Jump to content

Jakt i Danmark uten storviltprøve på rifle


Laaberg

Recommended Posts

Hei. 

 

Jeg kjøpte meg en ny rifle i romjulen og ble nettopp invitert med på jakt (rådyr) i Danmark. 

 

Men, jeg får ikke tatt storviltprøven med denne riflen før turen fordi den nettopp ble kjøpt og skytebanene er stengt.

 

Jeg skjøt inn riflen på blink med meget gode samlinger forrige helg så børsa går meget bra. 

 

Jeg tok storviltprøven tidligere i år, men dette var med et annet våpen (kombi) og jeg lurer derfor på om jeg kan jakte med den nye rifla på denne turen til Danmark da jeg ikke har hatt mulighet til å skyte opp med den? Jeg har jo skutt øvingsskuddene og bestått prøven med et annet våpen.

 

Området i Danmark er ganske åpent og jeg ønsker å bruke riflen istedenfor kombien pga lengre hold og bedre presisjon. 

 

Håper noen kan gi meg fornuftige svar :)

 

 

 

 

Edited by Laaberg
Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over regelverket i teorien.

 

Men er dette like firkantet i praksis?

 

Er det urimelig å håpe at danskene ikke er like strenge på dette da de ikke har noen skyteprøve for danske jegere? Jeg har jo tross alt gjort alt jeg kan gjøre for å kunne bruke riflen på denne jakten..

 

  • Confused 3
Link to comment
Share on other sites

@Laaberg

Ja, det er urimmelig å regne med all den tid det står i linken chifen linket til. At dokumentasjonen skal være vedlagt. Dersom du stiller med et jaktkort/jegerbevis der du har skutt opp med et annet våpen. Er den i teorien ikke gyldig, dersom du stiller med noe annet.  Hvorfor tar du ikke å ringen formannen i det lokale skytterlaget/lokal laget i NJ&F og forklarer situasjonen. Det er ikke umulig at de stiller opp for en kollega.

Svehella

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

@Chiefen.v-2 @svehella
 

Søknaden min er blitt godkjent og jeg har fått dansk jakttegn med både riflejakt og haglejakt så nå blir det jakt i Danmark!

Jeg leverte en vanlig søknad til danske myndigheter med våpenkortet på heym riflen i kaliber 30-06 og jegeravgiftskort med godkjent storviltprøve med en valmet kombi kaliber 308.

Regelverket er med andre ord ikke like like firkantet i Danmark som man kanskje skulle tro.

Laaberg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Laaberg skrev:

Jeg leverte en vanlig søknad til danske myndigheter med våpenkortet på heym riflen i kaliber 30-06 og jegeravgiftskort med godkjent storviltprøve med en valmet kombi kaliber 308.
Regelverket er med andre ord ikke like like firkantet i Danmark som man kanskje skulle tro.

 

 - eller er det kanskje heller leseferdighetene til byråkratene som er litt under norsk nivå?

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

  - eller er det kanskje heller leseferdighetene til byråkratene som er litt under norsk nivå?

Det tviler jeg på. Det er ikke vanskelig å se at skyteprøven er tatt med et annet våpen enn det våpenkortet som var vedlagt. Det er forskjellig merke (Valmet/Heym) og kaliber (308/30-06).

Det som derimot er mer sannsynlig er at det ikke er påkrevd at du har skytt storviltprøven med den riflen du jakter med i Danmark. Det står blant annet at man må levere bevis på godkjent storviltprøve + våpenkort på våpen man ønsker å bruke. Med andre ord, ikke noen regel om at man må ha skutt opp med riflen, men bare bestått prøve.

Det hadde jo vært rart om jeg ikke hadde fått godkjent dette, da det vel er fullt lovlig å dra på jakttur til Danmark og låne seg en rifle til jakt der nede?

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, vavlo skrev:

Ikke glem at vi bor i det eneste landet i verden ( muligens) som holder på med dette «tøyset» med skyteprøve og med hvert enkelt våpen årlig.

 

Tenk hva vi hadde gått glipp av her på Kammeret uten årlig bløffing/lyving/klaging rundt temaet Storviltprøve. Nei, vi må virkelig kjempe for å beholde dagens praksis.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Skal vedgå at denne prøven og obligatoriske skudd har en åpenbar fordel, og det er at den bidrar vesentlig til å finansiere både drift og investeringer på skyteanleggene rundt omkring. Ikke sikkert det ville vært like mye elektroniske skiver å skyte på om det ikke var for denne ordningen. 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...