Jump to content

Tennhetter og hylser


J.E.Hagen

Recommended Posts

Hei! Pratet litt med Jaktdepotet for en stund siden og døm sa døm skulle prøve å ta inn cx 2000! 

Nå ser det ut som det har kommet en ladning til Norge! Disse kalles bare cheddite 209 og er cx2000...

Løp og kjøp!

Har også pratet litt med en importør på fiocchi og han lurte på om jeg kunne lufte litt rundt om interressen for å ta inn nye hylser og tennhetter fra fiocchi... 

skal da prøve å få han til å ta inn hylser med tennhetter i...

gi en liten tilbakemelding hvis dette er interressant!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Utvalg i markedet er jo bare positivt det. Kjør på. Ofte er det pris eller kvalitet som bestemmer hva folk kjøper. Eller pris og kvalitet. Men tilgang er også bra. Hjelper lite at Lapua og Norma er best om det ikke er å skaffe på lange tider.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at noen tar inn Cx2000, la just inn bestilling på jaktdepotet. Men har tidligere handlet hylse/hagl og gualandi wads fra Siarm og har betalt frakt fra 40 euro og opptil 50 euro. Var inne på Siarm her om dagen og skulle bestille diverse men får kun opp fraktløsning på 1000 euro. Noen som har vært borti det samme eller vet om andre plasser man får tak i komponenter utenom BPI?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Hakapiken skrev:

Fantastiske nyheter!!! Nå mangler det bare noen som gidder å ta inn Guilandi wads og Vectan krutt, så er utvalget komplett for min del.

 

J.A.

Hørtes litt ut som jaktdepotet har mulighet for å ta inn Vectan krutt også... (cheddite som står for dette)

men trur nok vi må være litt flere som spør/maser om dette... mener døm allererde har tatt inn noe,men dette er nok rifle krutt...

Link to comment
Share on other sites

Ser jo at pris er ett stort spørsmål her...

men personlig betaler jeg litt mer (ikke uendelig) for å ha tilgang her i landet... 

har kjøpt hylser tidligere fra siarm,med hette... og dette er jo rasende billig(blei sendt til sverige:ph34r:)Frakt til norge er uprøvd fra min side...liker nye hylser å gå rett på ladedata fra Italia som utgangspunkt dette gir uten tvil de beste patronene jeg har prøvd kontra Amerikanske data...

da snakker vi bly...(har ikke ladet noe annet)

Gualandi wads hadde jo vært helt topp,men klarer meg veldig godt med Z2M fra veideshop! Gir litt åpnere bilder men er synes disse er jevnere...

har en del nobelsport GT wads også og disse er bra på raskere patroner....fra 430-480ms som jeg har testet

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja, komponenter begynner jo å bli en utfordring nå når Siarm ikke kan regnes som en stabil leverandør lenger. Jeg har handlet masse derfra og stort sett vært fornøyd frem til i fjor da leveransene  begynte å ta månedsvis (ikke sikkert det er siarms skyld), jeg fikk ca 5000 forskjellige wads uten en eneste merking og det manglet noen wads samt en dunk forniklet bly i forsendelsen. Henvendelser på både engelsk og italiensk besvares ikke

 

Utfordringen for leverandørene på den annen side er vel at vi som lader hagle er en liten sær gjeng og at det er lite økonomi i det for både oss som jegere og for leverandørene (derav kalkylene). Jeg tror vel at det måtte vært en av de etablerte nettbutikkene som måtte sett på det som et komplimentærutvalg ellers blir det ren hobby eller dugnad. :-)

 

Det er jo prisverdig at noen leverandører tar inn komponenter, men litt av gleden med å lade selv er jo å teste forskjellig og da er det jo utvalg ala siarm det som gjelder. Flott at veideshop har tatt inn B&P for den vet jeg at jeg kan bruke, men for oss som lader er det jo ikke bare snakk om å "få sammen noe som smeller". Ift prisen så betyr det kanskje ikke all verden på en forladning, men prisen på Veide er jo drøye 3x prisen på siarm inkl mva og fraktprisen fra Stange skiller seg ikke tilsvarende fra frakten fra Italia :-). Dermed har jeg frem til nå foretrukket å bestille 2000 forladninger fra Italia framfor 600 fra Veide - det gjelder jo nå å hamstre når en finner komponenter som fungerer for en vet jo ikke hvor en kan få tak i "et eller annet" neste gang.... 

 

Ift tennhetter har jeg standardisert på FED209 da det er det eneste det har vært mulig å få tak i her og den sitter greit i de fleste hylser. Har ikke prøvd meg på lettere ladninger under 36g, men mulig den blir for kraftig der?

 

Ift bly har jeg brukt forniklet fra siarm. Dette har vært normalt priset ift tilsvarende mange andre steder. Nå kjøpte jeg de to siste sekkene med magnumhagl fra Brownells. Disse er jo ikke forniklet, men har mer antimon og er hardere enn "chilled". Nå virker det som om Brownells bytter leverandør fra Lawrence og har i hvert fall ikke hagl tilgjengelig.

 

Ift hylser har jeg stort sett brukt hylser fra banen selv om jeg har noen tusen nye hylser tilgjengelig på loftet. Om noen skal ta inn hylser ville jeg foretrukket hylser uten hetter. Nye hylser fra Siarm har jo ikke kostet allverden - her hjemme ville de kostet ca 1kr/stk regner jeg med og jeg har foreløpig ikke sett nytten i det. (jeg lader +/- 1000 skudd i året).

 

Konklusjonen blir da at stabil tilgang på Wads, krutt, forniklet bly og hetter hadde vært nyttig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Förvisso är cx2000 den bästa tändhatten, men det är även den som sitter sämst även i italienska hylsor då den är smalast av de italienska hattarna. Jag har beställt 2500 fiocchi 616  för dom är det stor skillnad i pris på jmf m NS688

som jag annars föredrar då dom sitter stenhårt  likaså RIO G-1000 . Det är synd att edra handlare likt svenska prompt måste pungslå sina landsmen och sedan tro att dom ska köpa mycket, men så fungerar det inte, är det dyrt köper man mindre det kan även en idiot räkna ut . 

Får ni tillgång till Vectan är det bara att gratulera  A0 , A1 , AS är jättefina och dom har jag jobbat mycket med .

sen finns det ett Dubbelbas krut Vectan Sp2 som gillas av magnum skyttar ( revolver) men det går att ladda stål med det 

och jag har hjälpt italienarna med att jobba fram lite 28 och 32gram laddningar , jag har tryck sliparna på papper och jag kan dela med mig om ni mailar mig , dock efte semestern .. 

 

Mvh P 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lykkelige meg!!! 1000 Cheddite cx2000 på vei hjem til ladebua. Spent å se se forskjellen på denne kontra WIN 209 som jeg har brukt med stort hell til nå. Så er jo CX 2000 200 kr billigere PR 1000 enn WIN 209. Har bare skutt leirduer i en lengre periode. Nå starter kråkejakten og det må lades for formålet. Jeg føler meg ikke så "pungslagen" som colut vil ha det til..... :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Jag tror jag har ca 200 st med 688 tdh, men dom finns i sthlm och jag i min tur har alltid bruk av 800-X krut 

dock rör jag mig sällan i gränstrakterna  No/SV  men har du nån bekant som ska till Sveriges huvudstad  så vet du vart hylsorna finns...  OBS ! Jag är endast intresserad av byte.  Jag vet inte om det går att arrangera med en bussgods frakt på Svensksidan 

men det är ju inget kul om fraktkostnader äter upp det roliga ???  Därför tänkte jag att en kurir som har " vägarna förbi" 

/P

Link to comment
Share on other sites

Jag har vart i kontakt med en firma i ital som kan vara ett bra alternativ till Siarm som fortfarande verkar ha problem, dom skickar till sverige och jag frågade även till Norge och det skulle gå bra 

 

www.ricaricamunizioni.it

 

Det är en " nygammal " firma som moderniserat Web försäljning , och en av ägarna ( Mauro )  förstår och skriver   i mitt tycke utmärkt engelska.

Dom har förut vart svåra att få tag i men nu verkar dom ha spottat upp sig , och en kompis till mig som är italienare och bosatt i Sverige ringde dom idag och fick svar direkt ( lite annan än Siarm 9_9  ) 

 

/ P

Edited by culot
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag kanske utryckte mig fel, men Norge är väl inte ett EU land ?  Eller har jag fattat fel ? 

Men min kompis som är italienare och bor i Sverige hade ringt dom och dom hade veckan innan skickat till 

nya Zeeland som har extremt stränga lagar i allt som har m vapen och skytte att göra ... Men jag skickade efter ifrån 

en finsk webshop för hagel och Sami som drev den sa att det var komplicerat att skicka till Norge, nåt med moms systemet ? 

Nu var det förvisso ett par  år sedan jag hade kontakt . 

/P

 

Link to comment
Share on other sites

Norge og Sveits er en egen shippinggruppe innad i EU/Europa. F.eks. Sverige og Danmark er i en "Eurozone" som vi ikke er i. Derfor kan vi ikke få det tilsendt på samme premisser.

Idiotisk maktpåfunn fra en eller annen som har funnet ut at kun fullverdige EU-medlemmer skal få nyte godene av "Eurozones".

 

Anbefaler deg å få med deg hva EFTA og EØS er......

Link to comment
Share on other sites

jeg hhar handlet fra den "nye" butikken det gjikk nesten fint,,. samme som erling elev rett før betaling skar webshoppen seg.  men var bare å sende hele handlekurv lista på mail

så ble det handel, mange hylser med og uten tennhetter å bly med kobberfarge

det var i fjor husker ikke fraktfirma men tror det var SDA express.

 

de hadde blyhagl i poser ikke flasker som siarm (har bestilt hagl fra siarm 2 ggr å begge gangene fått hull på emballasje å mistet 70% av hagla). rip siarm

Link to comment
Share on other sites

På 1.5.2018 den 19.36, tor1980 skrev:

jeg hhar handlet fra den "nye" butikken det gjikk nesten fint,,. samme som erling elev rett før betaling skar webshoppen seg.  men var bare å sende hele handlekurv lista på mail

så ble det handel, mange hylser med og uten tennhetter å bly med kobberfarge

det var i fjor husker ikke fraktfirma men tror det var SDA express.

 

de hadde blyhagl i poser ikke flasker som siarm (har bestilt hagl fra siarm 2 ggr å begge gangene fått hull på emballasje å mistet 70% av hagla). rip siarm

Kanon eller grejt som det kanske heter !  Vart frakten till norge dyr ? 

/P

Link to comment
Share on other sites

På 1.5.2018 den 21.01, Kobble skrev:

Men... er det mulig å få hjemmesiden på engelsk.. min italiensk er relativt råtten :P

Nej , men maila på engelska och länka in varorna  Mauro är rätt slängd i engelska , jag kan en del och det är bara att fråga så skajag se om jag kan hjälpa dig . Annars har jag 2 italienska kompisar i sverige 

/P

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 1 maj 2018 den 18.59, Ei tohi varjata skrev:

Norge og Sveits er en egen shippinggruppe innad i EU/Europa. F.eks. Sverige og Danmark er i en "Eurozone" som vi ikke er i. Derfor kan vi ikke få det tilsendt på samme premisser.

Idiotisk maktpåfunn fra en eller annen som har funnet ut at kun fullverdige EU-medlemmer skal få nyte godene av "Eurozones".

 

Anbefaler deg å få med deg hva EFTA og EØS er......

Jag har tittat ( googlat ) lite men ska man läsa ordentligt tar det en hel dag .

jag har alltid trott att Ni inte är med i EU men jag kan sluta skriva det om det upprör mina norske grannar.

Ni har ju däremot bättre avtal  med usa än vad Vi verkar ha så där är jag avundsjuk .

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...