Jump to content

Tips til lett linksrifle i 260Rem


pererik

Recommended Posts

Hei,

Igjen har havesyken grepet tak i meg, og jeg vil ha noe nytt. I våpenverden er det av og til marerittaktig å tilhøre verdens største minoritet, de venstrehendte.

Jeg har forsåvidt  klart meg fint med det utvalget som er der ute. Jeg har skutt links med retch rifler, men det er og blir et handicap når raskt nummer 2-skudd behøves. Etterhvert har jeg solgt unna retch riflene, og tenker kun ha links eller halvauto.

 

Selv om det sikkert ikke er rasjonelt, er der en slags tankerekke bak overskriftet 260Rem.   Jeg har snart bare en rifle igjen utenom 22`, og det er en Linksrifle i 6,5x55 som har utviklet seg til noe langt, tungt og lite bærbart til bruk på bane. Når denne nå skal ha en lett følgesvenn til jakt vil jeg det skal være markant lettere. Jeg tenker da kort kasse og 50cm løp, og under 3 kg. 

Jeg vil ha et kalliber jeg ikke har hatt før, og bruksområdet er Elg, Gås, And, og skadedyr. Jeg kan ikke forklare godt hvorfor, muligens er det noen tvangstanker, men jeg VIL IKKE ha 308.

Jeg vet 260Rem er marginalt på Elg, men samtidig er Elgjakta under 100 timer i året for mitt vedkommende, så det får ikke være styrende så lenge det holder. 6,5 kalliber er selvfølgelig valgt fordi jeg har mye komponenter, og tilgangen på komponenter er bra.

 

Så hva er det egentlig jeg lurer på. Jo, jeg lurer på om noen kan foreslå et våpen i links. Jeg har sett Sako Carbonlight kommer i links i år, men jeg syns det er for mye penger. Samme med Blaser egentlig, med mindre jeg finner en R93 med dette kaliberet, noe jeg ikke gjør og den er vel heller ikke under 3kg?

Hva annet finnes der ute som jeg går glipp av?

 

Og hvis noen kan argumentere meg bort fra hele impulsen, er det også velkomment ;)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Heeelt på siden av det du spør om; Jeg våger påstå at dette med lite utvalg av linksvåpen er en halvsannhet.

For å illustrere, jeg har handlet følgende 3 våpen på bruktmarkedet iløpet av forholdsviskort tid

Remington 700 cdl left hand kaliber 30-06 (nesten ny pipe, ny demper,zeiss conquest sikte)

Remington 700 cdl left hand stainless kaliber 7mm rem mag (brukt men ubrukt)

Winchester m70 kaliber (grøss...) 7mm STW. Lang utdrager osv, donorrifle til prosjekt.

 

I alle handlene var jeg eneste intereserte kjøper. Samlet har jeg betalt mindre for disse 3 enn en Howa koster ny.

Autosøket mitt på "links" på finn gir omtrent hver dag treff.

 

 

Mer on topic; om det må være lett og 6,5 hadde jeg kjøpt tikka t3. Ja, den er i 6,5x55. Ser bare fordeler med det.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Chiefen. Du har nok rett i at det er en halvsannhet mtp linksvåpen. Jeg er jevnlig på finn og søker links, og ja der er endel men jeg har ikke funnet nøyaktig det jeg vil ha. Det er dessverre sånn at kjøper jeg noe som er 90% match, så varer det ikke lenge før jeg bytter det ut.

 

Ang kallibervalg så er jeg nok enig i at der er flest fordeler med 6,5x55 men jeg har altså lyst på noe annet denne gangen. Tikka T3 har jeg hatt 4-5 av og ja det er fine våpen, men den finner jeg ikke i 260Rem.

Link to comment
Share on other sites

Veldig off topic men med stikkord "links":

 

Landrø har en Champlin links i 458win i nystand i brukthylla til 28k. Amerikansk super custom. Verdens mest solide låskasse, grad xxxxxxx stokk og 8-kantet pipe, etc, etc. Nypris på denne hvis den hadde vært lagd idag hadde vært langt over 100k. Ta en titt på denne og det kan hende behovet for 458 finnes der..

Jeg har vurdert å gå over til linksskyting pga denne..

PS: den kan ikke konverteres til et annet kaliber og gjenging for lyddemper er ikke å tenke på uten å begå betydelig skadeverk..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for et kreativt tips. Det kan godt være behovet for 458WinMag finnes der inne en plass, og jeg vet ikke om jeg tør kjenne eetter akkurat nå. Men trenger dessverre noe lett og hendig i første omgang.

Er forresten redd fornuften seirer og jeg lander på nok en Tikka T3, og mest sannsynlig i 6,5x55. eller om jeg har flaks og finner en CTR i 260Rem.

Link to comment
Share on other sites

Takk :)

7mm-08 kaliberet har jeg faktisk tenkt endel på, men slitt med å finne i links. Har ikke tenkt så mye på omkamring pga papirarbeidet, men det er sikker bare fordi jeg ikke har erfaring med dette.

Det er jo forsåvidt ikke så kostbart med et pipebytte, men er det mye papirarbeid å skifte kaliber på en rifle?

 

Link to comment
Share on other sites

Som regel bare en søknad på et ekstra løp, så kommer an på budsjettet.

 

Links T3 i 6,5x55 10.000kr.

 

Links R700 i 22-250 eller ukurrant kaliber 3-4000 kr.

Nytt løp 4500-5500.

Ny stokk (hvis lett) 8000-10000

Nytt avtrekk 2000

Diverse arbeid 2000

 

Fort oppe i 20.000 med mindre man kan plukke alle delene brukt til god pris. Skal man selge den igjen blir det et stort verditap. 

 

Skulle jeg gjort noe lignende ville jeg ihvertfall prøvd å finne en bedre donorkasse til å starte med, Sako 75 feks.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en rimelig brukt Rem 7 (jeg har ikke sjekket, men regner med de finnes i links) og så bytte pipe i den? Sannsynligvis den enkleste løsningen til lett våpen i 260. Om du vurderer å gå for 7-08 i stedet så har Rafdal ei brukt pipe til 7 i det kaliberet. De kan jo være et alternativ. Da har du masse igjen på budsjettet til evt en ennå lettere stokk eller en ennå mer egnet kikkert etc.
P.S. For en som ustanselig mobber en kompis for hans 7er så smerter det nesten å skrive dette, men at det kan være en pratisk løsning må jeg bare innrømme :cool:

 

Link to comment
Share on other sites

Remington M7 er en fantastisk rifle til sitt bruk, da den er så spesialisert, men kommer dessverre ikke i links.

 

Off the top of my head er dette de vanligste links modellene:

 

Remington 700 - mest ettermarkedsdeler

Ruger M77 - veldig undervurdert rifle, mye for pengene

Browning X-Bolt - bra kjøp, men få links i Norge

Sako 75 - førstevalget til et customprosjekt

Savage Weather Warrior (bra pris i Norge, tilbud på 6,5x284)

Link to comment
Share on other sites

Her var det kommet mange gode råd, og jeg må si jeg fikk litt å tenke på nå. Det kan se ut som bygging ikke er spesielt økonomisk, hvis det man ønsker finnes der ute.

Den Savage Weather Warrior var jo veldig rimelig, så den skal jeg lese meg opp på selv om det ikke akkurat var det kaliberet jeg hadde sett for meg. 6,5x284 er vel muligens impulskjøpets mor ;)

Når det gjelder Rem700 så må jeg dessverre si at jeg ikke liker de, og jeg har prøvd et par stykker så det utgår dessverre.

Browning X-bolt har jeg hatt, og den var fin. Ruger M77 ser bra ut, og en Sako 75 og forsåvidt Sako generelt, er høyt oppe på listen. Men så var det å finne de i links. Får fortsette å overvåke Finn.no Pr idag ligger der stort sett bare Tikka, Blaser og en og annen Remington, og ingen i interesante kaliber. 

 

Har fått en schouvåpen-partner til å sjekke tilgangen på nye tikka/Sako i Links. Vet Tikka lager CTR i 260, men så er der vel leveringstid på mange måneder.

 

Edited by pererik
skriveleif..
Link to comment
Share on other sites

Er selv linksskytter og tenker at en Heym 21 eller 30 (rettrekker) lettviktsmodell burde passe deg som hånd i hanske. Fås i mange kalibere som 7-08, 260 Rem eller meget gode klassiske 7x57 Mauser. Det går an å bestille. Eller Røssler Titan 6 lettvekter, kanskje som lekker helstokk, i alle kalibere som du bare kan ønske deg. Systemvåpen i tillegg. 

Link to comment
Share on other sites

Er selv ekstremt partisk, og mener at hvis Heym SR21 kommer i links at det er soleklart valg ;) 

Dog ingen lettvekter, ca 3,2 ut av boksen. Plaststokken er ganske tung.

 

Er vel kun 75 fra Sako som kommer i links, men er nok et stykke mellom de. Fordelen der er jo at man får en låskasse tilpasset patronen.

Link to comment
Share on other sites

XXL har hatt de tidligere, usikker hvem som har de nå, men går visst an å bestille på nett. Mener Nordskog har en del reservedeler i det minste, så mulig de er importøren.

 

Jeg kjøpte min på salg fra XXL til 7500, absolutt et røverkjøp. Må kjøres inn, men i forhold til toleranser; så er det ingen, fantastisk tight.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må vel lukke tråden med litt info om hvordan det gikk med havesyken og behovet for impulskjøp denne gangen. Der kom mange gode tips, men mange av de var litt vanskelig å gjennomføre, ikke på lager, lag leveringstid etcetc. Og det passer jo ikke til impulskjøp og havesyke på noe nytt. Uansett, jeg stakk innom min favoritt-våpenpusher rett før jul. jeg har vel snart kjøpt et titalls våpen av han, og av en eller annen grunn blir jeg alltid hjelpen der.

Sist jeg skulle ha noe i links der måtte jeg forresten vente en uke eller 2 på at Schauvåpen leverte. Denne gangen kom han dragende med en kort og hendig tikka T3x i 6,5x55 som var i links. Skulle fan meg tro han var synsk. Uansett. Jeg inså realitetene, og kjøpte rifla, og bestilte samtidig en til GRS-Hunter stokk. Jeg liker de godt. Denne gangen skal jeg bedde den selv, og gledes til det.

Så for å konkludere på julekvelden. Jeg har nå nok en 6,5x55 rifle, så jeg har backup til Prs og langholdsskyting- den er lett nok til den Elgjakten jeg bedriver, og jeg kan bruke den til det meste. Muligens får den også nytt løp i fremtiden, og den vil være et godt utgangspunkt til noe spennende.

Så konklusjonen er at jeg valgte det trygge igjen, så får vi se om han tar inn noe mer spennende i links i fremtiden.

God jul !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...