Jump to content

Fersking - Er jakt noe for meg?


PolarbearChimney

Recommended Posts

Hei!

 

Tenkte å presentere meg selv og samtidig stille spørsmålet om det jeg gjør er helt på tryne..!

 

Jeg er en 28 år gammel kar som nettopp har meldt meg på kurs til jegerprøven. Jeg er interessert i jakt og skyting, men har i praksis null erfaring. Utdannet IT-konsulent, stort sett kun erfaring med data og serverdrift. 

Jeg føler at jeg har egenskapene som skal til for å være en god skytter. Jeg er flink til å holde hodet kaldt og fokusere på jobben som skal gjøres, og er godt vandt til å takle stressende situasjoner som jeg tenker er viktige egenskaper om man skal behandle våpen og skyte.

 

I flere år har jeg hørt på mine kolleger snakke om jakt og det er nok derfor jeg i et øyeblikk av impulsivitet valgte å melde meg opp til jegerprøven.

Det å være en del av et fellesskap utenom det vanlige familielivet er noe jeg savner i livet mitt, og jeg ønsker muligheten til å være mer ute i marka. Enten med eller uten hunden vår som jeg tenker å trene opp i sporing.

 

Det er ikke det at jeg ønsker å jakte kun for å skyte. Jeg ønsker å jakte rådyr, elg, hjort og lignende, og da er det jo langt ifra man får skyte hver gang. Men jeg må jo bare være ærlig og si at det å behandle og skyte med et våpen gir meg en svært god følelse som jeg ikke føler jeg får fra så mye annet. Drivet mitt for å skyte tenker jeg i all hovedsak blir oppfylt igjennom trening.

For meg så virker det som at 50% av jakta er fellesskapet med et jaktlag (grilling, kos, campe), 25% det å lære seg å kjenne miljøet man skal jakte i, 24% å vente i spenning mens man følger med og den siste 1% selve skytingen for den som er så heldig å få den oppgaven.

Er dette riktig? Hva er jakt for dere? Det er nettopp denne tankegangen som gjorde at jeg valgte å melde meg opp til jegerprøve og ikke bare melde meg inn i en skytterklubb. 

 

Jeg er jo samtidig redd for at jeg nå skal ta jegerprøven og at jeg ikke klarer å finne meg et jaktlag. Jeg kjenner jo ingen i nærheten, og de jeg kjenner som driver med jakt er stort sett kolleger som bor langt unna og som jeg ikke har noe privat forhold til.

Jeg føler jeg har mitt å bidra med til et jaktlag - jeg er f.eks veldig glad i å lage mat, finner ofte nye måter å tenke på og lærer fort. Jeg er like glad i å ta kontrollen selv, som jeg er i å følge noen andres kontroll og trenger bare å få en beskjed en gang. 

 

Erfaringen min med å være ute i skogen er telttur med familien et par ganger i året og jevnlige turer med hunden - altså ikke så relevant i forhold til jakt. 

Jeg syntes ikke det virker noe gøy å ta livet av et dyr, men det er ikke problematisk for meg så lenge det gjøres på en ryddig måte og ikke piner dyret unødvendig.

 

Jeg ønsker noe mer i livet mitt og jeg ønsker noe som gir mer mening. Jakt er en del av våre tradisjoner som jeg vil være med å ta vare på, og samtidig formidle det videre til mine fremtidige barn. 

 

Så hva mener dere? Er det helt på tryne av meg og melde meg opp til jegerprøve kurs, eller kan det hende jeg gjør noe riktig? 

Edited by PolarbearChimney
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, PolarbearChimney skrev:

 - Jeg kjenner jo ingen i nærheten, -

 

Hei, og velkommen til forumet!

 

Før omlegginga av forumet kunne man legge inn bosted i profilen. Da kunne det hende at man fikk henvendelse fra andre "kammer"-ater i nærområdet til skyting, våpenklåing, heimelading eller bare fortæring av diverse gjærede næringsmidler i flytende form. Var man riktig svinheldig, kunne man til og med få bli med på jakt.

 

Hvis du røper hvor i kongleriket du holder til, er det ikke umulig at noen inviterer deg til et-eller-annet!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Jeg regner med at jeg vil forstå mye mer etter jegerprøvekurs. Spesielt om det er noe for meg eller ikke :-) Worst case så vil jeg sitte igjen med masse nyttig kunnskap om temaet!

 

Jeg bor på Østlandet i Skedsmo kommune. Blir veldig gjerne med noen på ett-eller-annet for å observere og lære. Jeg vet jeg trenger å lære masse om våpen, skyting, jakt, vedlikehold av utstyr, sikkerhet og jeg er sikker på at jegerprøvekurs kun vil dekke en liten brøkdel av hva jeg trenger og ønsker å kunne. 

Jeg tenker også å lage ammunisjonen min selv, så det er jo noe jeg trenger å lære. Jeg er glad i ritualer og å fikle med ting, så det å gjøre klar ammunisjon og våpen til jakt og trening høres ut som noe som er midt i blinken for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei, sånn jeg leser det du skriver så er du på rett vei og har god kontroll på hvorfor du vil bei deg inn idenne fantastikse hobbyen. Det som er fint med denne typen hobby er at det er myee erundt jakt og skyting man ta seg til med, og det blir aldri kjedelig om man er litt frempå og åpen for å prøve litt forskjellig. 

For min del er det bare 3-4 år siden jeg startet med jakt, våpen og jegerprøven.  Jeg må nok innrømme at jeg liker aller best det med skyting og våpen. Jeg er med i et Elglag, og har muligheten til småvilt som rype, and og gås, og rovvilt som rev og kråke. 

Men så er det jo sånn at tiden sjelden strekker til for å være med på alt. Jeg har prioritert skyting, elgjakt, og litt gåsejakt.

 Her jeg bor var jeg så heldig å få prøvd langholdsskyting, og da var jeg hekta. Vi startet en klubb og driver nå med PRS skyting som er veldig morsomt fordi det er mye skyting, og man utvikler seg fort slik at mestringsfølelsen er konstant til stede. I tillegg skyter flere av oss i DFS sin jegerklass, som og er både lærerikt og morsomt.

Det jeg prøver å komme frem til er at der er nermest endeløse muligheter, og jeg hadde aldri trodd at denne hobbyen skulle bli så altoppslukende og kostbar, men jeg angrer likevel ikke et sekund :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Sitat
Sitat

Da er det MASSE skyting, litt gåing og masse skravling med folk du møter på

 

Når ble det masse skyting i jaktfelt? 30 skudd? Min erfaring er at det er 97% skravling - ikke at det er feil, men masse skyting er det ikke. Prøv PRS, eller dynamisk, så får du skyte - og skravle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Snakk med kollegaene dine om jakt. Selv om du ikke kjenner de så godt, eller har et personlig forhold til de, fører slik prat ofte til at man får bli med på noe, eller kanskje drar på jakttur sammen. Du kan jo ta initiativ til en slik tur selv. Det er masse jakttilbydere som kan legge til rette for dere. Jeg har hatt med meg mange kolleger på jakt opp igjennom årene. Ikke folk jeg i utgangspunktet har hatt noe felles med, men de har gitt uttrykk for jaktiver, og jeg disponerer mye jakt. To av kollegaene har med årene blitt faste medlemmer på et rådyrjaktlag vi har. Det hadde de ikke blitt uten å vise masse interesse og selv ta initiativ. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Når ble det masse skyting i jaktfelt? 30 skudd? Min erfaring er at det er 97% skravling - ikke at det er feil, men masse skyting er det ikke. Prøv PRS, eller dynamisk, så får du skyte - og skravle.

 

K

Drar du på mange stevner blir det mange skudd :P 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...