Jump to content

første pistoler


mandal

Recommended Posts

:D Gratulerer mandal!

Bruk søkefunksjonen så vil du finne MASSE gode råd her på forumet.

Du har vel fått med deg at søknaden koster det samme om du søker for ett våpen eller fem...

Og at søknaden har en levetid på et år....

Det betyr at selv om du bare har råd til et våpen NÅ, så kan det være greit å ha papirene i orden hvis

du 'kommer over' et godt tilbud senere...

Jeg vil anbefale deg å legge inn så mye penger som mulig i en .22 pistol, som er et kaliber som er meget anvendelig

og som gir deg en rimelig pris for ammo. Hva du bør kjøpe avhenger av hvor mye penger du

vil bruke! Og PRØV så mange pistoler som mulig FØR du bestemmer deg! (Sikkert mulig å få prøve der hvor du er medlem?)

Det er også samme historien med 9mm.... Hvor mange høvdinger vil du satse? Og nok en gang: Lån og prøv FØRST!

Link to comment
Share on other sites

hei, har fått medlemsskap i pistolklubb og tenkte å kjøpe 2 pistoler i førsteomgang.

en 22. til bane skyting og en 9mm til bane/feltskyting.noen som har noen rimelige og greie ideer om hvilken type/modell som er grei til en nybegynner??

 

Siden du har en innvilget søknad, betyr vel det at du har hatt et vist aktivitetsnivå de siste 6 mnd.

Hvis du i løpet av denne tiden ikke har fått testet andre våpen enn klubbvåpen,,, i klubben din, ville jeg vurdert å bytte klubb :wink:

 

I min klubb er det slik at vi "forer" alle nybegynnere med info og prøveskytinger av så å si alle medlemmers våpen (og i mange kalibre), slik at når de selv skal handle har de en god formening om hva som passer dem og hva de liker / kommer til å kjøpe :D:D

Link to comment
Share on other sites

hei, har fått medlemsskap i pistolklubb og tenkte å kjøpe 2 pistoler i førsteomgang.

en 22. til bane skyting og en 9mm til bane/feltskyting.noen som har noen rimelige og greie ideer om hvilken type/modell som er grei til en nybegynner??

 

Om du vet att detta med pistol skytte är din grej. Då skall du köpa samma som de bästa skjuter med, Om du skaffar en enklare pistol, bara för att du är nybörjare. Då kommer du snart till en punkt där du upptäcker att vapnet sätter begränsningar för din utveckling som skytt. Då kommer du endera att köpa det du skulle gjort från början, eller så tappar du intresset för att du inte klarar att prestera på din rätta nivå.

Link to comment
Share on other sites

Foreløbig har søknaden 1/2 varighet og kan fornyes med et nytt 1/2 år uten at det koster noe. I forskriften som ligger på vent, er det om jeg ikke husker helt feil, åpnet for at søknaden skal ha 1 års varighet.

Hva er den store forskjellen her da? Foreløpig har søknaden 1 års varighet (1/2 år + 1/2 år)! I foreslått forskrift 1 år's varighet...... Flott at du valgte å 'rette' ??? på mitt innlegg! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Foreløbig har søknaden 1/2 varighet og kan fornyes med et nytt 1/2 år uten at det koster noe. I forskriften som ligger på vent, er det om jeg ikke husker helt feil, åpnet for at søknaden skal ha 1 års varighet.

Hva er den store forskjellen her da? Foreløpig har søknaden 1 års varighet (1/2 år + 1/2 år)! I foreslått forskrift 1 år's varighet...... Flott at du valgte å 'rette' ??? på mitt innlegg! :lol:

 

Eksisterende ordning: Søknad gjelder for seks måneder. Det er praksis at den kan fornyes en gang, for nye seks måneder. Da må du ta turen innom våpenkontoret, eller på annen måte kontakte dem, før den første seksmånedersperioden er omme.

 

Under kommende forskrift: Søknad gjelder for 12 måneder.

Link to comment
Share on other sites

hei, har fått medlemsskap i pistolklubb og tenkte å kjøpe 2 pistoler i førsteomgang.

en 22. til bane skyting og en 9mm til bane/feltskyting.noen som har noen rimelige og greie ideer om hvilken type/modell som er grei til en nybegynner??

 

Om du vet att detta med pistol skytte är din grej. Då skall du köpa samma som de bästa skjuter med, Om du skaffar en enklare pistol, bara för att du är nybörjare. Då kommer du snart till en punkt där du upptäcker att vapnet sätter begränsningar för din utveckling som skytt. Då kommer du endera att köpa det du skulle gjort från början, eller så tappar du intresset för att du inte klarar att prestera på din rätta nivå.

100% enig! Kjøp den beste matchpistolen du har råd til, etter å ha prøvd alle tilgjengelige våpen. Tenk på det som en pent brukt Mercedes/BMW/Audi kontra en ny Kia. Velg også 9mm etter samme kriterier. Og hvis du velger en matchpistol som du senere kan kjøpe .32-topp til, slipper du å få avslag på søknad om grovpistol fordi "din 9mm er tillatt brukt til grovpistol/hurtig grov/grovfelt." Tillatt ja, men ikke egnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
hei, har fått medlemsskap i pistolklubb og tenkte å kjøpe 2 pistoler i førsteomgang.

en 22. til bane skyting og en 9mm til bane/feltskyting.noen som har noen rimelige og greie ideer om hvilken type/modell som er grei til en nybegynner??

 

Om du vet att detta med pistol skytte är din grej. Då skall du köpa samma som de bästa skjuter med, Om du skaffar en enklare pistol, bara för att du är nybörjare. Då kommer du snart till en punkt där du upptäcker att vapnet sätter begränsningar för din utveckling som skytt. Då kommer du endera att köpa det du skulle gjort från början, eller så tappar du intresset för att du inte klarar att prestera på din rätta nivå.

 

Tja, jeg mener dette er et tve-egget sverd. Dette med å finne ut om pistolskytingen er din greie er ikke bestandig så enkelt. Hvis man blir slukt av jobben og hverdagens kjas og mas, ender det ofte med at man ikke deltar så mye på treninger som man skulle ønske. Da er det kanskje litt kjipt å vite at man har en SVI racingpistol til 25.000,- liggende å samle støv.

Blir litt som å ha ambisjoner om å bli Kjetil André Åmodt og kjøpe ski-stæsj til en formue som bare blir brukt annenhver påske.

Jeg mener man skal skyte forholdvis mye før man kommer til punktet der våpenet er begrensninga, og ikke skytteren.

Hadde jeg startet i dag med forholdsvis realistiske ambisjoner, så tror jeg CZ 75 SP-01 Shadow hadde vært tingen for meg.

Sånn som meg, så har jeg 2 pistoler i 9mm som er Ok i kvalitet og pris. Har skutt endel praktisk og fått en god plattform ferdighetsmessig.

Nå har jeg nettopp kjøpt en bedre pistol til konkurransebruk i kaliber .40, med hensyn til major-kravet i IPSC Standard. Da følger hjemmelade-baletten med også, men det har jeg også tatt høyde for.

Når det gjelder .22 så vurderer jeg å kjøpe en Walther P22 med lyddemper. Synes det er en stilig sak... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg ville ha tatt en titt på STI sine singelstack modeller for 9mm pistol: http://www.stiguns.com/

Bla så er vel både targetmaster og rangemaster gode valg. Koster vel ca 10000 - 12000 kr.

Ellers er, som det er sagt her, CZ 75 SP-01 kvalitetspistoler til en billigere penge, ca 7000 kr.

 

Det er mye å velge i, og det lønner seg å prøve en del. Presisjon og yteevne har mye med grep og tyngdebalanse å gjøre også. Du må altså finne den pistolen som passer deg best.

Link to comment
Share on other sites

hei, har fått medlemsskap i pistolklubb og tenkte å kjøpe 2 pistoler i førsteomgang.

en 22. til bane skyting og en 9mm til bane/feltskyting.noen som har noen rimelige og greie ideer om hvilken type/modell som er grei til en nybegynner??

 

 

Hva mener du med rimelige

 

Hvor mange kroner skal du svi av.... :lol:

 

Gi oss mere info om maxpris og om det er en bra 22 eller 9mm du vil legge mestedelen av pengene i :D

Link to comment
Share on other sites

Om du vet att detta med pistol skytte är din grej. Då skall du köpa samma som de bästa skjuter med, Om du skaffar en enklare pistol, bara för att du är nybörjare. Då kommer du snart till en punkt där du upptäcker att vapnet sätter begränsningar för din utveckling som skytt. Då kommer du endera att köpa det du skulle gjort från början, eller så tappar du intresset för att du inte klarar att prestera på din rätta nivå.

 

Interessant! Jeg har litt av samme problem som "Mandal". Jeg har bare vært medlem i Haugesund pistolklubb i 2 måneder og vil gjerne ha råd om hvilke våpen jeg som nybegynner bør anskaffe, og hvor mange ulike.

 

Til nå har jeg tenkt at jeg bør anskaffe en pistol .22, en 9 mm og en .38 revolver slik at jeg kan delta i flere forskjellige øvelser. Jeg har selvfølgelig lyst på en Pardini .22, men synes det er litt for råflott for en nybegynner som ennå ikke vet om jeg vil ha så mye større glede og nytte av den enn for eksempel en Browning Buck Mark. Jeg har ca. kr. 20.000 til rådighet nå og vil gjerne ha råd som kan lede frem til en best mulig investering. Jeg er svært aktiv selv om jeg bare har vært medlem i pistolklubben i 2 måneder.

 

Jeg vil nytte anledningen til å gi honnør til medlemmer av Haugesund pistolklubb fordi jeg har fått tilbud om å prøve deres våpen uten å ha spurt. Jeg har trodd at å spørre om å få låne enn annens våpen var like tabu som å spørre om å få låne vedkommendes kone. Men der tok jeg altså feil. Medlemmene er bare kjempe greie!

 

Eller vil jeg ønske dere alle en riktig god jul!

Link to comment
Share on other sites

hei

her kommer følgende forslag

 

.22 pistol Ruger MK III eller Browning Buckmark,

 

9mm CZ SP-01 shadow

 

.357 S&W 686

 

det skulle bli sånn cirka 16500 kroner + -

da har du penger til ammo også, god pistolskytter = mengdetrening + litt til :wink:

 

hilsen

torodd

ps cool jul til alle gutta

 

Takk for forslaget. Jeg skal ta vare på det, men jeg har et spørsmål angående forslag på revolver, .357 S&W 686: Jeg leste et sted på internett at å skyte med både Magnum og .38 spesial kanskje ikke er helt heldig. Noen meninger om det?

Link to comment
Share on other sites

Takk for forslaget. Jeg skal ta vare på det, men jeg har et spørsmål angående forslag på revolver, .357 S&W 686: Jeg leste et sted på internett at å skyte med både Magnum og .38 spesial kanskje ikke er helt heldig. Noen meninger om det?

 

tja. har du mye bly i pipa etter 38special skyting bør du pusse ut dette før du skyter mantlet 357mag, evt mantlet 38.

har sett piper stygt bulet etter slik mishandling.

 

ingen problemer sålenge du pusser ut bly!(og det er til tider et ork)

Link to comment
Share on other sites

hei

her kommer følgende forslag

 

.22 pistol Ruger MK III eller Browning Buckmark,

 

9mm CZ SP-01 shadow

 

.357 S&W 686

 

det skulle bli sånn cirka 16500 kroner + -

da har du penger til ammo også, god pistolskytter = mengdetrening + litt til :wink:

 

hilsen

torodd

ps cool jul til alle gutta

 

Ville byttet ut Ruger MK III`n med en :

 

HAMMERLI X-Eesse sport :D

 

 

Du er fremdeles under 20`

Link to comment
Share on other sites

Köp begagnat. Då kommer du riktigt långt med 20.000. En riktig tävlings .22 går på ca 7000 i bagagnat skick. En beg. 686 eller annan S&W ca. 2000-3500 beroende på modell. Sen har du 10 lappar över till en 9 mm. Ge fan i dessa plinking .22. De kommer bara att innebära att du kommer att uppleva pistolen som en begränsning i din utveckling som skytt.

Link to comment
Share on other sites

Köp begagnat. Då kommer du riktigt långt med 20.000. En riktig tävlings .22 går på ca 7000 i bagagnat skick. En beg. 686 eller annan S&W ca. 2000-3500 beroende på modell. Sen har du 10 lappar över till en 9 mm. Ge fan i dessa plinking .22. De kommer bara att innebära att du kommer att uppleva pistolen som en begränsning i din utveckling som skytt.

 

Brukt er et alternativ, men da bør det være hos en våpenhandler eller et våpen jeg kjenner brukeren til for å sikre at jeg ikke kjøper "katta i sekken".

 

Enig i at det er mer morsomt å skyte 9mm/.38, .44-.45 men på grunn av pris på ammo ser jeg fordel med å treneskyte med en .22. Behovet for en .22 er kanskje størst for en nybegynner som meg som fyrer flere hundre skudd bare på å lære inn riktig avtrekk. Men jeg ser helt klart poenget ditt.

Link to comment
Share on other sites

Broren min solgte sin Pardini .22 i sommer, og fikk 8.500.- for den. MYE mere for pengene enn om du kjøpen en ny plinker. Og dersom du skulle angre deg på et senere tidspunkt, vil den brukte matchpistol holde seg mye bedre i pris enn den nye plinkeren. Og kjøp uansett ikke uten å prøve først.

Link to comment
Share on other sites

Köp begagnat. Då kommer du riktigt långt med 20.000. En riktig tävlings .22 går på ca 7000 i bagagnat skick. En beg. 686 eller annan S&W ca. 2000-3500 beroende på modell. Sen har du 10 lappar över till en 9 mm. Ge fan i dessa plinking .22. De kommer bara att innebära att du kommer att uppleva pistolen som en begränsning i din utveckling som skytt.

 

Brukt er et alternativ, men da bør det være hos en våpenhandler eller et våpen jeg kjenner brukeren til for å sikre at jeg ikke kjøper "katta i sekken".

 

Enig i at det er mer morsomt å skyte 9mm/.38, .44-.45 men på grunn av pris på ammo ser jeg fordel med å treneskyte med en .22. Behovet for en .22 er kanskje størst for en nybegynner som meg som fyrer flere hundre skudd bare på å lære inn riktig avtrekk. Men jeg ser helt klart poenget ditt.

 

Det är nästan omöjligt att slita ut en .22. Allt av slitdelar finns att få tag på. Vi har .22 pistoler på klubben som gått mer än 100 000 skott. inget problem att skjuta 50 poängare med dom, med rätt gubbe bakom kolven.

Link to comment
Share on other sites

Det är nästan omöjligt att slita ut en .22. Allt av slitdelar finns att få tag på. Vi har .22 pistoler på klubben som gått mer än 100 000 skott. inget problem att skjuta 50 poängare med dom, med rätt gubbe bakom kolven.

 

Men hva med løpet? Vil ikke det slites? Hvor mange skudd tåler det?

Link to comment
Share on other sites

Det är nästan omöjligt att slita ut en .22. Allt av slitdelar finns att få tag på. Vi har .22 pistoler på klubben som gått mer än 100 000 skott. inget problem att skjuta 50 poängare med dom, med rätt gubbe bakom kolven.

 

Men hva med løpet? Vil ikke det slites? Hvor mange skudd tåler det?

 

Ved normalt vedlikehold og puss av løpet, så lenge at det er ikke noe du trenger å tenke på :D

Link to comment
Share on other sites

"Låner" tråden litt da det kansje kan vere ett alternativ for tråstarter.

Har lest en del om 9 mm med ombyggingsett til .22 som ikke/dårligt virker.

Er det noen alternativ til dette som fungerer utmerket..?

Visst dette er omhandlet i en annen tråd eg ikke har fått med meg beklager eg, syns så lenge eg leser om slike ting funker det dårligt. Men det er vel kansje en grunn for det... :roll:

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...