Jump to content

Ny kikkert, hva er best for mitt bruk?


BBerntzen

Recommended Posts

Solgte elgrifla og har kjøpt ny rifle til litt mer ymse bruk. Jeg er snart 60 så må ha det med i beregningen. Det bruket jeg vil komme til å prioritere blir vel ca veldig grovt sett slik:

 

1.Toppjakt/div fugl

2. Rådyr

3 skytebanen

4. Rovvilt som rev

5. Villsvin/hjort/rein

6.elg

ser på S&B Zeiss, Meopta og en Burris FourXpr nå.

 

Hadde egentlig bestemt meg for en god kikkert i område ca 2,5-15x56 helst med lys, men begynte å tvile litt om jeg skulle havne på en ca 3-12x50 i stedet. Hvor stor forskjell på 50 og 56 på eks hjorte jakt på kvelden?

Til info er det en 17Hmr i emning som jeg har en kikkert til med 2,5-10x50 og lys som blir rype og smårovvilt børse nr 1

Tidligere kikkerter har vært mer typiske skogskikkert for elg med mindre forstørrelse. 

 

Hva tror og mener ekspertene?

 

Edited by BBerntzen
Link to comment
Share on other sites

Usikker på hva ekspertene mener, men en x50 fra øverste hylle blir aldri feil.

Du kan utnytte noe mer forstørrelse med x56, men det er nesten bare en akademisk forskjell.

 

Ettersom du har to børser ville jeg brukt det kikkertsiktet du har (hvis du er tilfreds med kvaliteten) på alt som jaktes i dårlig lys og heller gått for noe litt mer kompakt på randtenneren. Noe i området 40-44mm objektiv og 12-15 ganger forstørrelse på topp, men det er basert på mine preferanser og trenger ikke å stemme for deg.

 

Å finne et sikte som passer godt til både reinsjakt og hjortejakt i skumring blir fort en oppvisning i kompromiss, men jeg hadde vel trolig gått for en middelaldrende Swaro 3-12x50 eller Zeiss Victory 2,5-10x50.

 

Du sier ikke noe om budsjett, men jeg mistenker at du har sett på Meopta R2?

R2 fremstår forøvrig som meget god valuta for pengene.

Andre europeiske på bruktmarkedet vil også tilfredsstille dine behov.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, jmosbakk skrev:

Usikker på hva ekspertene mener, men en x50 fra øverste hylle blir aldri feil.

Du kan utnytte noe mer forstørrelse med x56, men det er nesten bare en akademisk forskjell.

 

Ettersom du har to børser ville jeg brukt det kikkertsiktet du har (hvis du er tilfreds med kvaliteten) på alt som jaktes i dårlig lys og heller gått for noe litt mer kompakt på randtenneren. Noe i området 40-44mm objektiv og 12-15 ganger forstørrelse på topp, men det er basert på mine preferanser og trenger ikke å stemme for deg.

 

Å finne et sikte som passer godt til både reinsjakt og hjortejakt i skumring blir fort en oppvisning i kompromiss, men jeg hadde vel trolig gått for en middelaldrende Swaro 3-12x50 eller Zeiss Victory 2,5-10x50.

 

Du sier ikke noe om budsjett, men jeg mistenker at du har sett på Meopta R2?

R2 fremstår forøvrig som meget god valuta for pengene.

Andre europeiske på bruktmarkedet vil også tilfredsstille dine behov.

Er ikke god nok kvalitet eter mitt syn på den jeg har på randtennern. Ellers er det rett det du sier bortsett fra det har vært Meopta R1r og det andre du nevner. Rundt 7-8000 +- er det jeg tenke rå legge i det.

Link to comment
Share on other sites

Swarovski Z6i 3-18x50 BT høres ut som "benchmark" for behovet.

-Optikk fra øverste hylle

-Lett vekt i forhold til ytelse (4-500g lettere enn typiske "langholdskikkerter")

-Lyssterk

-Stort synsfelt

-Belyst retikkel med passe stor lysprikk

-Utvendig justerbar høydeinnstilling med 1cm klikk(på 100m) for skyting ut til 500m. Tårnet har "zerostop" på innskytingshold. (idiotsikkert)

-Parallaksejustering  slik at kikkerten kan skarpstilles på "alle" avstander. Spesielt viktig på korte hold, feks postering på villsvin og korthold på jaktfelt. 

 

Ikke mange kikkerter som matcher denne pakka. Gjør de det er de dyrere og veier som regel mye mer.

Man får selvfølgelig rimeligere kikkerter men da må man kompromisse.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støtter forslaget til Torf.

Jeg har en storviltrifle og en småviltrifle til alle typer jakt. (Kunne kanskje vært forenklet til en rifle til alle typer jakt). Men uansett, på toppen av begge sitter en Leupold VX6 3-18X50. Forstørrelsesområdet gjør siktet meget allsidig. Fult brukbart til skogsjakt på storvilt (har enda ikke blitt r....kjørt pga. synsfeltet), topp på fjellet og ellers hvor avstandene kan bli lange og den bra/meget bra i dårlig lys. Tidligere var VX6 betydelig billigere en Z6, men nå har prisene på Leupold økt så mye at prisspranget opp til Z6 ikke er enormt. Hvor mye bedre Z6 er, vet jeg ikke, men den er nok ikke dårligere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har innsett at 99.99% av all skyting er på banen (eller iallefall på blink), og min nyeste kikkert er en SuBPM2 5-20x50. Det fins en 3-20x50 om man virkelig vil "Alt". Jeg er igrunnen innihelvetes fornøyd med denne kikkerten, har brukt den på alt fra rådyrjakt til andejakt. Jeg har et rødpunktssikte (SIG Romeo1) jeg bytter den ut med om det skulle komme til noe drivjakt. Det tar 1 minutt, og treffpunktendringen ved bytte er mindre enn et kulehull.

Z6en Torf foreslår er jo en lettere "sivil" nesten helt lik kikkert, det kan ikke være feil i alle fall.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det som ikke er bra med SUB PM2 3(5)-20x50 er at de ikke har retikkel som er bra til frihåndsskyting. Det er altfor mye usymmestrisk( i feil ende) ræl i retikkelet/siktebildet som distraherer.

Der er Swaroen bedre med det enklere tysk 4 med opplyst dot/punkt.

Lysdoten kan også benyttes i dagslys i Swaroen. Det er en kjempefordel på raske skudd. 

 

Hadde PM2 5-20x50 kommet med et fornuftig retikkel til mitt bruk hadde jeg kjøpt en.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Der er Swaroen bedre med det enklere tysk 4 med opplyst dot/punkt.

Lysdoten kan også benyttes i dagsl

Jeg er ikke enig. Midt i er midt i, og de tjukke stolpene viser deg midten, og der er et massivt kryss.

Du kan også fyre opp lyset nokså godt i PM2en, det er kun krysset i midten som lyser mener jeg, det lyser iallefall så mye mer at det er bare det jeg legger merke til. Det fungerer nokså godt til raske skudd på frihånd synes jeg. Krysset i midten er også så mye tjukkere og svartere enn resten at det ikke er noe problem. (Men det er litt krøkkete å holde brøkdeler av en mil om en trenger det) Men prikken i en Shortdot er selvsagt mye mer "innlysende" å se på - men det hastverket har ikke jeg.

Det har noe med nivå å gjøre, når en er på ditt (dobbeltskudd på løpeelgen med innertreff eller noe) så er det marginer i et perfekt siktepunkt, for oss andre som må "nyte" siktebildet litt mens vi prøver å ta et godt avtrekk tror jeg ikke det betyr så mye.

Men jeg er enig med Torf, skulle jeg kun jaktet, eller mest jaktet, dæven en PM2 med #4 og dot. Man får det i 1-8x24 siktet mener jeg, rart det ikke kommer i de andre PM2ene?

 

Dette med FFP vs SFP til jakt er en smakssak. Jeg foretrekker at jeg får umiddelbar tilbakemelding om avstand når jeg sikter, uavhengig av zoom. Men så har jeg kun hatt ett sikte med SFP på snart 40 år og "noen" sikter, og det ble solgt fordi det drev meg til vanvidd med SFP retiklet sitt, og bakvendte justeringsratt. Det siste er også noe med "nivå" - de som må lese på rattet hvilken vei det går, og ikke stiller på siktet mens de ser gjennom det trenger jo ikke å bry seg om hvilken vei de går.

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:

Jeg har innsett at 99.99% av all skyting er på banen (eller iallefall på blink), og min nyeste kikkert er en SuBPM2 5-20x50. Det fins en 3-20x50 om man virkelig vil "Alt". Jeg er igrunnen innihelvetes fornøyd med denne kikkerten, har brukt den på alt fra rådyrjakt til andejakt. Jeg har et rødpunktssikte (SIG Romeo1) jeg bytter den ut med om det skulle komme til noe drivjakt. Det tar 1 minutt, og treffpunktendringen ved bytte er mindre enn et kulehull.

Z6en Torf foreslår er jo en lettere "sivil" nesten helt lik kikkert, det kan ikke være feil i alle fall.

 

K

Tenkte og tanken på et rødpunkt eller en kikkert med lav forstørrelse i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til optikk har nok mange av oss våre «kjepphester». Det som kjennes riktigst for noen blir mer feil for andre. Selv om det er snakk om sikter til jaktbruk, penses diskusjonen gjerne over på mer typiske taktisk/ proffsikter. Ikke noe feil med slike, og skyter og bruker man slike i den grad og jakter på slike hold og under slike forhold, at en kan gjøre seg nytte av både retikler/ tårn og/ eller styrke/ vekt til slike, så for all del, men det er vel de færreste av oss som faktisk trener på å bruke taktiske FFP retikkel i den grad at vi kan nyttiggjøre oss dette på jakt på noe fornuftig vis. (Leicaen som alltid henger i snor rundt halsen, gjør den jobben både raskere og bedre for min del).Når nå PM 2 er nevnt så er det utmerkede sikter. Har både det og Zenith og Classicmodeller, men primært til jaktbruk, som TS beskriver, ville jeg sett hardere på feks 3-12x54 Polar med SV tårn, og retikkel i okularplan om jeg skulle kjøpt meg et nytt allroundsikte for jaktbruk. Tenk også litt på hvordan siktet skal monteres. SuB siktene med lysbryter på røret forran okularet kan fort gi plaseringsutfordringer ved montasje på ei jaktrifle,  Iaf om en vil unngå bruk av skinne/ tacticalmontasjer. Store sidejusteringstårn kan også på endel våpen, gi utfordringer ift utkast om en vil ha siktet lavest mulig.

TS sin alder tilsier at han bør kjøpe seg best mulig optikk (snakker av egen erfaring) med tanke på hvor mye synet normalt er svekket ved den alderen, for å kompensere mest mulig for det. Ja det svir i lommeboka, men buy once...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Du har rett i mye av det du sier. Alt fungerer ikke for alle, og de "taktiske" siktene blir fort tunge og store til mye jakt. Jakter en råbukk, elg, villsvin? Det er veldig forskjellige krav. Og folk liker veldig forskjellige ting.
Trådstarter spør "hva er best for mitt bruk" - jeg vet jo faen ikke hva som er best for MITT bruk engang, etter >30 år og sikkert like mange kikkertsikter... Og det gjelder helt tydelig de fleste her. Greia er jo ikke å svare på spørsmålet, men å finne en kikkert som TS tror kan passe. Det er mye ute i markedet, og man har ikke oversikt.

 

 

Sitat

grad at vi kan nyttiggjøre oss dette på jakt på noe fornuftig vis. (Leicaen som alltid henger i snor rundt halsen, gjør den jobben både raskere og bedre for min 

 

Raskere ja... good luck. Bedre kanskje. Med litt trening og #4 retikkel i 1. plan så "vet" du hvor langt det er idet du løfter rifla. Med samme retiklet i andre plan vet du ingenting - men du kan kanskje sikte litt mindre klistrelapper på banen med det ja.

Vi jakter nok forskjellig, men det er etter min erfaring ofte at man kan få skutt et dyr om man sikter på det og skyter, enn når man må opp med en LRF, måle, ned med den og opp med rifla igjen, og retiklet sladrer jo om du trenger å bruke LRFen. SFP sikter med stor forstørrelse er livsfarlige her etter min mening, for ingen ting trenger å se langt ut.

En annen ting er jeg veldig ofte stiller på siktet på jakt ja. Ikke 50% av skuddene, men en hel del. Å drive og holde over er jeg overhodet ikke tilhenger av - iallefall om en ikke har taktisk retikkel i 1. plan ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selv kjører jeg en Zeiss Victory, 2.5-10x50 på 6.5x55 , så har jeg en 1-4x20 Hakko, på 9,3x62, denne brukes ikke i skumring uansett, så har jeg 1.5-6x42 Hakko på -308W, sier en ting, legg litt penger i en kvalitetskikkert, siden du skal brukes på hjort i skumring/månelys. 

 

Lykke til med valget.

 

Sako

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok snudd som nevnt mot 50. Har jo erfaring på litt ymse jakt, men har alltid hatt typisk elg/skogskikkert som pri 1. Nå blir det mer annen typer og mer variasjon. I og med at jeg vil ha tre rifler fra 22 og oppover blir det litt rimeligere på noen av de. Og legger i penga i montasje og denne kikkerten over. Regner med et rødpunkt som 2dre kikkert, da kan jeg hoppe inn i det meste med en fleksibel montasje. Skal en på drivjakt med mer så må en h noe annet enn toppjakt eller rev på jordet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...