Jump to content

Hvordan stikke gris?


jjrckd

Recommended Posts

Jeg har opp igjennom årene slaktet en og annen gris men føler ikke at jeg helt har fått dreisen på dette med stikking. Er det noen som hadde kunne tatt seg bryet med å opplyse meg litt på dette området? Hvor er det best å stikke for effektiv utblødning med minimal sjanse for å skade spiserør? Hvor dypt stikkes det? Etc, etc. Hvis det finnes bilder eller lignende så hadde dette vært helt topp.

 

Har forøvrig aldri stukket storvilt så det å dra paralleller her har lite for seg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ønsker å ta vare på blodet og utnytte det, samt at grisen ligger på bakken, er det vel best å stikke (skjære av halspulsåren) i halsen og ikke stikke i brystet. Da kan en enkelt kontrollere blodstrømmen, for oppfylling av fat/lav bolle, o.l., før tømminig i større enhet. Men dette er vel en oppganve for minst 2 personer. En må også gradvis "spe ut" blodet, samtidig som en rører i den store enheten, eks. bøtte.

 

Ved slakting hjemme, bør jo blodet taaes vare på. Mye god mat kan lages av blodet og det er næringsrikt.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Dette temaet er da behandlet grundig før på "Kammeret", faktisk i denne tråden! Les og lær!

 

Tja...  er det det? :( Din link, viser da lite spesifisert hvor en skal stikke!  :( Bare en masse vrøvl, historier om slakting og om  gamle dager. Sikkert artig det, men.....  å kalle dette for grundig diskutert, er vel å ta i.

 

Har bare skummet tråden og finner ingen spesifikk beskrivelse. Kun et bilde, men kniv som er ved halsen på grisen.

Link to comment
Share on other sites

Etter at grisen er skutt, har en noen sekunder før krampene setter inn. Så en må være litt kjapp og bestemt. Jeg stikker som vist i brosjyren fra animalia, men litt mer til høyre, 3-4 cm fra senter (grisens venstre side) stikk rett inn mot hjertet og vri kniven 90 grader. Ved treff kommer blodet momentant og i mengder. Krampene som setter inn etterhvert er ganske kraftige i bakbeina, så her bør en passe seg. Skal du bruke blodet, pleier vi å vri grisen på rygg etter skyting, og så stikke. Da kan man holde den fast på rygg i frambeina, mens blodet samles opp, og bakbeina sparker fritt i lufta. Kniven jeg bruker er en sånn kjempe taktisk hissatsu "japan look alike" jalla kniv fra crkt, men den fungerer utmerket til dette.

 

Edited by 5,56
Link to comment
Share on other sites

Bladet på kniven er 18cm, stikker helt inn. Viktig å vri kniven. Med litt trening så er det ganske enkelt, treffer somregel blodårene over hjertet. De første gangene måtte jeg stikke et par ganger for å få det til. Jeg brukte derfor litt tid på de første grisene når vi vommet ut. Når brystbenet er åpnet og hjertet fortsatt er på plass så ser du ganske enkelt hvordan det skal stikkes for å treffe. Evt stikk kniven inn i samme hullet. 

Jeg er ingen ekspert, har bare slaktet 15 griser etter prøve og feile metoden. Og jeg lærer noe nytt hver gang. Nå bruker vi en god halvtime fra skyting, til ferdig skoldet gris. Synd det er langt mellom de gamlingene som virkelig kunne dette.

Trynetau er å anbefale ved avliving, et tynt tau med renneløkke som settes over trynet og strammes. Da stritter grisen imot, og hodet står helt stille. Enkelt å få god treff med boltepistol eller skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang, takk for info.

 

Ang. skolding. Jeg henger grisene før jeg skolder de. Sist jeg slaktet så spylte jeg grisen raskt med høytrykkspyleren slik at den var helt ren før jeg begynte å skolde. Har senere hørt (husker ikke hvor) at en kan bruke høytrykkspyler med varmtvann for å skolde grisen og at dette skal være særdeles effektivt. Er det noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...