Jump to content

Helt fersk


j0rgz

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg vil lære i "korte trekk" hva jeg går imot. Skal begynne å lade selv nå!

Min far skal lære meg å lade, jeg er en ganske aktiv jeger fra før men nå vil jeg/han at jeg skal lære noe av kunsten å lade.

Han er over gjennomsnitte glad i lade, pga han skyter dfs, aktiv jeger, skyter litt pistol, og driver med praktisk rifle konkurranse og mm.

 

Kan selvfølgelig spørre min far om alt, men jeg vil vite litt mere hva jeg går til, vet selvfølgelig hva kule, krutt, tennhette osv er.

Men har vært gøy å vite litt om dette før jeg begynner!

Jeg vet liksom ikke hva grains osv er.

 

Så om noen har god tid og vil forklare "kort", eller vet om et sted hvor jeg kan lese litt så hadde jeg satt pris på dette! :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

På norsk har du jo Ladeboken i forskjellige utgaver. Et par av de er tilgjengelig på nett på Nationalbiblioteket. NB. no. Søk:ladeboken. Ellers har vel far din sikkert noen aktuelle bøker liggende. Ønsker deg lykke til med en fin hobby, og synes du er heldig som har en mentor i starten.

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, 8X68S skrev:

På norsk har du jo Ladeboken i forskjellige utgaver. Et par av de er tilgjengelig på nett på Nationalbiblioteket. NB. no. Søk:ladeboken. Ellers har vel far din sikkert noen aktuelle bøker liggende. Ønsker deg lykke til med en fin hobby, og synes du er heldig som har en mentor i starten.

Takk! Ja, gleder meg til å begynne!

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, nhd skrev:

Grains er en vektenhet. 40 grains, som er en aktuell rifleladning, tilsvarer 2,59 gram. Det virker litt enklere å snakker om 38, 40, og 42 grain enn 2,46, 2,59 og 2,72 gram.

 

Okei, fint å få en avklaring av i vertfall det.

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken (nå utg. 8) hører hjemme i et hvert møblert laderom! Jeg tenker det er lurt at du leser deg opp på den, og samtidig bruker din far som mentor til alt det praktiske (samt spør han om ladedata og ting som er uklart i ladeboken). Eldre mennesker er alltid glade for å bli spurt om råd;).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

På 13.11.2018 den 22.17, j0rgz skrev:

Hei!

 

Jeg vil lære i "korte trekk" hva jeg går imot. Skal begynne å lade selv nå!

Min far skal lære meg å lade, jeg er en ganske aktiv jeger fra før men nå vil jeg/han at jeg skal lære noe av kunsten å lade.

Han er over gjennomsnitte glad i lade, pga han skyter dfs, aktiv jeger, skyter litt pistol, og driver med praktisk rifle konkurranse og mm.

 

Kan selvfølgelig spørre min far om alt, men jeg vil vite litt mere hva jeg går til, vet selvfølgelig hva kule, krutt, tennhette osv er.

Men har vært gøy å vite litt om dette før jeg begynner!

Jeg vet liksom ikke hva grains osv er.

 

Så om noen har god tid og vil forklare "kort", eller vet om et sted hvor jeg kan lese litt så hadde jeg satt pris på dette! :)

 

 

Gjør deg selv en tjeneste og ikke vær redd for å spørre gamlingen din om hjemmelading.  Tipper det ikke er en pøkk han ikke vet som vi vet og han har sikkert mange go oppskrifter på lur som neppe finnes i noen bøker.

Ladeboken har han garantert liggende en plass så det er bare å finne den fram og begynne å lese. Den er gull. Selve ladningene trenger du ikke å bry deg så mye om, det finnes i bøtter og spann på kruttprodusentens hjemmesider.

Det er ganske morro å kjøpe inn kuler man har trua på, teste det på diverse hold, måle og styre og så skyte sin første storvilt med egenprodusert ammo med dertil godt resultat.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...