnleggende veit eg siden eg har brukt lokke ener mangen år men har aldri brukt over 20 lokke ender på ein gang :P

Link to comment
Share on other sites

blei 9 sil-ender på oss i dag, fungerte heil topp med så mangen lokke ender. la dei i 2 flokker men ca 7meter mellom, så alle endene som kom forbi landet mellom dei 2 flokkene:P ikkje ei and blei skutt på meir enn 15meters hold. var skuffende lite ender der me posterte i dag, rekne med de var fordi de var lite båt trafikk i dag, såg ganske masse ender på vei heim iallefall. men blei veldig fornøyd men resultatet uansett, ein knall dag på sjøen :P

Link to comment
Share on other sites

Ja 9 silender på en dag synes jeg er veldig bra. Jeg får aldri mer en et par stk., men jeg driver stort sett snikjakt.

veldig gøy med snikjakt, var de pappa lærte meg når eg var med han på jakt når eg va liten :P tenkte meg ein tur ut på lørdag vist eg får tid, skal egentleg passe onkel ungen min, men eg får smiske litt med dama om at hu kan passa han litt, kansje lokke med ein ekstra jule pakke til hu så blir de vel jakt på meg :P

Link to comment
Share on other sites

Var på sjøfugljakt med noen kamerater for en stund siden. Da ble vi fortalt at siden vi kom litt seint ut, så burde vi vente med å legge ut lokkefuglene mens morra trekket holdt på.

 

Men vi fant fort ut at endene fløy langt vekk fra oss, og det ikke ble mer enn en kråke på 30 minutter. Så la vi ut ca 15-20 lokkefugler, og for en forskjell det ble.

 

Spesielt kvinender var veldig lett å få ned på lokkefuglene, og i og med at de lå stille på vannet, gjorde det at det var mye enklere å skyte de, så når vi ga oss, hadde vi skutt 1 kråke, 1 stokkand, 3 silender og 22 kvinender :mrgreen:

 

Kjempe moro jakt med mye action, men husk mange patroner. En god del av fuglene vi skøyt trengte oppfølgingsskudd, og da går de en del patroner når en bruker 2-3 skudd pr fugl :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var på sjøfugljakt med noen kamerater for en stund siden. Da ble vi fortalt at siden vi kom litt seint ut, så burde vi vente med å legge ut lokkefuglene mens morra trekket holdt på.

 

Men vi fant fort ut at endene fløy langt vekk fra oss, og det ikke ble mer enn en kråke på 30 minutter. Så la vi ut ca 15-20 lokkefugler, og for en forskjell det ble.

 

Spesielt kvinender var veldig lett å få ned på lokkefuglene, og i og med at de lå stille på vannet, gjorde det at det var mye enklere å skyte de, så når vi ga oss, hadde vi skutt 1 kråke, 4 silender og 22 kvinender :mrgreen:

 

Kjempe moro jakt med mye action, men husk mange patroner. En god del av fuglene vi skøyt trengte oppfølgingsskudd, og da går de en del patroner når en bruker 2-3 skudd pr fugl :?

da var jo valdig bra resultat :P har iallefal masse jobb med å flå alt, spesielt kvinendene, skinnet sitte jo så j.... på kjøttet :? korleis legger man ut bilder her egentleg? har litt bilder fra søndags jakta :wink:

Link to comment
Share on other sites

IMG_4266.jpg

 

Skal si deg det var kaldt å sitte å renske kvinender i minusgrader i to timer, etter å ha sitte i 0 grader i 10 timer :?

Haha, så skulle du sett parkeringsplassen der vi renska dagen etter, ligna en dunmadrass :mrgreen::lol:

fint bilde. men ribber du endene du? blir jo berre enormt med fjær :P korleis legger du ut bilder? få de ikkje til eg :(

Link to comment
Share on other sites

Har retta på det nå kan du skjønne :mrgreen:

 

Vi brukte forresten noen såkalte "oversized kvinandlokkefugler" bestillt fra amerika, som fungerte tilfredstillende bra :D

Brukte også skarve lokkefugler, men grunnet en rød fliser som såvidt lyste ut av sekken, fløy de forbi. :oops:

Vanvittig godt syn de fuglene har...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
IMG_4266.jpg

 

Skal si deg det var kaldt å sitte å renske kvinender i minusgrader i to timer, etter å ha sitte i 0 grader i 10 timer :?

Haha, så skulle du sett parkeringsplassen der vi renska dagen etter, ligna en dunmadrass :mrgreen::lol:

fint bilde. men ribber du endene du? blir jo berre enormt med fjær :P korleis legger du ut bilder? få de ikkje til eg :(

 

Haha, det var da bare tull å ribbe de hjemme hos meg, rensk de ordentlig er mye bedre stian :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...
  • 10 months later...

Ofte kan forskjellige arter ligge i samme område, men ofte litt hver for seg. Jeg har brukt stokkender, brunnakke og krikkand lokkefugl, men har ikke merket veldig forskjell kontra å bare bruke stokkand.

Hva som er best avhenger litt av situasjonen, men det er flere gode tips lengre opp i tråden. Dette med å spre ut endene godt er viktig å merke seg. Jeg har likevel gode erfaringer med å legge hun og hanfugl ganske nær hverandre. Se på levende ender, og prøv å kopier dette kan jo være et greit utgangspkt.

En ting har jeg alltid merket meg, og det er at svaner alltid tiltrekker seg andre vadefugler, at de skaper trygghet. Så har alltid tenkt at to lokkefugler av svaner hadde vært spennende å prøve.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sett ved flere anledninger at stokkender og svaner beiter side om side. Faktisk så nært at svanene av og til jager stokkene noen meter unna ! :-) har også sett at de sover/hviler på land i par, dvs hann og hun, men dette kan være mer tilfeldig?

 

Vet ikke hvordan det er med å få kjøpe lokkesvane her til lands da men.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men seriøst, jeg kjøpte lokkeender fra ei nettside i usa, brunnakke, krikkender og stokkender. Husker at det var mye billigere, og at de hadde et enormt utvalg av arter. Ta deg et grundig søk på nettet, så er jeg sikker på at du finner mer enn du kan drømme om.

Link to comment
Share on other sites

1) Innta adamsdrakta (ref. punkt 3)

2) Knyt ender sammen med ei snor

3) Knyt snora på egnet sted på kroppen

4) Svøm ut til der endene skal være.

5) Løsne snora til endene, (forutsett at den ikke allerede har løsnet av fysiologiske grunner)

 

Ulempen med denne metoden; Endene driver etterhvert inn mot land

Fordelen med denne metoden; Endene blir ikke liggende og duppe på lang rekke mot vinden

 

attachment.php?attachmentid=22369&thumb=1&d=1321351456

 

 

Edit;

På bildet endte vi opp med å knyte tau over den bukta som skimtes til venstre. Gakkgakk'ene ble da liggende i manngard, alle med nebbet ut fra bukta. Uvisst om selve utleggingen eller manngarden var mest skrekkinngytende, men det landet ingen ender den dagen.

Link to comment
Share on other sites

....bruk teknologien....en liten fjernstyrt båt , en liten stein festet til tynt tau festet til lokkanda , bør vite ca dybde,plasser steinen i båten med lokkanda på slep , ett lite rykk i landtauet når lokkanda er der du vil ha den og lokkanda ligg i posisjon . Bare å hale inn landtauet med anda og stein når en erferdig :winke1: ....vill ide....kanskje , men det virker :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...