Jump to content

Ninao

Recommended Posts

Sitat

§ 56.(strafferegler)

Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes den som overtrer regler gitt i eller i medhold av denne lov dersom ikke forholdet rammes av strengere straffebud. Under særlig skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 2 år anvendes. Uaktsom overtredelse er straffbar.

Den som krenker en annens rett ved å jage, sette fangstredskaper for, fange eller drepe dyr som ikke er i noens eie, straffes med bøter. Forsøk er straffbart.

Gjelder overtredelsen også naturmangfoldloven, skal straffebestemmelsen i naturmangfoldloven § 75 anvendes.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ninao skrev:

Hva er straffen for å jakte fugl på ett terreng uten jaktkort?

 

Hos meg er det bare å dyppes i tjære, og rulles i fjær. Før brukte jeg steinkoltjære, men den er kreftfremkallende, så nå har jeg gått til innkjøp av 3 stk. 10-litersdunker med Tjæralin. Før brukte jeg også dun og fjær fra puter og dyner, det har jeg nå gått bort fra. Hvis jeg skyter noe gås/and, skal jeg ta vare på fjær og dun, så du får et visst kamuflasjepreg.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ninao skrev:

Hva er straffen for å jakte fugl på ett terreng uten jaktkort? hvis man holder seg til kvoten, og har betalt jegeravgift? 

 

Hva er motivet ditt for å spørre om dette? Gjerrighet eller og ødelegge for andre ?

Link to comment
Share on other sites

Bevisst tjuvjakt... Hmmmm 

Jeg vet om et tilfelle der man tok et lag for bevisst jakt (og felling, "back berond, bloody hand", i det gamle england hang man for det) på rådyr på naboeiendommen. Ettersom man fort får store bøter, taper jaktrett, våpen,  og alt mulig om slikt blir anmeldt, fikk de tilbud om å ikke bli anmeldt - mot en sum. Jeg kjenner ikke summen, men ryktet sa 10 000 - hver. 

To tilfeller der folk har blitt tatt for å ha hentet hummer i andres teiner og sankekister - den ene fikk motoren skrudd av, og "mistet" på dypt vann, den andre fikk tømt en Rem870 i bunnen av båten - midtfjords. Han ble funnet på et skjær dagen etter.
Den siste vet jeg ikke om er sann, men den gjenspeiler hva folk mener om slikt. Og jeg vet at han ble funnet på et skjær... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

Bevisst tjuvjakt... Hmmmm 
.....
Den siste vet jeg ikke om er sann, men den gjenspeiler hva folk mener om slikt. Og jeg vet at han ble funnet på et skjær... 

.....

 

Det jeg personlig finner interessant, er at vi her tillands har så skarpe holdninger mot tjuvjakt, mens tjuvfiske er sosialt akseptabelt og noe mange nesten skryter av.

 

Til trådstarter: det kommer vel an på hva slags avtale man har med grunneier? Trengs vel strengt tatt ikke noe jaktkort om man har betalt jegervagiften og har en muntlig avtale om lovlig jakt med grunneier?

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, M67 skrev:

 Ettersom man fort får store bøter, taper jaktrett, våpen,  og alt mulig om slikt blir anmeldt, fikk de tilbud om å ikke bli anmeldt - mot en sum. Jeg kjenner ikke summen, men ryktet sa 10 000 - hver. 

 

En lokal (selvutnevnt..) storkar bladde opp 50 store for å slipe anmeldelse. Han glemte avtale at dette ble mellom de innvolverte😀

 

Tyveri er tyveri uansett om du stjeler ei plate sjokolade på Kiwi, ved fra den stabelen som står så kjekt til eller noen andres jaktrett. Forteller om avak karakter, manglende ryggrad og null oppdragelse.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, evert skrev:

 

Det jeg personlig finner interessant, er at vi her tillands har så skarpe holdninger mot tjuvjakt, mens tjuvfiske er sosialt akseptabelt og noe mange nesten skryter av.

 

Til trådstarter: det kommer vel an på hva slags avtale man har med grunneier? Trengs vel strengt tatt ikke noe jaktkort om man har betalt jegervagiften og har en muntlig avtale om lovlig jakt med grunneier?

Enig med deg om fiske. Fiske er igrunnen rare greier, en er litt av en fyr om en får plaget storlaksen en times tid...

 

Om "jaktkortet" er på papir eller muntlig gjør ingen forskjell. Untatt at det muntlige er vanskelig å bevise-for begge parter.

Link to comment
Share on other sites

  • psAico locked this topic

Strafferammene og holdningene til jakt uten kort er godt nok belyst i de svarene som har kommet allerede.

Temaet legger opp til en diskusjon rundt jaktpraksis i strid med norsk lovgivning og er dermed i strid med forumreglene.

Tråden stenges.

 

psAico - moderator

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...