Jump to content

22LR sett til 200STR


remington700

Recommended Posts

Driver og ser på ombyggingssett for 22lr til Saueren min. Ser jo unektelig fristende ut. Men til dere som har det, hvor ofte gidder dere å skifte fra 6,5 til 22LR? Jeg ser jo at det i praksis ikke er noe vanskelig eller tidkrevende bytte. Samtidig tenker jeg med meg selv at det fort kan bli litt sånn "jeg tar heller bare CZen min med meg istedet for å bytte til 22lr og så tilbake til 6,5 når jeg skal skyte det til helgen".  Jeg skyter ikke spesielt mye verken med 22lr eller 6,5, men jeg skyter mer med førstnevnte, og synes tanken på å skyte 22lr med hovedbørsa mi frister...

 

Oppfølgingsspørsmål til kloke hoder, hvor kilen er STRen egentlig på moment på pipa? Si at jeg bytter pipe til et annet kaliber eller forsåvidt det fremtidige 22lr settet. Må jeg forvente å fintune frem og tilbake med ulike moment? Folk på banen jeg har snakket med hinter til at dette ikke er noe problem, du stiller til et gitt moment som funker 99.9%. Men kjekt med flere erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å stikke i vei med feil Sauer etter at man har kjøpt kompletteringssett.. ;-)

 

Hvor ofte man gidder å skru, tja, for meg avhang det av hvor lett det var å skyte inn igjen med 6,5. Enkelt å få til innskyting => byttet ofte. Stevne på lørdag, for mørkt til å skyte inn fredag => byttet ikke. Ble lei etter noen år og kjøpte kompletteringssett. ;-)

 

Moment på skruer, tja, finner du sweet spot én gang skal det være repeterbart med momentnøkkel. Jeg ville ikke bekymret meg for det med mindre du skal skyte BR. 

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 6,5, og for vel et år siden var jeg klar for å kjøpe ombyggingssett. Heldigvis klarte min mentor å overbevise meg om at en egen rifle i .22 var det fornuftigste. Det har jeg aldri angret. Nå er det enkelt å ta den daglige turen til 15- eller 50-metersbanen med .22 og slippe ombygging hver helg om en skal skyte felt eller bane (ute). Forskjellen i pris på .22 og 6,5 (pluss en krone per skudd i løpsslitasje) til trening gjør at jeg tjener inn den komplette rifla på et år.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En Anschutz matchrifle koster vel mindre enn et 22lr kit til Saueren, og stokken er ikke så veldig annerledes. Finnes ofte på finn.no til 3-5000 kr med magasin.

 

Fordelen er jo at du kan ta med begge på banen, jeg har kun jaktrifle, så veldig greit å skyte litt 22lr og la 6,5 løpet kjøle seg ned litt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...