Jump to content

Kappe hardforkrommet riflepipe? (Win70 SPR)


Torf

Recommended Posts

For en stund siden kjøpte jeg en lett mishandlet men veldig lite brukt, Win70 SPR A3G for veldig lite penger.

Første eier har selv forsøkt, og mislyktes med, å gjenge pipa for demper. Selvfølgelig forsøkte han med 14-1 slik at den ikke kan gjenges på nytt.. Det ser rett og slett for jævlig ut.

Normalt kunne man bare kappe litt av pipa men denne rifla er utstyrt med kaldhamret, forkrommet MG-pipe som i følge reklamen holder 15000+ skudd. Presisjonen er bra.

På amerikanske fora er det delte meninger om man får et godt resultat hvis man kapper og kroner ei slik rifle.

 

Er det noen her som har en kvalifisert mening om det er mulig å kappe pipa et par cm med godt resultat?

Alternativet er å gjenge 18-1 og la misfosteret av en munning stikke ut i ekspansjonskammeret på en egnet demper.

 

Discontinued_FN_SPR_A3G_Rotators-1200x50

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, men de er ikke krommet innvendig i riflingen slik som løpet på denne M70'ien.

Det som er problemet er at krommet kan sprekke og løsne fra stålet der man kapper.

FN fraråder enhver kapping pga dette mens noen AR15-produsenter i USA kapper krommede militære M16-løp, og M14 løp, med godt resultat. Andre igjen har opplevd at krommet løsnet i små partikler ved kappstedet med kassert pipe som resultat.

 

Jeg har selv vært med på å kappe haugevis av Starhagler med krommet pipe for å endre choke men de har ikke behov gfor perfekt munning for å skyte med topp presisjon..

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville satt pipa i benken og kutta/krona med et "skarpt" aluminium hardmetallskjer. Hvis det ikke blir bra nok ville jeg bare slipt opp kroningen med en diamantskive i en dremel el.l. Være er det neppe. Krom som løsner er vel mere vanlig på gamle biler 😉. Jeg ville også tenkt at noe er galt om krommet flasser av under maskinering. Flakker det av ender maskinering er det sikkert bare et tidsspørsmål før det faller av under skyting og puss uansett.. 

Link to comment
Share on other sites

Vel, når det "flaket" i chokeendringene på Starhaglene var det noen som ble forbedret cyl/halv istedet for kvart/trekvart.

Jeg kommer nok til å få noen til å kappe og gjenge løpet på nytt. Må bare finne noen som er villig og vet hva som skal til.

Link to comment
Share on other sites

Normalt er deler av kroningen også forkrommet og belegget blir gradvis tynnere slik at det ikke er en kromkant ved avsluttningen. Det er en risiko ved å kappe fordi det blir en skarp kromkant som ikke avsluttes i kroningen. Termiske og mekaniske påkjenninger vil konsentreres ved denne kanten og dersom det er svakheter med vedheften kan det bli avflaking.

Noen meget kjente produsenter av krommede piper lager enkelte som er "shit" og direkte ubrukbare, jeg har sett piper der krombelegget flaker av etter 150 skudd.

Det vil være sikrere å spise noen kameler for å unngå kapping

Link to comment
Share on other sites

På 5.9.2018 den 23.51, Torf skrev:

for veldig lite penger.

Dette er avgjørende for min mening. Det ser ut til at du har lite å tape på å ta en sjanse her. Da stemmer jeg for kapping. Går det på ræva (noe sjansene er små for), så koster du ett nytt løp på børsa.👍

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, G.Larson skrev:

 

På 14x1-gjenger vil dette ikke bli bra nok for å sette på fôring. Blir bare rot. 

 

 

Til 18x1 som Freeride foreslår bør dette funke. Jeg har ei som har fôring fra 12x1 til 14x1. Har nå sittet der i 7 år uten å skape noen problemer. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...