Jump to content

Zeiss Diarange


joffar

Recommended Posts

hehe, det blir lit som å spørre om en Lambourghini er en bra bil, eller om den er dårlig på Norsk vinterføre... :wink: Dette er en av verdens dyreste kikertsikter, fra Zeiss..., med innebygget avstandsmåler http://www.hakedaljakt.no/optikk/zeiss/ ... ekomp.html Jeg vet bare om en som har en slik, admin på salige Sluttstykke. Jeg har kikket i den, og det er ikke tvil om at det er et fantastisk sikte.

For min del ville jeg heller ha kjøpt den nye Zeiss håndkikkerten med avstandsmåler, siden jeg bruker flere ulike rifler og ikke har råd til en diarange på hver rifle, og jeg ville heller ha båret den ekstra vekten avstandsmåleren gir rundt nakken enn på rifla. Jeg skriver "hadde" og "ville" fordi jeg ikke har råd til noen av delene. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Så på en sån i helga som var, hadde besøk av noen kompiser som var her å jakta rådyr sammen med meg.

Den han har var 56 i lysåpning med kulekompensator, ser unektelig litt tung og klumpete ut, men så stod den på ei t3 med taktical stokk og kubbeløp, den passa liksom bedre på ei sån enn ei light.

Jeg stod å sikta litt i den i mørket, korset var svakt opplyst og det var greit, men prisen :evil:

 

Synd jeg ikke tok bilde av den på børsa, skal huske det til neste gang...

Link to comment
Share on other sites

Tror det kan være kjekt å ha denne på f.eks reinjakt. Ligger ofte og sikter på flokken, mens man lurer på hvor langt det egentlig er..

Hadde håpet det var noen her inne med noen brukererfaringer..

Kommer under.

En burde vel hatt et retikkel i denne tilpasset kaliber, der treffpunkt på ulike avstander var oppgitt.
Det finnes og heter Rapid-Z http://www.opticstalk.com/forum_posts.a ... 1&tid=6132

 

Kort sagt et superdupert supersikte. Jeg har denne sesongen benyttet et 2,5-10X50 rapid-Z 600

Det geniale med denne retikkelen er at alle avstander passer til alle kalibre. Hvordan? Du går inn på kalkulatoren på zeiss, og legger inn patron, (med hjemmeladning BC og utg.hast.) Da får du oppgitt FORSTØRRELSEN siktet må stå på for at dette skal stemme. I mitt tilfelle(308, 165 Interbond) 7,9. Da treffer kula på strekene utover til 600 meter, eller 2cm. over eller 2 under på enkelte, uten at det har noen praktisk betydning.

 

Det du da gjør et å; Sikte, klikke på avstandsmåleren, legge¨den rette streken på målet og ta et godt avtrekk. Jeg har prøvd i praksis på ulike mål på ulike avstander for å trene dette inn, og det er ENKELT. Mye enklere i teorien enn å skrive det.

Idet du sikter tar venstre tommel å trykker avstand. I samme tidel kommer avstand opp, og uten å tenke mer legger du målet på rett sted. Hvis du er ute på grisehold er det punkter for 5 og 10 mph sidevind(på europeiske modeller sikkert X m/s)

 

Jeg byttet ut avstandsmåleren med denne, for jeg har ikke behov for å sikte på posten å lære å huske forskjellige hold. Det tar 2 tideler når et dyr dukker opp. MYE MYE raskere enn å ratte på en kulebanekompensator. Det har jeg hatt på en Zeiss, og så glemte jeg å ratte den engang...som endte dårlig. Her skyter du inn midt i, og finner forstørrelsen i kalkulatoren. Verifiserer denne med test, og da stemmer den somregel likevel.

 

Innskytingsavstand er 200 meter, for denne retikkel ER BEREGNET på lengre hold enn elgeprøven. Parallaksen er satt til 300 meter. Da blir det ikke mye galt på 600 heller. Har du annen forstørrelse enn optimal for kula, gjør det ingenting, for du er innskutt på 200. Litt kan du greie uten Rapid-Z, og er det grisehold; Still til forstørrelsen den er optimalisert.

 

Har du råd; KJØP den. Du vil ikke angre. Retikkel er selvf. belyst.

Link to comment
Share on other sites

Broren min har en, den med 56 lysstyrke synes jeg blir for stor men den med 50 er mer passe (er den han har, med kompensator). Uten tvil en super kikkert som er ypperlig til reinsdyrjakt, toppjakt, rypejakt og all annen jakt som kan gi lange hold og krever presise skudd.

 

Det vi jakter mest er rådyr med hund og da har han ennå ikke brukt avstandsmåleren.

 

Avstandsmåleren er noe av det bedre jeg har prøvd, du får avstanden med en gang og i motsetning til min håndholdte bushnell trenger du ikke en veldig tydelig ting å sikte på.

 

Den dagen jeg har 30000 jeg ikke vet hva jeg skal bruke de på så kommer det nok en på saueren min og :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en 2,5-10 Diarange med kulebane komp i tillegg til håndkikkerten med avstandsmåler fra Zeiss.

Jeg må innrømme at jeg har blitt avhengig av de begge, de er rett og slett geniale. Håndkikkerten er en 10x45 og den har jeg alltid med på jakt.

Diarangen er montert på en Sauer 202 outback med SAI demper og jeg synes ikke den er tung eller klumpete.

Anbefaler både kikkertsiktet og håndkikkerten på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Det finnes vel også, Rapid Z eller noe sånt?

Ellers kommer den med kulebanekomp da....

 

Jeg tenker i baner av at skal diarange ha noen hensikt så må en slippe å ta ned børsa for å justere komp. Blir nesten like greit med en kikkert med avstandsmåler da.

 

Kikkertsikte: Børsa opp mål avstand -> Børsa ned juster komp -> børsa opp og skyt.

Kikkert: Mål avstanden i kikkert ->juster komp ->børsa opp og skyt

Link to comment
Share on other sites

Når du har bruk for avstandsmåler er det som regel på så lange hold at man skyter liggende med godt anlegg, da sikter du, måler avstand og knepper inn kompensator nesten uten å ta viltet ut av siktet hvis du har diarange.

 

Jeg har gått i flere år med håndholdt og har Smith&Bender Zenith 3-12X50 med komp, og har flere ganger ikke fått løsnet skudd p.g.a målingen går for tregt, Lånte min bror sin diarange på fjellrypejakt sent i oktober med lett fugl som ofte krever raske skudd og er ikke i tvil om at prosessen går mye raskere.

 

Men om antall flere felte vilt kan forsvare prisen kan vel diskuteres :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når du har bruk for avstandsmåler er det som regel på så lange hold at man skyter liggende med godt anlegg, da sikter du, måler avstand og knepper inn kompensator nesten uten å ta viltet ut av siktet hvis du har diarange.

HELT uten å ta dyret ut av siktet å ratte på noe som helst med rapid-z...;kappetrykk>bang :D

Link to comment
Share on other sites

En rimeligere kikkert med avstandsmåler og kulebanekomp. er Bushnell Yardage Pro 4-12x42. Den får du for 5-6000 hvis du kjøper i USA.

 

http://www.opticsplanet.net/bushnell-yardage-pro-4-12x42--laser-rangefinder-rifle-scope-204124.html

 

 

Har prøvd denne, men anbefaller den ikke i forhold til zeissen.

 

Kjøpte diarange 3-12x56 med lotutec, kulebane komp, justerbart opplyst kors og avstandsmåler i fjor, og det er bare verdt hver krone. Kjempe god kikkert, med mye finesser som eg allerede er blitt helt avhengig av. Skulle hatt en på hver børsse.

Den er selvsagt litt stor, men det er greit til bøjakt og slikt.

 

Kan bare si en ting og det er løp og kjøp.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd denne, men anbefaller den ikke i forhold til zeissen.

 

Kjøpte diarange 3-12x56 med lotutec, kulebane komp, justerbart opplyst kors og avstandsmåler i fjor, og det er bare verdt hver krone. Kjempe god kikkert, med mye finesser som eg allerede er blitt helt avhengig av. Skulle hatt en på hver børsse.

Den er selvsagt litt stor, men det er greit til bøjakt og slikt.

 

Kan bare si en ting og det er løp og kjøp.

 

 

Espen

 

Zeissen er helt sikkert bedre, men hvis noen vil bruke 20 000 mindre på kikkert, så er vel Bushnellen et greit alternativ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til min jakt form som er bøjakt og evt måneskinnsjakt, kunne eg ikke brukt en av de andre, pga de ikke er gode nokk.

Ellers så betalte eg 23000kr for diarangen min, så vist du kan skaffe meg en av de andre for 3000kr, så kunne eg godt hatt en på en av de andre riflene mine.

 

Du trenger ikke ta ned rifla for å måle avstand med kikkerten. Eneste minuset er om du er skeivendt, da knappen sitter på feil sider.

 

Eg er iallefall fornøyd med min og anbefaller den til andre, eneste minuset med den er selvsagt prisen.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De fleste har fått med seg at Nikon, Bushnell og Burris sine kikkertsikter med avstandsmåling er identiske. Sansynlighvis laget på samme fabrikk.

LS_big1.jpg

L11397402.jpg

nikon_laser_irt_4-12x42_300.jpg

 

Ryktet sier at disse er basert på det gamle designet til Swarovski, som aldri ble noen stor suksess.

LRS.jpg

Bildet viser en slående likhet!

 

Jeg har hørt at lysgjennomgangen på Swarovski LRS ikke var mer enn ca 50%. Dette skyltes lystapet i beamsplitterene som koplet laseren og laserdetektorene inn i optisk akse. Grunnen til at Zeiss sin sitter utenpå er for å unngå alt dette lystapet.

 

.... føler det bør komme ny fra zeiss der avstandsmåleren er mer bygget inn i kikkerten...

Kanskje ikke så lurt, det viktigste er at kikkertsiktet virker som sikte, framfor avstandsmåler.

 

Eneste minuset er om du er skeivendt, da knappen sitter på feil sider.

Den kan kjøpes med ledning slik at du kan ha knappen der du vil.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å fremstå som en gammeldags grinebiter :lol: Det er sikkert mye fint å få avstandsmålerutstyr, men jeg kan ikke se helt det store behovet... Ved avstandsvurderinger har alltid den gamle metoden fra tida i forsvaret fungert godt for meg. Det har jeg fått bekrefta på "Norge i bilder" gang på gang. Målingene blir ikke nøyaktige, men innafor +- 25 meter er det gjerne, og det er vel godt nok :wink: Og blir jeg i tvil, om holdet er for langt, lar jeg heller være... Men nå er jeg da også så urgammaldags, at jeg foretrkker vadmel, og misliker rettrekkere også da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med Jaktfalken, men det er klart et alternativ for de som skyter over rutinemessig "det så da så langt ut, så jeg la opp litt".

Foretrekker avstandsmåler i handkikkert, jeg da, men er vel gammeldags det og. Syns det er fint på post å gjette avstander for så å måle, så føler jeg meg sikker på at holdet ikke blir overaskelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 11 months later...

Er dette et fear tilbud?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34826345

 

Har sendt mail til selger hvor jeg spør om årstall og om kikkerten måler i Yards eller Meter.

Men sett at den måler i Meter og er "rimelig" ny. Er det da en riktig pris? Er det rom for mere pruting etter deres mening?

Skal hente ny R8 mandag morgen. Så jeg har litt dårlig tid til å bestemme meg. Hvis det ikke er verdt det blir det heller en HT med Blaser mont. ligger noen lapper under det selger sier er siste pris.

Link to comment
Share on other sites

Mener bestemt å ha sett disse annonsert brukt fra 15 000,-

 

Som vanlig når Zeiss introduserer nye produkter er det raskt mange brukte enheter på markedet. Eks Zeiss Diarange, RF håndkikkert, 4-16x50 FL kikkertsikte osv.

Tipper årsaken er at det blir for spesielt, og derfor oppdages nokså raskt at behovet ikke er til stede. Og jepp, har selv hatt FL 4-16x50 og RF10x45.

Den første var for tung og klumpete, den andre var mest leketøy. Så de ble relativt raskt vidersolgt.

 

Og tilbake er jeg på gode, gammeldagse og kjedelige kikkertsikter som 1,5-6x42 og 3-12x56 :lol:

Virker som pokker...

Link to comment
Share on other sites

Er diarangen svær? Hva mener du med det? Den er da ikke så mye større, har bare laseren på siden. +skinna under som du og kan få på andre modeller da.

 

Ta det som passer deg best du. Diarangen og HTen er 2 forsjellige kikkerter. Diarangen er litt spesiell, men er god til sitt bruk. Eg kommer aldri til å selge min iallefall enda eg har flere andre zeisser inkl HTen:

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt min diarange i 4 år på div børser,monterte den på ein blaser i dag,ferdig innskoten i kveld,bytter no mellom 2 kikkertar på blaseren( variopoint 1,5-6x42).min diarange er ikje for stor heilt ok og blir ikje solgt,kan berre anefalast

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...