Jump to content

Rustfritt stål!!


d-sle

Recommended Posts

Hei! Grubler på så meget og nå grubler jeg på dette med rustfritt løp for eksempel er det bare fordeler med dette i et våpen eller er det også bakdeler?

Svak på denne type metallurgi i våpensammenheng og vil gjerne høre hva andre mener.....

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kun Ruger som har virkelig rustfritt stål i sine våpen. Alle andre er me eller mindre "rust litt mindre"-stål og må oljes og vedlikeholdes for å unngå rust.

Enkelte mener rustfri våpen skremmer dyr/blir for synlige. Jeg har begge deler og kan ikke si det er den store forskjellen. De dyra som har oppdaget meg har ikke gjort det pga stålet :lol:

Ellers så ser jeg ingen fordeler eller ulemper hverken med det ene eller det andre. Eneste er som sagt Ruger sine hvor du slipper oljing. Puss må en uansett ta.

Link to comment
Share on other sites

Ok! Vil med andre ord si att med godt våpenstell som man uansett skal utføre, så har det ene i praksis ikke noen fordeler ovenfor det andre. Hva med slitasje, styrke? evne til og tåle varmskyting, det ene kontra det andre? En dåre kan nok spørre mer enn ti vise kan svare men dog-)

 

Link to comment
Share on other sites

Rustfritt stål er langt bedre enn vanlig stål til jaktrifler. Ved jakt og felling av dyr er det nesten umulig å unngå rustpitring i løpet dersom det er typisk vestlandsvær. De rustfrie løpene tåler praktisk jakt langt bedre enn andre. Det er flere produsenter som leverer løp og hele våpen som i praksis er rusfrie, uansett hva man kaller stålet. Det er også andre fordeler med rustfritt. Totalt sett er rustfrie våpen langt overlegne andre til jakt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På Friday, October 13, 2017 den 17.12, Per-S skrev:

Rustfritt stål er langt bedre enn vanlig stål til jaktrifler. Ved jakt og felling av dyr er det nesten umulig å unngå rustpitring i løpet dersom det er typisk vestlandsvær. De rustfrie løpene tåler praktisk jakt langt bedre enn andre. Det er flere produsenter som leverer løp og hele våpen som i praksis er rusfrie, uansett hva man kaller stålet. Det er også andre fordeler med rustfritt. Totalt sett er rustfrie våpen langt overlegne andre til jakt i Norge.

Der er jeg uenig..

Det som på engelsk kalles "stainless" blir ofte til "rustfritt" på norsk. Det meste i den sjangeren ruster omtrent like lett.

 

Når det gjelder Ruger. Har to Rugere i "stainless". De forvitres på en snodig måte, blir grålig og matt.. men den røde rusten kommer ikke like lett. Så noe er det i det G.Larson sier.. uten at jeg vet hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg helt andre erfaringer, jeg har brukt en rustfri Wby Mk 5 i mer enn 15 år. Den er brukt svært mye, og på vestlandet er det mye regnvær. Den får svært sjelden noe puss. Den behøver det ikke.

Det eneste som ruster eller blir misfarget er magasinboksen og noen av delene i sluttstykket, de er ikke rustfri. resten av våpenet er like blankt som da det var nytt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lothar Walther bruker LW50 i sine rustfrie løp, jeg har hørt at det skal være 420. Kanskje noen med peiling kan opplyse en nysgjerrig stakkar?

 

Sitat

Lothar Walther in Germany, uses a different alloy, AISI 420 (EuroNorm X20Cr13 or W/Nr 1.4021), slightly higher in Carbon content (0,20% as to 0;12% of the 416) and in Chromium (13% as to 12% of the 416), but no sulphur addition

 

Link to comment
Share on other sites

På Saturday, October 28, 2017 den 22.43, Erlend Meyer skrev:

Man kan ikke dra ubegrenset med paralleller mellom vapå tt (304) efast (316) og "rustfritt" våpenstål takket (gjerne 416). Bådeoverfarten km rustfritt og syrefast har langt bedre korrosjonsbestandighet enn 416.

Enig i det, men har jobbet med rør, og rørdeler som går både til den Norske, og andre sokkeler i snart 25 år. I "rustfritt" går det mest av 22Cr duplex, 25Cr duplex, 6Mo osv. med andre krav enn "våpenstål". Det er korrosjonstestet iht. Norsok, Statoil spec'er etc. Det som er snodig dog, er at mye av det som kalles "rustfritt" reagerer med karbonstål. Skal man kappe rustfritt, karbonstål om hverandre på en sag, bør man enten ha to seprate sager, eller skifte blad/rengjøre mellom hver operasjon.

Man kan faktisk lese av skonr. til den personen som har tåkket på et rustfritt rør med sålen full av karbonstøv. Det må slipes, eller syrevaskes av.

Har vært ute for erstatningskrav mot transportører som har brukt vinkelsliper for vedlikehold under overfarten . Det vi har mottatt, er "rustfrie" rør fulle av fregner. 

Skal man ha ekte rustfritt, må man enten over på Blaser sin plasmanitrering, eller legge på et lag Inconel :winke1:

At Ruger ruster mindre, kan ha noe med krominnhold å gjøre ? De var dessuten tidligere polert nesten speilblanke, noe som også hjelper..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...