Jump to content

270 vs 30-06


uncas

Recommended Posts

Har en 9,3x62 som står å samler støv etter at jeg utelukkende bruker 358win til elgjakta.

Vurderer å sette inn ei ny pipe i denne. Bruksomeråde er alround. Vilt fra reinsdyr og nedover. Kulevekt 150 grain og nedover. Lader sjøl.

Hadde sett for meg 270win som et egnet kaliber i ny pipe. Blei likevel i tvil da jeg sammenlignet med 30-06. Forskjellene mellom de to virket marginal.

30-06 er, slik jeg ser det, et lettere kaliber med tanke på tilgang og andrehåndsverdi. 30-06 er dessuten mer fleksibel i forhold til tyngre kuler.

 

Har jeg rett i at det er marginale forskjeller mellom de to i 140-150 grains kuler? Hvorfor skulle jeg velge 270 framfor 30-06? Hva gjør en 270 som ikke 30-06 klarer?

 

Mvh En som plutselig blei i tvil.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med 30-06 er først og fremst bedre tilgang til kuler, ikke minst det at homogene kuler i .270 oftest er under 9g /139gr og ulovlige til storviltjakt - mens i .30 får en mange kulevekter over 9g. Jeg gidder ikke jakte med blykuler lenger, ikke fordi jeg tror at det er så mye bly i kjøttet, men fordi jeg ikke gidder å diskutere det.

270en har ei slags "kult"-skare som mener den er bedre enn alt, til alt omtrent, den skal ha mindre rekyl bla. men rekylen med 140gr kuler er den samme i begge kalibre - og under der så kan amerikanerene jakte like fint - men ikke vi.. så poenget er litt - poengløst. Skal du spikke på de flisene så vil du havne på 280Rem eller en 7x64 uansett tror jeg, igjen pga kuletilgang, og BC, om du vil den veien. Men ingen av de gjør noe på vanlig jakt som ikke de andre gjør.

30-06 vil være mye enklere å trene med, siden alt koster en brøkdel, spesielt kuler (igjen). Hylser er enkelt til begge, men enklere til 30-06. Den vil også ha best levetid på løpet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på hvilken rifle, men hvorfor ikke 6.5x55 hvis du skal ha et lettere kaliber?

 

Tenkte på samme som deg, men ble 6,5 istedenfor, og veldig fornøyd med det. Liten jobb for børsemaker å tilpasse sluttstykket.

 

Vet tilfeldigvis om et løp i 6,5 til R700 som selges så billig hos børsis at man kan tilpasse børsa og løp til muffe og fortsatt komme billig ut av det.

Edited by msteiro
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et allround bruksområde sier du med kulevekter fra 150gr nedover ... da ville jeg uansett vurdert noe annet enn 270W eller 3006 som tilhører det kraftfulle spektrum av standardkaliberne. Dette inkluderer selvfølgelig også både 7x64 og 280Rem. Ideelt sett, så burde du gå for enten 7x57 eller 7-08, men siden det er standardlengde på låskassen (9,3x62) er 7x57 veien å gå synes jeg. Ladd med for eksempel 140gr. Nosler AB får du en utmerket patron til alle type kløvvilt med veldig god virkning, veldig god presisjon og (veldig) lite rekyl. Rett og slett behagelig å skyte med. Med lyddemper er rekylen nede til nivået av en 22 Hornet. 7x57 (275 Rigby) er på fremmarsj igjen siden alle luksusprodusenter (Rigby, Dorleac, Prechtl m.fl.) lanserer fortløpende klassiske stalking - rifler i selve kaliberet. 7x57 viser sin verdi siden 120 år og er "moren" til alle moderne patronskapninger. Finnes ferdig ladd med kulevekter fra 123gr (RWS KS) til 177gr (Brenneke TIG) og i tillegg med lovlige blyfrie varianter som f. eks. Hornady GMX 139gr, Brenneke TAG 160gr. m.fl. En moderne klassiker som virkelig kommer nærmest betegnelsen "allround".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Blir vel ikke helt riktig å sammenligne kuler med samme vekt i disse to kalibrene (.270/.30-6)

 

En 130 grains kule i .270 bør vel snarere sammenlignes med 165grs dito i en .30 kaliber da

begge disse vil ha tilnærmet identisk tverrsnittbelastning (SD) .242/.248.

Kulenes BC (ved samme type) er vel også da mer identiske og sammenlignbare.

 

Ved å sammenligne vil du med 130 grs og .270Win. få en høyer V0, men 06en med sin165grs kule, vil levere mer energi på  de samme og innenfor jaktbare/normale hold.-Kulebanen vil .270 vinne med noen få mm.

 

Nå er det jo som M67 sier at 130grains kule ikke er lovlig på storvilt (utom rådyr) i Norge, men det er likevel i denne vekta som kaliberen har vunnet sitt (gode??) rykte og lovprisning.

Skal du bruke 140 - 150 grs kuler bør sammenlignelsen bli med 180grs og over i .30-06.

 

"Hva gjør en 270 som en 30-06 ikke klarer",.. tja,- litt flakkere kulebane for hva det er verdt,

litt mindre rekyl - om du mener man kan klare seg med litt lettere kuler.  

 

Nu er jeg absolutt ikke objektiv :smile: , jeg har eiet og brukt min egen .30-06 siden tidlig 70tal og vil ikke være den foruten.

Link to comment
Share on other sites

270 win er jo en 6,5xkjedelig på steroider. 30.06 er nettopp 30.06. Når du har en 358win ville jeg ikke vurdert 30.06 da de er veldig like. Jeg hadde sett på en i 7mm familien(7-08, 7x57, 280rem eller 7x64) 270win eller 6,5xkjedelig til den andre rifla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du har gjort en riktig analyse, Uncas. Fleksibilitet mtp kulekonstruksjoner + tilgang/pris komponenter ->.30-06. I de ladetabellene jeg har sett, får man mer fart i 150grs -06 enn 150grs .270. Jeg vil tro at dette utligner de aerodynamiske fordelene .270- kulene har på jaktmessig hold. .270- kulene i lik vekt har selvsagt høyere SD, men hva har vel det å si- til reinsdyr og ned har du terminalballistisk overflod uansett.

.270win er sikkert (ett av mange) flott kaliber. Men til ditt bruk vil jeg si at det bare gir ulemper vs -06, fra et praktisk perspektiv. Men sjarm ka jo veie opp for mye...

Lykke til med valget. Kan jo ikke bli helt gæærnt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt et par 270'er. Først, 270 holder til all jakt i Norge. 150gr Nosler Partition legger alt flatt innenfor de holdene 99% av alle norske jegere er i stand til å utnytte. Denne std ladningen har vesentlig mindre rekyl enn 30-06 med std 180gr/11,6g. 270'en har også som regel større utgangshastighet som gjør den enda mer lettskutt enn 30-06 i identiske rifler med typiske std patroner. Jeg skyter på et nivå slik at jag kan sammenlikne dette på bane med antall poeng. I feks en Sauer 202 får jeg mer poeng med 270 enn med 30-06 med std ladninger på samme måte som at jeg får mer poeng med 6,5 kontra 30-06. Det er på dårlige avtekk man taper mest poeng eller skadeskyter i skogen og utslaget på et dårlig avtrekk er større med std 30-06 enn med en std 270 i identiske rifler.

 

Hvis man lader selv har man en fordel med 270 når det gjelder lette kuler kontra 30-06 og tildels 7mm patronene. 270 skyter kuler i vektklasse rundt 100g med som regel veldig god presisjon i svimlende hastigheter med std krutt. Perfekt til sel, bever og en laser i jaktfeltløypa. Bare så det er sagt, med jaktkuler er 6,5x55 ikke i nærheten av 270 i ytelse. 270 ligger rett oppunder 7mm magnumene.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, anbefaler .308Win jeg! Kanskje traust og veldig kjedelig...men stort utvalg i kuler, enkelt, tilgjengelig og veldig billig! 

Det er blitt mitt favoritt kaliber(uten at det medfører den minste trang eller nødvendighet for at andre skal velge det samme!), jeg storkoser meg med .308Win, og kommer ikke til å bytte til noe annet.(Våpengarderoben inneholder også .30-06SPRG)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Grunnen til at jeg i første omgang vurderte 270, og etter hvert 30-06, er reint praktisk. Sluttstykke og magasin kan være som de er i dag. Ser også på det som mer naturlig å bruke en lang hylse i ei lang låsekasse. (Kongsberg 393)

7x57 er et kaliber jeg liker godt. Hadde vært mer aktuelt dersom det hadde vært å få i orginalpipe. Det er det ikke.

Jeg får grunne litt til på valget. Ha en god kveld folkens.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...