Jump to content

Valg av kikkert for person med redusert syn


kjegl

Recommended Posts

Jeg er fersk jeger og skal kjøpe meg både rifle og kikkert. Jeg har sånn ca. null erfaring med kikkerter og kan ikke stort mer enn å lese spesifikasjoner og tester. Problemet mitt er at jeg aner ikke hvordan dette passer i forhold til mitt eget syn. Jeg er ikke definert som svaksynt, men har klart redusert syn. I tillegg sliter jeg en del når kontrasatene blir dårlig (eksempelvis er projektorer i opplyste rom noe herk for meg og mitt syn). Jeg har også litt farge i brilleglassene. Fargen varierer i forhold til lyset og skal ikke være veldig merkbar når det er mørkt ute, men noe er det nok.

Jeg skal stort sett jakte på hjort, muligens noe rev, og gjerne sitte på post morgen/kveld i skymring. Derfor er det vanligvis en stor fordel med "store" kikkertsikter. Spørsmålet er om jeg vil merke noen nevneverdig effekt av de dyrere kikkertene (eks Zeiss HT/V6/V8, Zwaro Z6i) som ofte anbefales, eller om det er fullstendig overkill for meg og mitt syn. Eller blir det enda viktigere når jeg allerede har dårlig syn? Aner ikke, så håper dere kan komme med litt input. Er nok vanskelig å komme med noe fasitsvar siden det er få som er i samme situasjon, men glad for innspill fra alle med mer erfaring enn meg.

Går jeg i butikk og ser er det uansett ikke så lett å spore den store forskjellen, opplyste butikklokaler er ikke veldig krevende. Egentlig skulle jeg hatt et godt utvalg kikkerter å teste, men da må jeg handle mye og sende tilbake på angrerett :P 

For meg pr nå er det viktig å ha mulighet for stor forstørrelse for skyting på avstand og ikke altfor stor minsteforstørrelse for drivjakt i dagslys, altså relativt kraftig zoom. Er foreløpig Zeiss V6 2-12x50 og 2,5-15x56 jeg har sett mest på.

Edited by kjegl
Link to comment
Share on other sites

Komboen stor forstørrelse for lange hold og drivjakt tror jeg ikke finnes. Hvor lange hold er det snakk om? Om det er snakk om jakt i dagslys ville jeg sett på noe 1-8ish i forstørrelse. 8x er godt nok for å skyte på normalt sett lange jakthold

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulig første feilen jeg gjør er å ha for store forventningen til siktet. Kan bli noe avstand til hjort på bøden, så god forstørrelse er fint å ha, men det skal selvsagt også være forsvarlig hold. Har i tillegg lyst til å skyte på blink på lengre hold enn hakthold, men kanskje ikke realistisk å bruke noe drivjaktsikte til slikt? 

Er det håpløst med drivjakt med minsteforstørrelse 2x?

 

Fokus klarer jeg å justere for de jeg har prøvd, men får fortsatt ikke testet de andre steder enn innendørs i godt opplyst butikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett i den nye Zeiss V6 serien. En kikkert som har 2-12x er jo generelt sett veldig fleksibel. Du gjør nok ikke noe feil vel å velge en slik. Zeiss er lett omsettelig på bruktmarkedet også. Du skriver du er en fersk jeger. Om du senere med mer erfaring ser at du trenger mer spesialiserte sikter så kan du jo bytte det ut. Jeg har også litt nedsatt syn, men bruker ikke briller. Ved mye skyting blir jeg mindre sliten i øyet om optikken er av god kvalitet. 

Link to comment
Share on other sites

Drivjakt og litt svakt syn er muligens en litt dårlig kombinasjon? Den jeg har vært på går så fort unna, at selv litt trøtte morgenøyne sliter med å klare brasene....

Ikke legg så vekt på den jaktformen.

Det nye all-round siktet heter 2,5-10x50, evt 2-12x50. Nå er de lette og kompakte.

Selv er jeg glad i zeiss siden de prioriterer skumringsegenskapene, samt har en relativt stor utgangspupill som gir mulighet for litt kjappere skuddavgivelse om man får det veldig travelt. Da er det greit at ikke øyeplasseringen må være helt hundre..

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en alvorlig synsskade for ganske mange år siden.

Etter iherdig prøving og feiling ble favorittsiktet 3-12x50 Schmidt&Bender med Tysk 4.

Dette siktet dekker det aller meste, og medfostørrende retikkel er gull verdt.

Styr unna de moderne siktene som ikke har medforstørrende retikkel.

Opplyst prikk i retikkelet hjelper veldig mye når lyset blir dårlig.

Med skikkekig stokk som passer er det ikke noe problem å skyte raske skudd med 4 eller 6X forstørrelse.

Dette beviste jeg ved å skyte tre villsvin som kon fort som f..... under en drivjakt for noen år siden. Brukte fire skudd på dette.

Etterpå ble jeg spurt av flere Tyske hjegere: hva slags halvautomat skyter du med?

Men, neida, jg brukte en god gammel M98.

Trening, trening og atter trning....

Skitt jakt til deg!

Link to comment
Share on other sites

TS tar opp en aktuell problemstilling. De fleste av oss får jo redusert syn med alderen, selv uten skader. Er det slik at å velge sikte/ optikk fra øverste hylle med de beste tekniske spesifikasjoner automatisk vil være det best egnede sikte for akkurat meg? Selv har jeg anskaffet mine siste sikter fra SuB. Rent subjektivt synes jeg disse er mer " behagelige" å bruke enn tilsvarende andre merker, med kanskje vel så bra specs og høyere pris. Feks synes mange at Swaro er da shit. Har studert og kikka mye gjennom disse, men får meg ikke helt til like de. Har også noen Zeiss, både Classic, Victory og HT, men av en eller annen grunn liker jeg bildet i SuBene best. Det er nok marginale forskjeller, men dog. Nå har jeg jo ikke fått studert alle sikter rundt omkring så det kan jo hende det er andre der ute som er vel så bra (for mitt syn). Medforstørrende retikkel eller ikke er mye diskutert, men når synet begynner å bli dårligere er ikke et syltynnt retikkel, på lave forstørrelser, i en variabel min greie. Om en går for medforstørrende må iaf siktet, etter mitt syn, være utstyrt med "dagslysdot". Forutsatt at vi diskuterer kvalitetsoptikk, veier personlige preferanser kanskje like mye som spesifikasjoner, så valget er ikke så enkelt. Kan bli noen runder med bytte av sikte før en "lander".

Edited by vavlo
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...