Jump to content

DFS jegerklassen. Optimal rigg.


nhd

Recommended Posts

En Sauer 200STR kal 6.5x55 med en egnet kikkert på toppen. Det er mer og mer vanlig med oppgitte avstander på feltskyting, så hva som helst egner seg egentlig. Kompensator er noe man må ha, gjerne for vind også.

Jeg har skutt felt (trening) med jaktbørsa med en zeiss på toppen og skutt fult hus på alle avstandene jeg hadde tilgjengelig. Det var relativt vindstille, så jeg skrudde kun høyde. Skutt med "DFS"reim

Etter min vurdering trenger det ikke være veldig spesialisert for å skyte fult hus på DFS felt. Om man tenker langhold/felt så må man vel ha et retikkel for å bedømme avstand i tillegg

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, vavlo skrev:

Har fundert litt på det samme selv. Vurderer en standard STR  i 6,5, lang pipe og med FFP/ milretikkel kikkertsikte  Rekker justeringa av kinnstøtta til kikkertbruk?

På de nye stokkene rekker kanskje justeringen om man har kikkerten montert i en lav montasje. Siden man må ut med sluttstykke for å visitere en Sauer 200 STR (ref skytterboka) så er det ganske ubrukelig å må benytte verktøy for å ta ut sluttstykket. Eller å frese vekk nesten hele kinnstykket

Link to comment
Share on other sites

Før jeg tok av og begynte å skyte igjen for alvor, så skjøt jeg et par sesonger i jegerklassen, slik den var før. De to våpnene jeg brukte var hhv. en S&L DL97 i 6.5-284 med en Zeiss 2.5-10x42 oppå, med tysk #4. Året etter pinte jeg en 200STR i 308 så langt ned mot vektgrensa (40cm løp bla) som det gikk (det gikk ikke helt), og brukte samme kikkerten. Dette var på den tida jegerklassen skjøt to knehold den også.

Jeg skjøt 29-30 treff flere ganger, og eneste årsaken til at jeg ikke hadde fullt var som regel vingling og dårlige avtrekk på kne - det er det samme nå i kl. 4 forresten.

Inntil det er innertreff man jager så tror jeg ikke det er rifla som må forbedres rett og slett. 

På den andre siden - om jeg fikk lov til å skyte i jegerklassen, så ville jeg brukt en 200STR med McMillan (eller GRS stokk, evt KKC eller Bredvold JF) og en eller annen ikke for stor high end kikkert, en kikkert jeg liker, March 3-24x42 f.eks. Vortex Razor HD, SuB PM2, noe i den duren. Ikke noe greier montert på løpet, men et 74/21 løp, og et soliid mirageband. 7 magasiner. Vanlig DFS reim, (grønn plastreim f.eks. med skruklemmer), og den dyre Monard hansken.

Om jeg hadde ei rifle og hadde lyst til å skyte jegerklassen, så hadde jeg tatt den og gått på et stevne. Det er derfor reglene er så romslige. Så får man lyst til å optimalisere...

 

Med begrenset budsjett, så ville jeg brukt en hvilken som helst kikkert som jeg hadde råd til eller hadde fra før - Zeissen med #4 funka helt knall, men er unøyaktig å bedømme avstand med. Jeg ville sett etter  en solid kikkert med tilgjengelig forstørrelse mellom 6 og 12X, og helst met et retikkel med noe merker til å bedømme med. Utvendige ratt er en fordel, men ikke et must. På baneskyting så er både utvendige ratt og fiks faks retikkel helt unødvendig. Og det er en myte at det er så vanskelig å sikte på den svære svarte - ja det er vanskelig å prikksikte små samlinger, men 10er en er 10cm, ikke bare en prikk i midten. Folk treffer den med gammeldagse åpne sikter om de ser godt og kan trekke av.

Vortex PST og SIG Tango 4 slår meg som gode valg, om en ikke vil legge i 20k, og har en bare 5 så brktmarked eller noe til 5 - det er ikke så viktig for ytelsen, men det ser jo bedre ut i en March da...

Det som setter folk ut er at de må levere der og da, nå, på klar-ild, ikke når det passer dem, og da glemmer folk ting, og de glememr oftest å ta gode avtrekk. Det hjelper å skyte noen stevner, men en kan like godt få kona eller ungene til å leke standplassleder i stua 3-4 ganger og luke ut halvparten av tabbene en vil gjøre på det første stevnet.

K

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det viktigste er kanskje å bruke litt tid på å montere børsa riktig og finne stilling, bruke litt tid på å treffe på første skudd og heller øke hastighet litt ut i serien.

 

en ting til ang våpen til felt, det er veldig greit å ha plass til 6 skudd (5+1) så man slipper å lade underveis

Link to comment
Share on other sites

Stressfaktor, om man bruker god tid på de første skuddene og stillingen er god, så kan man fint øke litt på. Alt kommer ann på rutiner. Jeg bruker god tid på å finne stilling, puste inn i stillingen noen ganger før første skuddet. Så øker jeg gjerne takten på de siste skuddene. Jeg liker ikke å klemme av det siste skuddet når jeg hører staaaans.

Link to comment
Share on other sites

De første bruker nok mer tid før første skudd enn mellom skuddene, men jeg er overbevist om at det beste er å skyte i en jevn takt.. Dette er uansett flisespikkeri. Men mange er jo ikke vant til å skyte på ei bestemt tid, og kan med fordel trene litt på det før de reiser på et stevne. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

De beste retiklene for redusert stressfaktor er en ganske stor dot eller grov stolpe.

Leupold 5/8 moa dot som de leverer i den faste 24x metallsiluettkikkerten er perfekt. I en SFP-kikkert bør dot'en dekke ca 2cm på 100m på 10x forstørrelse. Større dot er ingen ulempe. På Sightron 10-50x60 siluettkikkert måler dot'en ca 7cm på 100m på 10x forstørrelse som tilsvarer 3cm på 100m på 24x forstørrelse. 

På 50m løpende villsvin er det vanlig med stolper som er 8cm brede på 100m. Tysk nr.1 er et perfekt retikkel å skytemed under stress.

Det morsomme med dette er at nesten ingen vil velge slike retikler men hvis man trener mye med dem er det disse man skyter best med :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Leupold 5/8 moa dot som de leverer i den faste 24x metallsiluettkikkerten er perfekt

24X fast vil jeg iallefall fraråde til felt. Du ligger ikke alltid godt, og du vil oppleve å miste figuren ut av siktet med 24X, ofte. Du trenger også å se rundt så du ser om det er din figur du skyter på, og finne neste figur på dobbelthold, osv. 24X på felt krever en god skytter.

Selv på banen vil du med 24X av og til lure på om det er din skive du sikter på.

 

Sitat

 forstørrelse. Større dot er ingen ulempe

Jo, på felt så er blinken ned mot 3moa. "3 moa" dotten i Aimpointene kan god dekke enkelte figurer, det funker, men de fleste vil oppleve det som frustrerende. Tysk #1 er forresten et perfekt retikkel til å lage seg høydespredning med ;) Spesielt i dårlig eller varierende lys som det godt kan være om vinteren, eller på snøen.

Jeg er enig i at en dot ikke er dum, men den bør ikke være veldig stor, 1moa kan den nok være, men ikke mye mer enn det. Jeg har brukt MP8 retiklet til IOR og FML 1 retiklet til March en hel del til slik skyting og de er nokså ideelle. Skal man ha en kikkert til både felt og bane så bør den være OK til avstandsbedømming/måling.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I denne videoen kan man se retikler optimert for minimum stress.Se fra 6:15. Legg også merke til hvor viktig det er at kikkerten er montert rett på rifla.. Hvis man ikke har tilt i montasjen kan man vri rifla under kikkerten til den passer kroppen.

Linksskytteren i filmen skyter ofte 2,5 moa 30-skudds grupper ( 15 høyre/15 venstre sprang) på hurtig når han har 2,5sek fra ferdigstilling med kolben ved hofta til grisen forsvinner bak veggen.

https://www.youtube.com/watch?v=0tUBIK44ssM

Link to comment
Share on other sites

Torf, DFS feltskyting er ikke viltmålskyting. For de fleste er det langt enklere, med tanke på sideveistull på lange hold, å unngå kanting så langt som mulig, Langholdene krever god kontroll med kanting, og en har ikke behov for slike tilpasninger i det hele tatt. Med såpass god tid, så er det mye viktigere enn å kunne kaste rifla til skuldra instinktivt (det siste er faktisk helt uvesentlig). Skulle man skyte stående på lang arm, så helt klart ja, det har du greie på, men her skal en skyte liggende, og kun liggende, med reim, og det kan være langt hold. 

Jeg vil også påstå at en er helt avhengig av et retikkel med en eller annen form for mulighet til avstandsbedømmelse - de mer moderne "mildot" retiklene r ganske sikkert de beste, MSR, P4F fine osv, en har tid til å sikte når en har 1 minutt eller mer rtil å skyte 6 skudd, det er normalt ikke stressende i det hele tatt - så skyting under stress kommer ikke inn.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen stevner i jegerklassen nå i vinter, og har brukt 200STR med orginalstokk og en Kahles kikkert. På noen stevner har alle hold vært ukjent, men med MSR retikkel har avstandsbedømmelsen gått bra. Orginalstokken passer meg, og synes ikke KKC er like god liggende. Har hevet kinnstøtten med skiver og frest av litt i front for å få ut sluttstykket. Ikke veldig tacticoolt, men godt å skyte med. Skulle like å få tredd en 200STR ned i en Berserk stokk, men det blir vel noe heimmekk siden GRS ikke vil hjelpe til. ? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67: Nå handler egentlig tråden om "optimal rigg til DFS jegerklasse men jeg tipper de fleste vil bruke samme rifle til NJFF jaktfelt, elgbane og andre former for skyting. Kanske til og med jakt.

Rifla som skal brukes bør derfor være optimal i flere stillinger med og uten reim, kort og lang arm. 95% av skytterne får bedre generell tilpasning av de fleste std rifler i de fleste stillinger ved å legge inn ørlite grann cast-off i kikkerten. Det trenger ikke være mye. Høyreskyttere kan vri kikkerten litt mot høyre slik at øvre strek i kikkerten er på ca "halv ett" når rifla er i vater.

Som sagt, generelt er det da lettere å få mindre anstrengte skytestillinger med de fleste std våpen. Øyet kommer ergonomisk bedre på plass bak kikkerten når mann har normal kinnkontakt og skjeftet ligger bedre an mot skulderen på de fleste std skjefter. I liggende stilling spiller denne cast-offen ingen rolle (hvis man ikke har tilt på basen). Det er synsinntrykket i retikkelet som vatrer opp hele systemet slik at alle skudd blir avfyrt på samme måte for å ivareta presisjon.

Når det gjelder retikler og stress har man kanskje god tid i DFS jegerklasse. Hvis man imidlertid skulle finne på å ha ambisjoner og samtidig skulle få stress ala "den store skjelven" på siste standplass eller tilsvarende situasjoner i andre grener med samme rifle er taktiske retikler det verste man kan ha. Hvis man skyter mye med "grovere" (feks 1 moa FFP dot)  retikler er det da i stresssituasjoner mye enklere og overføre timingen i avtrekket til "ryggmargen" hvor det er innøvd som en refleks for å omgå den verste skjelven. Dette er veldig vanskelig å få til med et trådkors hvor man kanskje samtidig må flytte fokus til et mil-merke for referanse. Det grove retikkelet er avtrekksreferanse i seg selv. På viltmålskyting blir denne effekten veldig forsterket til den grad at "trådkorsretikler" er ubrukelig ganske ganske fort for skytterne som prøver seg. Det samme gjelder andre grener som hever stressnivå ved feks bruk av tidspress. Jeg har skutt endel McQueen sniper match i England. Der dukker målene opp i skyteskårene hver 10 sek og blir i 3 sek. Da må man altså identifisere "småen" på 300yds i et av de 7 skyteskårene i kikkerten ( veldig stor fordel med stort synsfelt for å kunne bruke størst mulig forstørrelse), forflytte treffpunktet til figuren og skyte den i løpet av 3 sek. Her også er det en ulempe med  usymmetriske taktiske retikler. McQueen   

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper de fleste ikke vil bruke en slik rigg i NJFFprogrammene. Noen kanskje, men ikke de fleste. Om jeg skal synse litt, tipper jeg at mange som lukter på denne skytinga nå, allerede skyter jaktfelt/ elgbane. Trolig skyter mange (de fleste)i jegerklasse, med våpen/ sikter som vektmessig tilfresstiller klassekrav og stående skyting med lang arm. Skyting liggende, med reim, tredobbel og kanskje ukjent avstand vil vel for mange generere behov for et våpen/ siktemidler tilpasset dette.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet mitt som trådstarter hadde sitt utgangspunkt i en diskusjon på et DFS-forum. Jeg undret meg om de relativt få begrensninger som ble lagt på våpen og siktemidler ville ha som følge at jegerklasseskytterne ville ha en rifle for jakt og en annen for konkurranse (og det var vel ikke tanken med jegerklassen). M67 forsto spørsmålet og har (igjen) gitt et utmerket svar. Jeg takker for det.

I går skjøt jeg sannsynligvis mitt siste feltstevne i jegerklassen (med den rifla jeg bruker i skogen). Det har vært interessant og mye å lære. Neste år blir det Sauer og diopter :-)

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med Torf om retikkelvalg når det gjelder stående skyting. Til DFS jegerklassen trenger jeg å ha et retikkel som kan hjelpe med avstandsbedømmelse, og synes det jeg har gjør den jobben greit. Har i flere år skutt Bajasfelten i Sigdal med vendefigurer med dårlig tid feks 1skudd-3sek, 2 skudd-6sek , samt 10 skudd på Småen på snaue 300m på 1min. Har før skutt med jaktfelt børse med 12x både grov tysk 4 og seinere 60 med lys. Telte litt på knappene om jeg skulle bruke 60 med lysprikken siden det er oppgitte hold, men skaut med Saueren med MSR retikkel på 14x . Til liggende skyting med reim synes jeg ikke det tynne litt rotete retikkelet er noen ulempe, men ville ikke være førstevalget på jaktfelt.  Var på banen noen dager etter stevnet og skaut på Småen på 300m 10 skudd 1min, med 24x, vesentlig mere innertreff?, nesten like bra som de som kan skyte med diopter.......

Edited by BAB
Link to comment
Share on other sites

Uten å ha laget noen statistikk, vil jeg mene at til og med i jegerklassene i NJFF jaktfelt/ elgbane  er det en overvekt av skyttere som bruker annet våpen enn de gjør på jakt, enda behovet for spesialiserte våpen og sikter er ennå mindre, da det er både kortere og kjente hold. Klarer ikke helt å se for meg hvordan man skulle lage et reglement som begrenser at de (jegere) som er interesserte skaffer seg, for øvelsen, optimaliserte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det var jo ikke mange jegere som stilte opp på DFS felt med de gamle reglene ( 4,5kg- 9x forstørrelse) De som nå skyter har litt mere tilpassete våpen , og det ville være mere riktig å kalle det for en kikkertklasse. Da slipper en og gnålet om at jegerklassen må ha kortere hold.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt jegerklasse i vinter med den rifla jeg bruker på jakt, Remington LTR i GRS jaktstokk med 3-9 x 40 Zeiss. Har truffet 5-6 andre i samme klasse. Har ikke hørt et eneste "gnål" om kortere hold. Tvert imot har vi alle satt pris på å få prøve oss på de samme holdene som andre i grovfelten. Det er et handicap på dobbelhold når en må mate ovenfra og skyte 5+4+3.

Men heller enn å optimalisere Jegerrifla, ser jeg på årets sesong som en intro og skyter Sauer 200 med diopter neste år.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

hørt et eneste "gnål" om kortere hold.

Det er mer at enkelte arrangører mener klassen burde skyte kortere hold siden de mener jakt ikke kan foregå på lange hold, og dt heter jegerklasse - så må være jaktrelevant liksom. Enkelte, antakelig basert på ytelsene til de som skyter storviltprøver, mener at "jegere" bør holde seg på 100m og finfelt, eller helst hjemme mistenker jeg...

Dette er etter min oppfatning bare noe vas og rør fra noen få. Min erfaring er at det kommer flere om de vet at det blir lange hold, og at alle syns at det er fin skyting. Folk gidder ikke kjøre noe sted for å skyte 200m, det kan de gjøre på trening hjemme.

 

*K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, nhd skrev:

 

Men heller enn å optimalisere Jegerrifla, ser jeg på årets sesong som en intro og skyter Sauer 200 med diopter neste år.

Da har forslagsstillerene oppnådd et av målene med forslaget :)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Samtidig slipper man vel også evt lokal misnøye med at DFS "spiser seg inn" på NJFF sitt marked. Tror den nye reglementet er et smart trekk om en ønsker at flere skal delta. Tror nok det er flere som skyter andre grener som kan tenke seg denne type skyting uten å gå " all in" med tanke på utrustning og bekledning som tradisjonelt hører til.

Så litt off topic. Den beste oppskriften for å få med jegeren uten spesiell interesse for skyting på bane/ felt, er så langt jeg har sett her lokalt, å arrangere en sk jegerfelt (arrangert inne på banen). Består av 5 prøveskudd på 100 m skive, deretter dyrefigurer, 5 hold med 3 skudd på hvert, fra 50 til 200 m. I prinsippet fri skytetid. 4 hold sittende og ett stående med lang arm."Shoot what u bring" enten det er nå en kipp i .22 Hornet, Mini 14 eller safaririfla i .416 Rigby. Ingen plassering eller premiering ut fra resultat, men deltagelse på hvert stevne gir et lodd i gavepremiepotten som trekkes etter siste stevne. Og så fri kaffe og vaffel inkludert i startkontingenten selvsagt!

Edited by vavlo
Språk.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Enkelte, antakelig basert på ytelsene til de som skyter storviltprøver, mener at "jegere" bør holde seg på 100m og finfelt, eller helst hjemme mistenker jeg..

Basert på skytinga til storviltprøven tror jeg Ola jeger bør trene mer og at finfeltskivene er for små til å kunne lage motivasjon for mer trening :)

 

veldig OT...

 

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Basert på skytinga til storviltprøven tror jeg Ola jeger bør trene mer og at finfeltskivene er for små til å kunne lage motivasjon for mer trening

Selvsagt, men greia er jo - og dette er det mange i DFS som ikke forstår - de som skaper inntrykket av at jegere overhodet ikke kan skyte - ved å skyte all over tha place på storviltprøven - de har overhodet ingen interesse for skyting, og vil aldri komme på noe stevne uansett, de skyter så lite som de kan slippe unna med. Og basert på våpenhåndteringa til enkelte så vil jeg heller ha kontroll over dem inne på en standplass, enn surrende rundt mellom flere. Jeg holdt på å si at det er et under at det ikke går folk med, men å så kom jeg jo på at det gjør det, nesten hvert år.

"Kundegruppen" til jegerklassen er alle de som skyter masse fordi de liker det, men som ikke har funnet veien til stevner av ulike årsaker. Det er faktisk en hel drøss av disse, og mange er veldig flinke til å skyte. Vi ser noen av dem komme i jegerklassen nå - og vi ser noen dukke opp i PRS, og noen slumper innom andre stevner der det er løselige regler omkring utstyr.

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Torf skrev (På 23.4.2017 den 23.58):

Høyreskyttere kan vri kikkerten litt mot høyre slik at øvre strek i kikkerten er på ca "halv ett" når rifla er i vater.

 

@Torf, Du har gjentatt dette mange ganger, og jeg er ikke i tvil om at du har rett.

 

Men, hva med stokker hvor grepet er vridd ut til siden, f.eks GRS sporter? gjør denne vridningen av grepet samme nytten, og på gevær med slikt grep  kan retikkelet være i vater over låskassa? 

Link to comment
Share on other sites

Ja, grepet ut til siden er ok, men det viktigste er at det er tilstrekkelig "cast off" i "tåa" på skjeftet bak på samme måte som på ei veltilpasset hagle.

Vrir man på kikkerten til "tåa" kommer i riktig posisjon får man grepet litt ut som bonus.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...