Jump to content

Lading til 32 ACP.


Padden

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en blodfersk hjemmelader, og var idag på banen og testet min første ladning. Jeg har 78grs. blykule med 1.7grs krutt. Jeg syntes dette ga en mild og fin lading, men en ytterst dreven lader foreslo at jeg kunne gå ned til 1.5 grs og få en ultimat lading. Jeg har ingen tvil i det hele tatt om at dette nok stemmer, men lurer på om noen av dere har erfaring med dette og kan komme med innspill (læremesteren min er på jakt og jeg vil nødig ringe og forstyrre han, så da får jeg ta det her på kammeret.... :P ).

 

Det burde jeg selvfølgelig hatt med.... :oops: Jeg lader med 320, og skyter med en ortgies 32 acp fra midten/slutten av 1920 tallet...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, du sier ingenting om hvaslags krutt du bruker, vanskelig å svare.

og hva er en ultimat ladning?

 

selv har jeg brukt 1,6-1,7grs vv-n320 under W.Klettes 78 grs blykule da jeg hadde en PP, med meget fin presisjon.

trengte 1,7grs for 100% funksjon, denne ladningen er slapp rekylmessig, og antagelig under maks trykkmessig(basert på info i diverse lademanualer)

 

jeg ville holdet meg unna 310 i 32acp(anatar at det er det du har brukt siden du snakker om å redusere til 1,5grs), da patronen har lite volum og ting skjer fort om du endrer noen specs. endringer av settdybde og små variasjoner i ladning kan gi store utslag.

ikke det at det ikke går, det kan sikkert gi god presisjon og oppføre seg pent, jeg bare mener at det er bedre med et litt tregere krutt i så små volumer, du har litt større marginer om noe skulle gå galt.

Link to comment
Share on other sites

Med optimal lading mener jeg en lading som treffer midten av blinken når det er der jeg har opplinjert siktet (felt), og som ikke føles brutal ut. Skjøt noen patroner fra krigens dager (tyske). De traff riktignok der de skulle, men det føltes som ragnarok hver gang jeg trakk av.

I og med at pistolen jeg skyter med er over 80 år gammel, ble jeg litt skeptisk til å skyte med kraftige ladinger.

Og uten mulighet til å stille på siktet, må jeg ta justeringene med kruttmengden.

Link to comment
Share on other sites

Med optimal lading mener jeg en lading som treffer midten av blinken når det er der jeg har opplinjert siktet (felt), og som ikke føles brutal ut. Skjøt noen patroner fra krigens dager (tyske). De traff riktignok der de skulle, men det føltes som ragnarok hver gang jeg trakk av.

I og med at pistolen jeg skyter med er over 80 år gammel, ble jeg litt skeptisk til å skyte med kraftige ladinger.

Og uten mulighet til å stille på siktet, må jeg ta justeringene med kruttmengden.

 

Jeg tror ikke du skal bekymre deg over "sterke ladninger" så lenge du bruker fornuften sånn noenlunde. Allt som finnes av .32ACP pistoler (med et moderne unntak) er direct blowback. Så lenge du har en noenlunde allright rekylfjær er du god som gull.

 

Ikke forvent at en ihjelskutt pistol skal prestere topp presisjon og heller ikke forvent at det finnes en eller annen "gremlin" ute på internett som vet hvilken ladning som får pistolen din til å gå hull i hull.

 

Hjemmeladning er 30% teoretisk kunnskap og 70% erfaring hvorav mesterparten er din egen erfaring. Kort og godt: Bruk en ladetabell som utgangspunkt og jobb utifra dette. Bruk kronograf når du kommer til det punktet der du trenger hastighet for å kunne verifisere trykk og/eller konisistens.

 

Alfa og Omega for hjemmeladning er repeterbarhet. Klarer du å reprodusere samme ladningen ørten ganger er du på god vei til hull i hull ladningen din.

Link to comment
Share on other sites

du bør pusse skikkelig etter bruk av gammel ammo,da det kan vere anvent hetter som kan vere korrosive,hver også oppmerksom på at europiske hylser og blykuler kan forårsake mateproblemer

 

Litt artig kuriosa; Jeg har fått endel klikk og mateproblemer med ALT av fabrikkammo jeg har prøvd, men hjemmeladet ammo går som en drøm :D

Link to comment
Share on other sites

du bør pusse skikkelig etter bruk av gammel ammo,da det kan vere anvent hetter som kan vere korrosive,hver også oppmerksom på at europiske hylser og blykuler kan forårsake mateproblemer

 

Litt artig kuriosa; Jeg har fått endel klikk og mateproblemer med ALT av fabrikkammo jeg har prøvd, men hjemmeladet ammo går som en drøm :D

 

 

 

+1 samme utfordringen med min cz 70 i 32.acp

Noen som har en god forklaring på dette?

Link to comment
Share on other sites

Tror du må finne en ladning som passer ditt våpen. 32acp kan være kresne.

Jeg bruker N-310 med 1.8-1.9 bak ei 78grn blykule, med OVL/COL: 25mm.

Våpenet er en PPK/E.

Har prøv og bruke N-320, med forskjellige ladninger og col, men fikk da dårligere pressisjon.

Har også prøvd å redusere N-310 ladningen og variert col, med dårligere resultat.

Den fabrikk ammoen som går best i min PPK/E er S&B.

Link to comment
Share on other sites

nå bruker jeg n320 1.7 grs, med 78 grain blykule og total lengde 24mm. Dette gir problemfri skyting med ortgiesen. Av fabrikkammo har jeg prøvd partizan, magtech hulspiss og american eagle fra federal, og her er det endel tull. Federal er best av de tre, men klikk forekommer her også...

 

Største problemet med fabrikkammo er faktisk ikke klikk (selv om det forekommer og er irriterende), men at de ikke mater. som regel vil siste patronen i magasinet ikke entre, men det er ikke uvanlig at opp til tre i en serie av fem ikke vil....

 

Men som sagt, selvgjort er velgjort :D

Link to comment
Share on other sites

Hos meg både mater og "smeller" all fabrikk ammo. Men med dårligere treffbilde.

Prøvd å lade mantla kuler, men også her sliter jeg med å få god nok presisjon i forhold til blykule.

Har prøvd forskjellige blykuler med dia. .308-.309-.311- og .312

78grn blykule med dia .311 er det som går best i min PPK/E

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Ser det er fleire som seier dei bruker 78gr blykule til 32acp.

 

No har eg i den siste tida forsøkt å lage til ei patron til broderen sin PPK ved å bruke blykule frå Clarry Haglund. Meiner det er ei Lyman kule.

Etter mykje prøving å feiling lurer eg på om denne rett og slett ikkje fungerer bra til 32acp.

Eg trur den er for butt.

For at den ikkje skal sette seg fast i kammeret må eg lage patronene så korte at dei ikkje mater ordentleg.

 

Eg kan sette dei rundt 24 mm. Da fungerer det perfekt, men dersom du må tømme våpenet før magasinet er tomt kan ein risikere at våpenet er veldig vanskeleg å opne. ( dra bak sleiden ). Den sitter ikkje i bommane, ingen merker på kula, men fast likevel.

Forsøker eg ned mot 23,6 blir dei for korte.

Så små marginar med kuler som heller ikkje er 100 % like blir fort mykje surr.

 

Eg har noko Magtech 71gr FMJ som fungarer feilfritt, og spørsmålet er vel om eg berre skal gje opp, bruke FMJ kulene, tenkte at det er no ikkje så mange skot ein skyter med 32 i løpet av sesongen likevel og presisjonen er god nok.

Eller finst det andre blykuler som kanksje er litt lengre enn Lyman sine og kven leverer i tilfelle desse ?

 

Takker for tips.

Link to comment
Share on other sites

I min PPK er kammeret så trangt at det gir mateproblem med hjemmeladet mantel. Har brukt Hornady 60 grs kule, men da må jeg ettersize, slik at utvendig patrondiameter blir mindre enn kammerdiameter. Sizer jo egentlig ned kula. Med blykule går det greit. Har vurdert å brotche opp kammeret ørlite, men disse 60 grs ene er vel tenkt brukt mot de mest agressive pappskivene og annet farlig :D Bruker max ladning og har super presisjon, men så mange 1000 skudd i uka blir det nå ikke med dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...