Jump to content

Briller og kikkertsikte


Per Kristian

Recommended Posts

For de av oss som bruker briller, er ikke eventuell endring av treffpunktet det største problemet. Et viktigere spørsmål er om man skal stille håndkikkert/riflekikkert/avstandsmåler for bruk med eller uten briller! Med briller får man jo korrigert for faktorer som hornhinneskjevhet m.m., men etter flere timers trasking med svette, regn, støv, pollen etc. er kanskje ikke brilleglassa så optisk perfekte lenger? Hvis man baserer seg på å skyte uten briller, rekker man da å ta av brillene, når bukken plutselig dukker opp? Og hvor ble det av brillene, når man plutselig rev dem av seg ("senilsnor" er nyttig!)?

 

Vi som bruker briller under skyting med diopter, må stille brilleglasset slik at man ser mest mulig vinkelrett gjennom senter av glasset. Ser man skrått gjennom kanten av glasset, blir bildet mer eller mindre fortegnet. Slike forhold kan også innvirke når man kombinerer briller med kikkertsikte, men neppe i slik utstrekning at det påvirker normale jaktskudd.

 

 

Edit.: Velkommen til landets beste forum for jegere og skyttere, @Per Kristian!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Fikk nye briller i sommer, progressive for første gang. Sliter med å skyte med disse, ikke at jeg treffer forskjellig, men ser ikke klart gjennom kikkerten. Kommer vel av at jeg ikke ser gjennom midten av brillene. Klarer ikke å bruke de nye brillene til skyting og jakt og må bruke de gamle som ikke er progressive...irriterende.

Link to comment
Share on other sites

Har registrert at når det er kikkert/kikkertsikte med fast forstørrelse så fungerer briller - ingen endring av treffpunkt. Når det er varierende forstørrelse så blir det et grumset synsbilde - om det har betydning for treffpunktet blir ikke aktuelt å finne ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet til progressive briller for en del år siden. Grunnen var at når jeg omsider tok praktisk prøve for å flytte bæretillatelsen fra den forrige staten vi bodde i, var kornet på pistolen blitt en ullen klatt så jeg endte opp med å pekeskyte hele greia. 

 

Min erfaring er at det er mye lettere med store brilleglass for progressive briller når jeg skyter med både åpne sikter og optikk. Det blir enklere å finne det rette punktet å se gjennom da.

 

Følgelig har jeg et ekstra sett med progressive briller (min kone kaller dem pedofilbriller) som jeg bruker til både skyting og når jeg er ute i prosessanlegg. De dekker bedre rundt øynene enn dagens motebriller også.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kona mi kaller mine "Thomas Quick-brillene" :-)

Kjekt å ha noen brilleinnfatninger fra 80-tallet liggende til slikt.

Ellers bruker jeg kontaktlinser ved skumringsjakt og i regnvær. (Da må jeg også ha med lesebriller fra Nille)

Edited by Torf
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...