Jump to content

Jakthund - hvor mye koster det å eie?


ko-stens

Recommended Posts

Dette er vel et spørsmål i klassen "hvor mye heter du for noe da?".... Men lell.

 

Har overhodet ikke anelse om hvor mye det koster å eie en hund. Har veldig lyst på en jaktkompis etter hvert nå, men vil jo tenke litt over tid og kostnader. Tid skal jeg nok finne da jeg også har anledning til å ta med hunden på jobb og aktivisere den litt der i tillegg til hjemme. Kostnader er noe jeg også har lyst å titte på. Er man offentlig ansatt... :roll:

 

Hva må jeg tenke på egentlig? Er vel mer enn mat å tenke på i måneden? Hvor mye spiser en fuglehund da? Er Breton jeg har bestemt meg for. Hører bare skryt om den rasen, også fra ihuga setterfolk.

 

Tror kanskje jeg får skaffe meg en bok om hunder snart! :)

 

Mulig det finnes en tråd på slik her, men etter søk fant jeg ikke noe lignende.

Link to comment
Share on other sites

Synes dere er moderate her, la oss se,10000 i innkjøp, 3-4 i mat, 1000 vet, jaktkort 2000, diesel 5000, stasj 5000, å ei go flaske hver gang du drar på helgetur 500 :D

Det var bikkja så til deg :shock:

He he nei det er en livsstil, penger driter man i når man først har blitt hekta :D

Kjøp deg Breton og opplev en "ny" verden, den med og uten bikkje :D

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Si det sånn. Halve Evenstad har råd til bikkje, og vi lever på lånekassen (og det en skulle klare å skrape sammen med å jobbe i sommerferie/båndtvang), og kommer greit av med det. Har du lyst på hund, så er det kostnader du ikke tenker på... Skal ærlig innrømme at jeg av og til har måttet velge mellom en liter melk eller et tyggebein til Shara, og for å få det på det rene - jeg er ikke så glad i melk!

Link to comment
Share on other sites

For å ta det enkelt:

Mye mer enn hva du ser for deg, og regner ut ;-)

 

Innkjøpsprisen på min Keira var 5.000, men bare i veterinær har utgiftene steget over 6 ganger kjøpssum, og ho er 15,5 måneder nå!

Så, punkt EN: Ordne deg en god forsikring. Etter mitt inntrykk har agria og Gjensidige de beste. Har selv Gjensidige; lite papirer ved skade (noe jeg har hørt det er en del av i Agria?), pengene har ALLTID stått på konto godt innenfor en uke etter at papirene er sendt. Og det er jo greit når det dreier seg om noen tusen. Tror jeg betaler ca. 1.100-1.200 kr i året. Ved skade er det 20% egenandel, minst 1.000 kroner.

 

- Mat koster - Den ene hunden min går fint på f.eks. Labb, men den andre får 'spesialfôr' pga talgkjertler (elghund).

- Jeg foretrekker et godt bur i bilen. Jeg har variocage (kollisjonstestet og TÜV-godkjent), Pris: 4.750.

- Vaksine: Ca. 400 kroner

- ID-merking oppmot 1.000 kr

- Innebur, leker, tyggeben og slik, gode bånd og halsbånd, sele

- Som Jaktlykke sier: Kjør på et valpekurs - gjerne også et unghundkurs. For 10 kvelder betalte jeg 1.200 kr per kurs.

- Jeg har ALLTID en liten slant penger stående på en konto I TILFELLE det skulle skje noe. Keira ble påkjørt for 2 uker sida: 32 timer hos dyrlegen: 17.520 kroner, og jeg måtte betale 3.540 kroner i egenandel. Den var ikke akkurat planlagt! 3.500 kroner er det da greit å ha til overs et sted! ;-)

 

Som andre har nevnt også: Jaktkort, alle merutgifter med jakta, kanskje du vil stille ut bikkja di? Jaktprøver? Hundepeiler ser jeg på som et must på jakthunder... O.S.V.

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe en hund har en kostnad. I vårt hus, og i min jakt, er hund kommet for å bli. Gleden den gir, går ikke an å tallfeste!

 

Jeg skulle også til å skrive noe liknende, er det sånn at du sitter på gjerdet og vurderer om du har tid eller råd, så er det bare et råd, IKKE KJØP HUND.

Med andre ord, du er ikke i tvil om du har råd og tid.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Synes dere er moderate her, la oss se,10000 i innkjøp, 3-4 i mat, 1000 vet, jaktkort 2000, diesel 5000, stasj 5000, å ei go flaske hver gang du drar på helgetur 500 :D

Det var bikkja så til deg :shock:

He he nei det er en livsstil, penger driter man i når man først har blitt hekta :D

Kjøp deg Breton og opplev en "ny" verden, den med og uten bikkje :D

Lykke til :D

 

Er her helt enig med "General Custer", når man har en hund betyr det ikkeno hva det koster, det gir så mye at det er verd penga. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Det gir jeg rett og slett blanke i. Arkiverer kviteringene rett i cylinder arkivet, holder ikke regnskap og ser meg ikke tilbake.

Det er en del ting og goder som ryker før bikjene går ut av huset.

Og ikke ha bikjer er ikke at alternativ. Prisen på å ha to fantastiske jaktkammerater er ubetalelig :D

Link to comment
Share on other sites

Må bare si som så mange før meg her:

"If U have to ask what it cost, U can't afford it anyway!" :wink:

Mener ikke å være spydig, synes bare det lyder litt tøft :lol:

Men jeg hadde aldri kjøpt hund om jeg hadde det minste fnugg av tvil på om jeg hadde råd!

Å eie hund er en uforutsigbar livsstil. Også økonomisk...

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Mitt regnestykke, første år. Valp: 1500,- For: 5000,- Vet.: 1200,- div utstyr, ink. peiler: 8000,- Skader i hjemmet, dører++:10000,- Hytte i jakterreng: 500000,- Jaktkort: 600,-

 

Den var jo drøy å ta på den stakkars bikkjas regning da! :wink:

 

- Men bikkja betaler seg selv i form av trivsel og aktivitet. Å miste lappen og samtidig ha hund og jage den inn i skauen så ofte som mulig = en real investering i min egen kondisjon og helse! :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode innspill! Er greit å ha noenlunde anelse på hva en trenger, hvor mye ting koster osv. Har jo absolutt ingen anelse. Har pussig nok ikke tenkt på å spørre kompiser som har hund heller. Hører jo på råd fra dem, men akkurat tid og kostnad har jeg aldri tenkt på før nå, derfor spørsmål her.

 

Kommer nok til å investere i en bok om hundehold. Finnes det bøker om hundehold for dummies?

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg var i et selskap hvor en av gjestene høylydt proklamerte at han hadde skaffet seg komplett lakseutstyr og skulle på fisketur i en av de mer berømte lakseelvene, laksefiskeren bedyret at bare fiskestangen kostet over syvtusen kroner ! jaja, sa kompisen min; det er vel greit å drive med en kjiipohobby hvis en ikke har så godt med midler, selv har han fuglehund og driver aktivt med jaktprøver.. :D

Link to comment
Share on other sites

Min 55 kilos bikkje kostet meg ca 500 i mnd. Alt dette gikk til for.

 

Ellers kom forsikringen på ca 1200 i året om jeg ikke husker helt feil.

 

Ellers kommer det jo litt småsnacks innimellom... Potevoks, nye halsbånd, refleksvest osv...

 

Og så har vi jo innkjøpsprisen på hunden da..

 

Det trenger med andre ord ikke å være veldig dyrt. Problemet er om man er uheldig med hunden.. F.eks om man får en med diverse allergier som krever spesialfor til spesialpriser så blir det jo fort litt penger av det.

 

Men uansett så vil det nok være verdt det. :-)

Link to comment
Share on other sites

Synes det er veldig fornuftig å spørre om pris og kilder til god onformasjon. Det er viktig å være forberedt!

Det er greit å vite at det koster litt penger å ha hund, for det gjør det. Ikke alle som tar det med i beregningen, og det er det hunder som lider under. Bøker er heller ingen dårlig investering. Søk litt etter hundebøker i f eks www.bokkilden.no , og det vil også fort bli dyrt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...