Jump to content

Er løpet plutselig utskutt?


1983

Recommended Posts

Var å skøt litt felt i dag, egentlig var innskyting, kronografering og for å sjekke at alt var i orden. Det var det vel egentlig ikke.

 

Pressa av gårde 20 skudd, for å gå frem å sjekke treffpunkt og klistre skivene.

 

De første seriene hadde gode samlinger, så ble det bare værre og værre samt lavere treffpunkt. Det samme gikk igjen alle de tre rundene jeg skøt. Altså kald pipe gode samlinger, passe varm pipe ikke fult så gode samlinger og lavere treffpunkt. Jeg har brukt samme ladningen i flere år nå, 45.5gr N4 bak Norma DL. Når jeg testa ladninger første gang, så var det vel høst og passe varmt, tipper ca 15 grader. Hadde da V0 850, noe som stemmer bra med hastigheter oppgitt på kruttboksen. I fjor vinter, ca -10 hadde jeg V0 825 og lav ES. I dag, - 15 hadde jeg V0 807 og ES27!

 

Pipa er gått ca 2500 skudd, har fått 5-600 RA fabrikkpatroner 8g sierra V0 820 og resten Norma DL foran N4. De første 5-600 skuddene ble brukt på bane, resten felt og noen få stangskytinger.

 

Er den «plutselig» utskutt? Siste gang jeg brukte pipa var felten på LS og det gikk vel egentlig ganske bra, men der blir jo heller ikke pipa så veldig varm. Hadde ikke noen supre samlinger, men tenkte vel mest det skyltes skytter og ikke våpen. (Kan jo fortsatt skyldes skytter) På tide å bytte pipe? Planen var egentlig å tyne mye mer enn 2500 skudd ut av den da...

 

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, M67 skrev:

Klassiske utskutt-symptomer. Du får den nok til å vare noen hundre til med nitid puss og blabla - men gidder du?

 

K

Tja, om jeg gidder. Ulempen med å necksize! Jeg har ca 500 skudd ladet til denne pipa. 

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge 6,5-løpene holder varierer nå fra 2k til 10k. Og dette er typiske symptomer på utslitt. 

 

Kanskje kan du pusse og herje så det holder litt til, evt bytte til 9+gramskule, men du vet aldri når det åpner igjen. Jeg ville aldri skutt konkurranse med et løp jeg var i tvil om. Bruk det heller til stå-trening. 

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at før du kasserer løpet sjekk veldig godt om det kan være andre ting som gjør det. Slik du beskriver problemet virker det nærliggende å si olje  mellom løp og lås kasse, begynner å kaste når den blir varm. og siden du kun har skutt 2,5 t skudd er det naturlig å se på andre ting en løpet 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Med god presisjon på topp nivå 

Hva er presisjon på toppnivå? Jeg har aldri fått et Sauerløp til å vare mer enn rundt 4000 skudd, som regel burde en da kassert det for lengst. Dette er til UNL/F / PRS, til DFS-skyting på bane, der en bruker svakere ladninger, så kan nok 6000 være realistisk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2500 er lite. Men det kan hende det går bedre med ei anna kule. Jeg har et løp som ikke holder tier med 130gr DL (jeg klarer seriøst ikke å skyte bare tiere med tofot og alt mulig), men det holder godt innertier med 9g Scenar og 140gr NCC, det går ikke egentlig "bra" med de heller, 25-30mm er ikke det store i ei Sauerpipe, men det er et eksempel på forskjellene mellom kuler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, 2500 synes jeg er lite. Sjelden den har vært varm også. Samlet meget bra før, og forsåvidt samlet den godt når den var kald i dag, tipper ca 30mm samlinger på 200m, skutt med reim, altså ca så tett som jeg klarer å skyte. Tror ikke jeg gidder å teste noen andre kuler egentlig, er vel best å bare trene stående med denne :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...