Jump to content

Kikkersikte til 22.


Jabba

Recommended Posts

Jeg skal ha meg et kikkertsikte til salonggeværet (BRNO model 2?) og har sett at de har en del tilbud på kikkertsikter på http://www.jaktogfriluft.no til rundt 1500kr. Planen er å kunne bruke det litt til jakt på rype og annen fugl... Har dermed kommet frem til disse alternativene

 

- LEUPOLD RIFLEMAN 2-7X33 MATT WIDE DUPLEX

- LEUPOLD RIFLEMAN 3-9X40 MATT WIDE DUPLEX

- LEUPOLD VX-I 2-7X28 RIMFIRE FINE DUPLEX

- LEUPOLD VX-I 2-7X28 RIMFIRE MATT FINE DUPLEX

- LEUPOLD VX-I 2-7X33 DUPLEX

- LEUPOLD VX-I 2-7X33 MATT DUPLEX

- LEUPOLD VX-I 3-9X40 DUPLEX

 

Spørsmålet blir da hva jeg bør velge og om noen av siktene vil kunne komme i konflikt med sluttstykket? Håper også å kunne bruke det samme kikkertsikte på en større rifle til større jakt den gang det blir aktuelt. (studentøkonomi :( )

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de nevnte kikkertene vil være i veien for sluttstykket etter hva jeg kan skjønne. Trur jeg ville gått for en Leopold 3-9x40. Fin allroundkikkert til større kaliber også. Greit med litt forstørrelse på kikkerten når du skal avgjøre hva som er rype og hva som er snø.

Link to comment
Share on other sites

2-7x33 / 3-9x40. Kansje helst det første, dette med tanke på at en Brno 2 har lav kinnstøtte beregnet på de åpne siktene, og problemet alle Brno 2/CZ 452 har med klaring til hevarmen (dess større øyestykke, dess høyere opp må siktet). Hadde det vert en American eller en Varmint, hadde jeg uten tvil sagt 3-9x40.

 

Selv brukte jeg i mange år ett 4x40 på salongen (dog ikke en Brno), og det holdt plenty til jakt (lav forstørrelse er en stor fordel med salong og smygjakt på fugl, der skyteavstanden ofte er nede i 20m). 7x holder fint til 100m, og da er det uansett forlengst slutt for 22lr. Men ett 40mm sikte er flott for å kunne se mere av det en skyter etter (gir raske lokalisjoner av mål).

 

Selv har jeg nå ett 6-24x40 på salongen, og det er bare tull (skal byttes til ett lett 3-9/4-12x40 sikte), da det alltid står på 6x til jakt (og det er litt i meste laget).

 

Noe som fører meg inn på at en bør velge ett lett sikte til disse lette riflene, ellers ødelegger en bare den gode balansen som de har.

 

Prøv å se i ett 2-7x33 og se om du finner at du ser godt nok på max avstand du tenker å skyte på, i så fall er det nok ditt beste valg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sats på en av "RIMFIRE"-modellene, de er parlaksjustert på rundt 60 yards. Med de andre får du problemer med å se mål og retikkel klart på kortere avstander.

 

Greit nok det, men trådstarter har også tenkt å bruke den på storviltjakt senere..

vx 1 3-9x40 hadde vært mitt valg i denne diskusjonen. Har hatt et slikt kikkertsikte tidligere og man gjør egentlig ikke noe feil om man har et trangt budsjett (eller ikke trangt budsjett) :)

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst så må jeg si tusen takk for all tilbakemelding. Foreløpig veier jeg vel kanskje mest mot 3-9x40, men er fortsatt litt usikker.

 

Som S&S påpeker så håper jeg med tiden å kunne bruke kikkertsiktet på litt større villt, først og fremst gjess, men kanskje også hjort om det lar seg gjøre å få alt i ett? Legger mer vekt på at jeg senere kan bruke det på en større rifle, enn at det nødvendigvis er helt optimalt på en salong (selv om det i første omgang skal brukes der).

 

Når det kommer til RIMFIRE modellene; blir ikke de veldig små med tanke på at de bare er x28? Og så er jeg ikke helt sikker på hva som menes med OA? :oops:

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg kjøpte en zos kikkert, var å skøyt inn den i dag. kjempe kikkert 3-12*56 med lys til 1800 kr splitter ny!!

Jeg køpte nettopp ZOS 6-24x56AOE Mildot m/lys for 400kr på eBay.. Blir spennede å se om dette er godt nok, eller om det er noe dritt..

Generelt vil ikke jeg anbefale å kjøpe noe slikt, men til 400kr er det verdt å ta sjangsen!

 

Ellers vil jeg anbefale trådstarter om å se på kikkertsikter med mildot. Det kan være et nyttig verktøy til bruk på salongrifle!

Link to comment
Share on other sites

Nå trenger en vel ikke verdens kraftigste og mest solide kikkerter på en salongrifle. Den sparker ikke akkurat skinnet av pølsa den, så en rimelig kikkert gjør susen tenker jeg. Skal du bruke den senere på grovere rifler bør du opp i kvalitet. En Leupold VX1 i 3-9x40 er definitivt ikke noe bomkjøp og kan brukes både på grovkalibret og finkalibret våpen. Den er solid og tåler det meste. Leupold får skryt av at de tåler juling, men at optikken ikke er så voldsom, men den holder mål til det meste av jakt.

 

I stedet for å kjøpe en kikkert som kan brukes både på salongrifle og grovere rifle, hvorfor ikke kjøpe en billig en til salongen og en bedre en når du en vakker dag begynner på større ting? En kikkert til under tusenlappen holder mener jeg, om du ikke skal jakte ryper om kvelden i tåke og snø. Om det går et år eller to til du skal jakte storvilt, så har du kanskje også råd til en finere kikkert enn i dag og, og da har du en kikkert til hver rifle. Er bare å drikke to halvlitere færre i uka på studentpuben det (2 halvlitere à 50,- (studentpris?) i 30 uker = 3 000,-, nok til en finere Leupold)... :wink: (snakker av erfaring)

 

Har sjøl en JahtiJakt 3-9x40 på salongrifla mi. Den holder mål for meg i hvertfall. Rimelig slaktet av de fleste, men da tenker man jo på slitsom jakt i dårlig vær og lys. Til prikkskyting på dagtid virker den fint, og særlig når den ikke får mer juling enn den gjør på salongrifla!

 

Skulle jeg valgt èn fra lista er det VX1 3-9x40 som hadde havnet på børsa mi.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du legger mer vekt på at kikkerten senere skal dekke en annen bruk, da velger du kikkert i forhold til det, den funker brukbart på salongen inntil videre likevel.

 

28 mm objektiv er for bruk i dagslys (på ei salongrifle) nok i massevis. Her er det etter mitt syn viktigere med at du kan se retikkel og mål klart på kortere avstand, og da er det en fordel med en "RIMFIRE" kikkert, eller justerbar OA som nevnt tidligere i tråden. (Justerbar OA betyr at du kan justere på kikkerten avstanden hvor du ser retikkel og mål klart)

Link to comment
Share on other sites

I stedet for å kjøpe en kikkert som kan brukes både på salongrifle og grovere rifle, hvorfor ikke kjøpe en billig en til salongen og en bedre en når du en vakker dag begynner på større ting? En kikkert til under tusenlappen holder mener jeg, om du ikke skal jakte ryper om kvelden i tåke og snø. Om det går et år eller to til du skal jakte storvilt, så har du kanskje også råd til en finere kikkert enn i dag og, og da har du en kikkert til hver rifle. Er bare å drikke to halvlitere færre i uka på studentpuben det (2 halvlitere à 50,- (studentpris?) i 30 uker = 3 000,-, nok til en finere Leupold)... :wink: (snakker av erfaring)

Nå er det dessverre lite jeg drikker, så har ikke så mye å hente der :( men jeg har et spareprosjekt på ny rifle og har jeg kikkertsiktet, så er jo det et sterkt insentiv :wink:

 

Tror jeg kommer til å gå for 3-9x40 og da først og fremst fordi jeg da kan bruke det på en litt større rifle. Som påpekt finnes det nok bedre kikkertsikter, men slik vil det jo alltid;) Skulle jeg derimot hatt et kikkertsikte kun til salonggeværet så hadde jeg nok gått for RIMFIRE siktene.

 

Nå gjenstår det bare å fordøye konklusjonen før jeg går til innkjøp. Tusen takk for all hjelp :D

Link to comment
Share on other sites

Du bør egentlig ikke fordøye noe som helst. Kjøp den 3-9 Leupold`n du det er et kjempekjøp, når jeg kjøpte min for ca 12 år siden kostet den 3000,- .Har idag både Swarovski,Zeiss,Meopta og flere Leupold og hvis jeg i fremtiden skulle ha behov for flere kikkertsikter så begynner de nok på L......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...