Jump to content

Kle plaststokk med karbon/glassfiber


msteiro

Recommended Posts

Er dette mulig/poeng å gjøre?

 

Har en rimelig plaststokk, ok stivhet, men skal spikkes litt på og uansett gjøres tyngre. Så i grunn blir originalstokken fyllmasse og form i ett.

Har det noe for seg å kle den med karbon- eller glassfiberduk og vakuumere? 

Ville tro den ble stivere, samt penere over de områder jeg skal endre på (grep og kinnstøttte).

 

Blir semi taps-prosjekt, men litt lyst å prøve det ut og til videre bruk.

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville sjekket et sted om ditt valgte lim vil feste til stokken. Har inntrykk av at en del plaststokker er laget av stoff som ikke gir så godt feste til alle typer lim.

 

Bortsett fra det; om du er villig til å risikere de pengene det koster med material og erstatningsstokk for å lære, ha det morro og kanskje få noe brukbart på slutten så er det bare å kjøre på. Har selv altfor mange "bør jeg, tør jeg"-prosjekter som aldri blir noe av...

Link to comment
Share on other sites

Da fant jeg en video som omhandler akkurat dette på nett, helt perfekt!

Første omgang(er) blir med glassfiber, så får jeg vurdere karbon hvis jeg skal gjøre det på jaktriflen også. Har et luftgevær som også kan stille som forsøkskanin.

Tenker for sikkerhets skyld å bruke en plastprimer på stokken for å få det til å feste ordentlig.

Venter på et varmintløp til salongen, så må grave ut en del av løpskanalen før jeg kan starte, men begynner å få litt oversikt.

 

Hadde egentlig tenkt å bruke glassfibersparkel til å bygge ut grep og kinnstøtte, men da man likevel får en solid overflate, kunne man bare brukt byggskum for å slipe masse herding og ekstra vekt?

 

 

 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Det jeg har sett av byggskum får ganske grove bobler, iallefall det vanlige gule. Jobbet litt med noe rødt brannhemmende skum engang, synes å huske at det hadde finere struktur. Tipper at prisen ikke var fullt så fin.

Hva med å file flatt og lime på en bit XPS/"blåisopor" som du former?

Link to comment
Share on other sites

Isopor er ekspandert polystyren som ofte smeltar i kontakt med polyester som består av styren. Det er muleg at epoxy ikkje angrip på samme måte, det har eg aldri prøvd. Ville besøkt ei båtforretning og skaffa noke ekspandert pvc. Oftast kjendt som divinycell produsert av diab. Ein densitet rundt 60 er sterk nok men hardare kvalitetar er enklare og bearbeide. Om du får det til og hefte på plaststokk tvilar eg på. Men det kjem an på kva type plast stokken er laga av. 

 

MagnarA

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg startet så litt, pusset ned stokken, fylt med byggskum for å få noe å jobbe mot, saget litt, plastgrunnet og bygd opp grepet.

 

 

 

Gjorde mer plass til tommelen, fikk bygd grepet både tykkere, rettere og bedre tilpasset. 

 

Glassfibersparkel er helt konge å jobbe med, stivner fort, og lett å pusse ned etterpå.

 

Har lyst å bygge opp kinnstøtte permanent, så tenker egentlig bruke divinycell til det. Tenker da kutte ved en del av kinnstøtten, tilpasse et stykke og file/raspe til riktig form. 

 

Nå skal jeg fylle og bygge ut det som skal fylles ut, så blir det glassfiber etterhvert. Skulle egentlig ha nytt løp, men får se hve som skjer der.

C1C38093-1966-458C-9AF1-B0FC499AA2C8.jpeg

E036FBFB-131A-49CD-BBFE-BC27D4796C96.jpeg

12872D68-18D4-4AF6-9532-DBD4B4C9FB53.jpeg

2F0B0512-C5FC-4E4A-B4A8-A5CA06377BF0.jpeg

BDE1EB17-0A09-4479-9085-42367E82E627.jpeg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Man får fort litt blod på tann, spesielt når det er så enkelt å lappe sammen med gf sparkel. Jobbet litt med nedsenkningen til bakside av hånden, da jeg etter bilder og min FWB300 ser at denne starter bredt, og går veldig dypt inn mot toppen.

 

Etter forrige økt mistet jeg litt redselen for å raspe igjennom plastikken, da skummet på andre siden gjør det enkelt å sparkle igjen. Det betyr at jeg må raspe en del mer enn jeg egentlig ønsker, for så å fylle på igjen. Her burde jeg kanskje vurdert litt duk, men det er ikke snakk om mer enn maks 1 cm dia hull.

 

Nedre del av grepet blir ganske massivt, så her vil jeg nok bruke divinycell el hvis jeg skal gjøre det på en stokk der vekt teller mer.

 

 

D2A6AFDD-837B-4EDC-ACBF-99FD146E9D45.jpeg

163DC3D2-FE89-4C1D-8462-5D45E5547F63.jpeg

82CE29FB-286D-4657-9831-FBFDE880DA1C.jpeg

77B6EE1A-3709-4A4D-927B-808EF21AFBD1.jpeg

8C9F7822-8A14-4653-A1F0-8EEF0E7A16C2.jpeg

C38295B9-562D-490B-8DAC-B183FFEE43A5.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tro at det har mest for seg om man skal lage flett ny stokk, siden man ellers vil måtte tilpasse "baksiden" av 3D-modellen til eksisterende fasong. Med mindre man har tilgang til en 3D-scanner, så klart.

Kunne kanskje være en grei måte å gjøre ting på; lage en stokk man liker, få den scannet, tilpasset duklegging og CNC-frest i et passende skummateriale, potensielt solgt som byggesett med passe mengde lamineringsgøgge og høvelig tekstil.

Link to comment
Share on other sites

Ja, problemet er vel en pålitelig nok scanner. Har snakket med de om det, for da kunne du scannet feks en Mcmillan stokk, så scannet beddeflaten til originalriflen og legge sammen filene.

 

Det jeg tenkte her er ganske enkelt å gjøre et rent kutt i kinnstøtten eller grepet så man får en rett flate, deretter lime på 3d printet grep etc. Det vil jo kreve en del sparkling, men slipper den enorme mengden.

 

I forhold til å kle en frest divinycell form vet jeg ikke hvordan det blir, virker som standard fremgangsmåte er støpe ytterskall i form og så fylle med gugge.

 

Noen som forresten kan tenke seg hva slags materiale de bruker inni stokken? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til stokken :) 

 

Blir litt pussing her og der i julestria, men går nå fremover, skinne venter i posten, men har målt ca høyde på kinnstøtte.

 

På sånne prosjekter er egentlig 3d printing helt unødvendig, da man kan bruke mye annet som avstivende og vektbesparende fyll.

 

På kinnstøtten brukte jeg en rest av et alurør brukt til bedding, kunne vært kappet mer nøyaktig, men går må greit. I etterkant ser jeg at jeg helt sikkert kunne brukt dette i grepet også, bare borret to hull i stokken og satt rør der jeg ville ha grep. Enklere å forme, og lettere.

 

Tenker kjøpe noen mindre alulister for å forme fronten hvis jeg er innom Maxbo. Gjør ting enklere å få symmetrisk også.

 

 

17549ED2-62CE-4D9B-AF45-48A567708663.jpeg

E87CBF26-B854-43B7-87EE-A1CD0D690CC2.jpeg

FED27054-55E0-4171-9FAE-68BB2C6C0B03.jpeg

9CCE0792-19D5-481A-9182-354E1B22882C.jpeg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har ett tilsvarende prosjekt på gang om dagen, McMillan Game Warden inspirert stokk.. Utgangspunktet var en gammel m98 stokk som vi former og pakker inn i glassfiber.. Ble veldig bra syns jeg!

465C1554-B74A-485C-9F8A-5E4521EEF141.jpeg

205D54DB-BDFD-45F8-8044-D0438CCFC5BF.jpeg

A2BDE607-6938-4B21-B37E-B67F77A03FBB.jpeg

513EBBCD-F94E-42DE-A95F-081501420427.jpeg

725A17F7-1019-4D54-A118-02131D4241FD.jpeg

 

030EF003-4C8D-4287-9911-67CF0FA1C72A.jpeg

F751B617-0A0B-4954-93FA-53BB620098A8.jpeg

E682518B-6E1C-407C-B8FD-572FC304BFB5.jpeg

17C7815C-F061-4EDC-AA5C-97344ABD5690.jpeg

9D9AF59A-F673-46F9-8D94-5F5EC496CA5E.jpeg

B0590C8B-5417-41C2-A3D8-B6A7A45D6D8C.jpeg

19C2B615-F10F-40E3-AF4B-5F4D6560E725.jpeg

3CEFB361-3B11-4AEC-81F7-CFE036425669.jpeg

36D4A9CE-0D1C-43CB-BDA5-9CD6DB18EDF8.jpeg

2779E592-F555-4555-8CE5-7E31F24CB34A.jpeg

 

Så fant jeg ut att jeg måtte ha "Bag Rider"

 

73DF8D8F-D7CF-4D2E-9BD5-04936D17DA80.jpeg

2DA9433D-096A-4449-A628-6B74BEC27637.jpeg

EB45BB6D-2279-45AF-9D42-CC225C42ADDC.jpeg16007139-3E7F-40ED-9AF4-DC6D1A511735.jpeg8C709A0A-B295-4865-9AEA-109ECFA31E16.jpegC0B71BE6-FACF-4541-A6C5-63B8887F3EA8.jpeg871B40BB-DA48-467E-9C29-F589CD887640.jpeg

65576B8A-9BF6-4D17-90C3-6C0449894BEA.jpeg

5F8C2016-8D80-4503-9EB4-22A952D8DDA9.jpeg

 

Utviklingen fortsetter!

 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er både gamescout og prosjektet ditt som er inspirasjonen ;) 

 

La du glassfiberen i ett stykke, eller brukte du fler små?

 

Sånn som det ser ut nå er egentlig glassfiber unødvendig da både plast og glassfibersparkel er lett å pusse, men på en annen stokk hvor vekt blir viktig, tror jeg det må til pga vektreduksjon i originalstokken ved fjerning av materiale. Plaststokken jeg skal gjøre det på senere er skikkelig tung, 12-1300 gram for en slank syntetstokk, omtrent massiv plast.

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært ute av drift noen mnd. Nå så det er far min som er primus motor her, jeg kommer med ideene;) Han har lappet sammen litt her og der, ett lag noen steder og flere lag andre steder.. det er litt trælsomt å legge glassfiberen rundt grep og sånn har jeg skjønt! Dette blir en prototyp å det er en del å gå på ift. Vekt, men det att den blir vedlikeholdsfri passer meg yppelig! Det er jo din uansett.. 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker en tynn (0.15mm) glassfiber duk med krysset fiber som er beregnet for dobbelt krummede flater, men er så lengesiden den ble kjøpt så vi husker ikke rett navn eller hvor den ble handlet.. Det gjør det en god del lettere!

 

A5129E9F-BE6F-45AB-9C1E-A18D52A47656.jpeg

 

9022BF77-220F-42D6-B67B-463842B32D5A.jpeg

 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Da var jeg ferdig med glassfibersparkel for nå, etter et par testmonteringer virker dette riktig så bra, har nok lyst å prøve noe lignende på jaktbørsen.

 

Pusset grovt ned alle flater og gjort siste finjusteringer, båndsliper og rund fil/rasp er god kombo, da man lett kan jevne ut større flater og så gå i detalj på steder som krever litt finesse.

 

Hadde det ikke vært for at jeg ville prøve glassfiber for å forsterke ved en vektreduksjon, hadde jeg nok spart meg for en del bry ;) 

Kanskje litt utålmodig når jeg lot epoksyen tørke etter første strøk, for den hang nok ikke så godt som jeg hadde trodd, endte opp med litt løse deler her og der. 

 

Lag to med epoksy ble derfor 50/50 metning og kladding for å rette feil, nå skal det tørke til i morgen, så får vi se hvordan det går når det stivner og jeg får pusset litt ned.

 

 

5331DF34-3FF9-4543-BA6D-DE45D530D3FC.jpeg

02066245-D0C0-4908-87A3-EDE373F85ECB.jpeg

26FC382B-B1AD-4A57-8837-784369CB6E68.jpeg

F8C35C73-7B86-4307-A3A5-7C0A741D29B1.jpeg

B2CFEEC6-42AB-4928-8801-FB526C4C97D1.jpeg

A356C47C-B631-489F-A1D8-C9E61351C902.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den ble jo riktig bra!

 

Spent på hvordan den ser ut i kveld, men heldigvis skal den lakkes, så kan pusse en del på den uten problem.

Tror jeg hadde spart meg for en del bry med å dele opp duken i fler biter, det bli litt merkelige vinkler her og der når man legger alt i en bit.

Link to comment
Share on other sites

Var nok ikke helt ferdig med glassfibersparkel likevel, som jeg fryktet var nok duken for stiv til å dras rundt alle hjørner, og epoksyen heftet ikke nok, så ble en del steder med bobler/broer. Blir nok å kutte vekk alt overflødig, sparkle, pusse litt og legge et ekstra lag epoksy over det hele.

 

I ettertid tror jeg at det beste ville vært å legge duken i to deler, over hver halvdel, og evt fylt på steder som trengte det i etterkant. 

 

Noen med tips til bra epoksy å bruke?

Har brukt lamineringsepoksy, men virker ikke som den stivner veldig bra...

Link to comment
Share on other sites

Deler du duken får du nye og bedre problemstillinger. Overlapp og forsenkninger der duken ikke overlapper. Veldig vanskelig å få kant-i-kant.
Har en mye kurver er twill duk i tynn kvalitet å foretrekke. Den følger kurver mye bedre enn plain weave. Videoen viser bruk av karbon twill duk.


På bildene ser det ut som om det er en del hvite fiber i glasset etter utvæting og pålegging på stokken. Det gir dårlig heft mot stokken og dårlig styrke/stivhet.
Ser også ut som om det er en del bobler mellom glasset og stokken etter utvæting og pålegging. Det gir samme problemer og ditto problemer med overflatebehandling.


Tok du en test på om epoxy festet til den stokken? Hvis ikke - og hvis stokken er like myk som den jeg har liggende i kjelleren - så blir det delaminering fra kjernen i daglig bruk.

Sjekket du om fibrene du brukte er beregnet på bruk med epoxy - eller xxxester? Med den utvætingen bildene viser kan de se ut som om det er ganske grov matte til denne bruken, og fiber beregnet på bruke med xxxester. Da blir resultatet ikke bra.

Herdet epoxy må overflatebehandles før en legger på neste lag. Hvis ikke er det fare for både voksutskilling som skaper veldig dårlig heft, og delaminering. Vaske med såpevann, vann, og pusse med sandpapir. Det står sikkert spesifisert på boksen hva herdetiden er ved gitt temperatur.

Så til det du spør om. Det er flere merker og typer epoxy med varierende egenskaper. Men det er neppe problemet her. En fleksibel "form" er alltid vanskelig å laminere over. Så er det spørsmålet om epoxy har vedheft på formen din. En teknikk er å rubbe med 80grit sandpapir for å skape mekanisk vedheft men hvis materialet er fleksibelt er det uansett vanskelig. Så er det overflaten som må være jevn hvis ikke fibrene skal løfte seg. Kurver går an så klart men alt har sin begrensning. Spesielt med grove tråder i fibrene. 

Ser du på videoen du linket inn tidligere ser du at de starter med en stokk i treverk, som de først sørger for en overflate med høy kvalitet på.
Deretter jobber de fibrene på plass - for de "låser" de med epoxy.

Utgangspunktet ditt er et helt annet, og overflaten så ganske ujevn ut etter at du hadde formet den - og er det en stokk i samme plastmateriale som fulgte med en Remington 700 som jeg kjøpte så fester ikke epoxyen. Kombinert med ujevn overflate løfter fibrene seg og en får luftlommer bak laminatet. Vrir du på forskjeftet tipper jeg at du kan plukke av laminatet du la på.

Bedding går fordi det er lommer og kanter som holder på beddematerialet. Men ikke laminering med noen grad av styrke.


Videoen du linket viser prosessen på en god måte - men en skal følge godt med for å fange all infoen. F.eks. måten han preparerer den plastikkdelen på med pussing, riping, ny pussing og så vask for å skape mekanisk heft.

Kort oppsummert - kos deg med prosjektet ditt - god måte å lære på (men stokk å skyte med blir det neppe er jeg redd).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fibrene er ment for epoxy, men ja, de er veldig grove. Så det når jeg la det ut. Det fungerer ok på store flater som kolben og grepet, men litt verre på fremre delen hvor det er skarpere hjørner.

 

Tror nok jeg skraper/pusser av der det sitter løst, og sparkler overgangene. Testet litt styrken med glassfibersparkelen, og den sitter hardt som fy, type mulig å slå på den uten at det løsner, så noe heft er det.

 

Har gått over alle flater med sandpapir eller rasp, men kunne nok trengt mer i de vanskeligste områdene hvis det skulle vært aktuelt der.

 

Må nok ha en finere vev hvis det skal bli et nytt forsøk, evt gå for det kittet fra videoen for å være sikker på riktig komponenter.

 

Fordelen med den stokken er at det er samme pokker hvordan den ser ut, er en salong som nesten kun blir brukt på bane, så funksjon trumfer form :) 

 

Men er lamineringsepoksy noe annerledes enn vanlig epoksy? Synes den var veldig tyntflytende.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere måter å gjøre det på. Det de gjør i videoen er en god metode da veven holdes på plass mens en jobber med den fordi grunnlaget er klebrig mens de jobber.
At grunnlaget er klebrig betyr at epoxyen en væter ut veven med oppnår kjemisk binding med grunningen.- Mye sterkere enn mekanisk binding.
Du kan lage en lignende blanding ved å mixe resin og herder - for så å fortykke med litt collodial silica. Den vil fylle ujevnheter og gi deg et grunnlag å jobbe med når den når "gel" stadiet (avhengig av temperatur og tid)

Men de bruker tynn twill vev - du har mye tykkere regulær vev som er mye vanskeligere å få til å forme seg rundt kurvene. Jeg hadde ikke fått det bra til med det materialet du bruker.
 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en twill duk også - som du legger to-tre lag med 4-8 timer mellom hvert lag.

Grunnlaget for en god limejobb er overflaten. Jevne kurver, ren overflate, unngå rugler, hull, kanter og ujevnheter, og god mekanisk binding til epoxyen. Jobb i et rom med jevn temperatur, og oppbevar epoxyen i samme rom. Unngå å puste inn dunster fra epoxyen og å få den på huden.
Legg merke til knepet hans hvor han fyller hulrom med modelleire eller kitt så han slipper å forholde seg til de skarpe kantene der.

Å bruke fortykket epoxy som pensles på med kost som "filler" hjelper både å skjule små ujevnheter og bindingen mellom fiber og stokk. Du bør ha collodial silica som fyllstoff til dette, ikke mikrofiber eller mikroballonger (jeg ville ihvertfall brukt collodial).

Som sagt - videoen var veldig bra - men han går raskt fram så tenk gjennom hvordan du vil gjøre det han sier før du begynner å lime igjen.

Og spander på deg gode børster til limen - børster som slipper hår på en clearcoat jobb er virkelig noe som setter temperamentet på en stoisk prøve.

Link to comment
Share on other sites

Forberedelser er oppskrytt ;)

 

Så om jeg har forstått det rett.

 

1. Skaff en bedre duk, type twill

2. Epoksyen er ok? (trenger nok ikke så mye som sist da det rant en del)

3. Sand/rasp ned alle overflater så det er jevne kanter og litt ru overflate for hefting.

4. Vask grundig med aceton e.l.

5. Fyll hulrom med kitt/modelleire.

6. "Sparkle" overflaten med fortykket epoksy.

7. Legg duk i lag.

 

Dette blir gjort i garasjen, men relativt jevn temperatur, ca 15-18 grader. Blir det for kaldt? Har en bod innenfor der det er jevnere og varmere, kanskje bedre?

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, msteiro skrev:

Tror nok jeg skraper/pusser av der det sitter løst, og sparkler overgangene. Testet litt styrken med glassfibersparkelen, og den sitter hardt som fy, type mulig å slå på den uten at det løsner, så noe heft er det.

 

Etter å ha lest databladet ser jeg at sparkelet inneholder styren?

Betyr dette at det er polyester resin og ikke epoksy?

Det kan jo forklare at det holder bedre i plasten? 

Link to comment
Share on other sites

Styren er typisk i polyester ja. Epoxy inneholder absolutt ikke styren.

Epoxy fester til polyester - men ikke motsatt - så du kan sparkle med polyester og lime med epoxy over. 

Det er to typer binding, kjemisk og mekanisk. At polyesteren har reagert med kompositten i stokken tviler jeg på. Så det er i så fall bedre mekanisk binding.

Link to comment
Share on other sites

polyester fester til epoxy også , iflg tester jeg har sett.   Men epoxy limer uansett mye bedre , litt rart om polyester skulle lime bedre mot "mykplasten" i stokken

 

har også hørt et triks for liming på vanskelige overflater  - våtslipe med epoxy, dvs du nærmest sliper epoxyen ned i underlaget for maksimalt grep

Edited by ivara
Link to comment
Share on other sites

Ved liming mot overflater som oksiderer raskt, som aluminium, er det vanlig å våtslipe med epoxy for å hindre luft i å komme til ja.

Angående å lime polyester over epoxy:

 

Sitat

 Epoxy will bond well to cured polyester fiberglass but polyester won’t return the favour on epoxy. As with anything, if you’re serious, and you want to learn properly for yourself ..do a test first. Epoxy is more adhesive than polyester or polyurethane because it is able to form bonds with the substrate (the material being glued) at atomic level whereas other resins can only bond mechanically i.e. by gripping tightly.

ref: https://davidneat.wordpress.com/tag/what-does-epoxy-resin-stick-to/

Polyester gelcoat can legges over et epoxy/fiber arbeidsstykke - men å lime med polyester som matrix (lim) og fiber over epoxylaminat har jeg kun sett advarsler mot. 
Har du referanser til hvor de har testet liming med polyester over epoxy? Det er interresant da veldig mye erfaring advarer mot dette.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har du referanser til hvor de har testet liming med polyester over epoxy? 

 

det finner jeg ikke igjen nå, så da får jeg moderere meg der.  Er nok uansett tryggest å gjøre som foreslått i sitatet over - "if you’re serious, and you want to learn properly for yourself ..do a test first." 

Link to comment
Share on other sites

Bra dette er teststokken, for jeg har tydeligvis en del å lære :) 

 

Målet er å gjøre noe lignende på jaktriflen, men der er det ikke bare å plukke opp ny billig stokk. Fordelen derimot er at plasten i den er veldig hard, og solid gjennom en del steder.

 

Får se hvor mye av den første glassfiberen jeg får av, men blir vel en kombo av restene av det og sparkel før jeg maler eller prøver meg på et lag til. Da blir det i så fall en betydelig utjevning av overflaten  først.

 

Etter å ha lest litt mer om spesielt glassfiber ser jeg store forskjeller i materialer og bruk av epoksy.

 

1. Biltema duken er nok mer ment for grove helt flate reparasjoner o.l. Kom brettet, noe som visstnok er fy fy :) 

 

2. Bruk av epoksy virker som det anbefales tynne lag, litt pga vekt, men også for at det ikke skal renne ut.

 

Noe poeng å tynne ut epoksy, og med hva? Sett litt guider hvor de blander teknisk sprit og epoksy 1:1 når de pensler på duk som ligger rett på treverk.

 

Blir litt lite tid fremover, men fant twill karbonduk fra aliexpress veldig billig, så kan jo alltids teste med det også.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du jobber i anbefalte temperaturer er det ikke behov for å tynne ut epoxy. Det skaper "ofte" mer problemer enn det løser pga. kjemien.
Epoxy renner hvis en har på "for mye". Ett triks er å bruke børster med kort bust (saks og støvsuger) eller væte ut duken før den legges på. Bruk av rulle er også et godt alternativ til mye. Alt avhenger av planen.

Brettet duk er helt greit - så lenge bruken din kan akseptere det. Med en malt/lakket overflate og på ditt prosjekt spiller det liten rolle.


 

Link to comment
Share on other sites

Supert, takk for mye bra info!

Ser at i forhold til å kjøpe mindre spesialpakker, at det godt kan lønne seg å kjøpe et større sett med epoksy, mikroballonger og collodial silica, da kan man tilpasse mer til eget bruk.

West som er tingen av nettbutikker? Ikke akkurat kjempeutvalg i andre butikker jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke. 

Gjør et søk på: collodial silica pris
Se hva som kommer opp der. Veldig mye brukt i båtbransjen disse materialene. "Hobby" markedet er uansett dyrt og begrenset sammenlignet med proffmarkedet.
Biltema har basisen, og med litt collodial i tillegg kommer du langt. 


Kjøp også inn beskyttelsesutstyr mens du er i gang. Lange ermer, åndedrettsvern ved miksing av fyllstoffer, og bruk to lag med hansker (lettere å skifte hansker underveis og beskytter bedre mot rifter/skader). Opprett "våt sone" som du alltid har på deg hanskene i. Vask hendene med såpe hver gang du har vært borti "våt sone" - og kast håndduken til vask etterpå - hver gang. Det er plenty folk som har blitt allergisk mot epoxy.




 

Link to comment
Share on other sites

Ja, mente de hadde noen større beholdere med epoksy tidligere, men nå virker det som de har kuttet de ut, kun epoksy "spesialprodukter" som sparkel og primer.

Kjører sorte kraftige nitrilhansker og halvmaske med kullfilter, hørt mange skrekkhistorier om sånne stoffer, så heller litt forsiktig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vært litt lite tid nede i man-caven grunnet tilskudd på familietreet, men fått litt fri nå heldigvis.

Dette prosjektet har nok hatt mest verdi som erfaringsbygger enn noe annet, men det ser ihvertfall ut som jeg får en riflestokk jeg kan skyte med, og ikke er så verst behageligheller..

 

Først litt lessons learned i forhold til glassfiber, epoksy og modding av plaststokk.

 

1. Glassfiber/karbon

Jeg er litt frelst må jeg si. Mye nye prosjekter som har dukket opp i hodet mitt., men også lært litt teknikker og hvordan man ikke skal gjøre det.

Leker med tanken om å lage en dummystokk i mdf, bruke den som plugg og lage en støpeform for en ren glassfiber stokk. Mye jobb, men for en som ikke har noe talent i utforming som de andre stokkmakerne her på Kammeret, tillater det noen triks som forenkler prosessen.

 

Par tips: 

- Ikke bruk duk fra Biltema, men skaff en tynn twill-duk ment for formålet.

- Ikke dra ut duken for mye, men del den heller i biter og overlapp.

- Vær tålmodig og la epoksyen tørke nok før du legger på duk, det gjør det lettere å forme den da den hefter.

 

2. Epoksy

Enda mer frelst :) 

Jeg begrenset innkjøpet til dette prosjektet litt, men tenker teste litt forskjellige fillers i fremtiden. Hadde man funnet en miks som gir ca samme fyll som McMillan stokkene løser man et av de større problemene med å lage en glassfiberstokk (tror jeg); fyll og inletting. 

 

Tips:

- Epoksy er tyngre og mer tyntflytende enn man tror. Det betyr at hvis man som meg kliner på mye som første lag med håp om at det skal hefte som tykk maling, har en klissete overraskelse i vente. Bland litt og litt epoksy og smør på tynt og jevnt, eller renner det og blir ujevnt.

 

3. Modding av plaststokk.

Glassfibersparkel er en genialt enkel måte å legge til litt ekstra volum på plaststokk, selv om det veier litt. Kan vurdere å bruke litt alu, skum eller plast som fyll under sparkelen.

For en enkel fiks ville jeg nok bare brukt dette alene. Fås kjøpt de fleste steder og er lett å blande og bearbeide.

 

Tilbake til prosjektet

Fikset de verste stedene der glassfiberen var løs og broer. Gikk ukritisk frem med Dremel og rasp på alt som så løst ut, viktigste nå er at det ikke løsner.

Etter det gikk jeg over alt med grovt sandpapir (120). Skulle renset bedre etterpå, for merket på neste lag med epoksy at det var litt drit igjen.

Blandet ut litt epoksy for forhåpentligvis siste strøk før spraylakk.

 

Vil si et ok strøk med epoksy på en riflestokk krever 25 gram epoksy - så har man det som referanse.

 

Siste strøket er ikke spesielt farget, da jeg gikk tom for fargestoff. Her lønner det seg å bruke ganske mye fargestoff hvis du ønsker at den ikke skal være gjennomsiktig.

Alle riper og merker man ser på bildene, er under epoksyen, så dette vil nok bli greit.

Får legge til bilder igjen når alt er tørket og montert.

 

Ingen showroom finish, men skal da skyte med stokken, ikke ha den på peishylla..

 

 

 

 

 

IMG_1926.JPG

IMG_1928.JPG

IMG_1941.JPG

IMG_1943.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det finnes faktisk et produkt som trolig er det nærmeste man kommer McMillan/Hitech/Manners fyll, og det er dette:

https://www.smooth-on.com/products/free-form-air/

 

Problemet er veldig høy frakt og kun små bokser jeg har funnet som de sender til Norge.

Spørsmålet er hvor enkelt dette kan gjenskapes med epoksy, glassballonger og silica. 

 

Finnes jo også "pour foam" som ikke ekspanderer så mye som de på boks, og skal gi et tettere fyll. 

Det kan jo være et alternativ i noen deler av stokken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal innrømme at jeg ble litt utålmodig, så istedenfor et par lag med epoksy til og pussing, gikk jeg rett på lakkering.

Ideelt skulle jeg kanskje hatt en filler for å få litt tykkere konsistens, det renner veldig og fyller lite. Ble litt jobb med å tilpasse rundt underbeslaget, men rasp og nålefil gjør jobben!

Fare for at det er litt tight rundt låskassen, så får se om det påvirker presisjonen.

 

Men nå ville jeg prøve å skyte med den, så får heller få på noe camo mønster etterhvert for å skjule feilene mine ;) 

 

Fikk montert på "ny" kikkert, og tørrtrenet litt i garasjen, må virkelig si at stokken er utrolig god å "skyte" med - grepet er veldig mye jevnere og bedre å holde i.

Kinnstøtten kunne vært en smule høyere, men fungerer greit egentlig, så får se på skytebanen.

Frister med en litt mindre versjon på jaktriflen...men det er et betydelig større skritt å ta :$

 

Alt i alt har jeg lært masse, og har en "ny" og veldig mye bedre stokk for 2-300 kr i materialer.

 

 

 

IMG_1989.JPG

IMG_1991.JPG

IMG_1994.JPG

IMG_1996.JPG

IMG_2001.JPG

 

Skulle hatt sånn filter alle bloggerne bruker, fjerner jo alle skjønnhetsfeil, så kanskje det er håp for den likevel :D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...