Jump to content

Kan 6,5*55 krag og 6,5*55 mauser regnes som samme kaliber?


Jodda

Recommended Posts

Hei eminente bruker! Er i tenkeboksen for å skaffe meg et "mellom kaliber" Har fra før 223rem og 308Win. Men ønsker meg et flatt skytende kaliber som til nød også kan brukes på Elg. (Har også en 375 H&H). Har da tenkt på 6,5*55 Mauser, men saken er at jeg allerede har en god gammel rytter karabin krag med helstokk....(som er uaktuell å kvitte meg med). Dermed har jeg og die sett og hylseholder fra før.

Spørsmålet blir da: Er det noe vits å søke på 6,5*55 mauser når jeg allerede har en krag i 6,5*55 krag?

Kan jo gå godt, men søker jeg på en 260 rem. har jeg i allefall ikke tilnærmet likt kaliber fra før. Våpnet skal brukes til seljakt og skal overta for 308`en som jeg ikke klarer å få den presisjonen på som jeg ønsker. Den brukes derfor nå mest til driver/hundefører børse på elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

Tja, du har jo unektelilg et godt poeng der. Men siden 308èn ble søkt på til formålet seljakt kan jeg muligens støte på problemer når jeg søker på et nytt våpen innenfor samme område. Får ta med at den har blitt driver børse på elgjakta i stede, så får vi håpe de ikke henger seg for mye opp i at jeg har 13 langvåpen fra før.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe vits å søke på 6,5*55 mauser når jeg allerede har en krag i 6,5*55 krag?

At 6,5x55 Krag ikke er ett godkjent storvilt kaliber er vel begrunnelse god nok :wink:

Må kverulere her. 6,5 krag ble lovlig til elg for flere år siden når anslagsenergien skulle måles på 1oom i stedet for 300.

Til og med Krag Jørgensen-geværet har blitt lovlig på elgjakt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ja med sterk anbefaling om at den ikke brukes på storvilt ja.. så stemmer dette, at krag er blit lovlig på storvilt.. Så søk på at du skal bruke den nye 6,5X55 på bever jakt da.Bare pass på og ikke skriv det samme dyrearten som du allerede har søk på.. ..så sier du at kragen ikke tåler det samme kammertrykket og at den forandrer treffpunkt ved at det regner... Så bør jo det holde da..

Link to comment
Share on other sites

Etter det som har blitt meg fortalt er ikke kragen godkjent til jakt uansett hvilke anslagsenergikrav som gjelder. dette fordi den kun har en låse klakk og vil skyte forskjellig treffpunkt avhengig av om den er våt eller tørr. dette er jeg ikke helt sikker på så jeg må sjekke det nærmere men jeg mener at det ikke er så langt fra sannheten. :?:shock:

Det er helt sikkert noen her på kammeret som sitter med korrekt informasjon om dette.

Kragen fortjener en tur i skogen igjen i hedene på jegere som kjenner til dens luner. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det har gått en lengre diskusjon om dette på "sluttstykket. com", vet ikke om du er bruker der ? Ellers er det jo omtrent de samme brukerne her så du får nok et greit svar. Jeg kan ihvertfall fortelle deg at jeg skøyt aktivt i Ski skytterlag fra jeg var 16 år og fram til Saueren kom, med Krag. (ca20år)Du har helt rett i at den gir ett litt feil treffpunkt når den blir fuktig/våt. Den går da opp til venstre. Vi trente på og skyte med den våt for og vite hvor mange knepp vi skulle skru for og oppvei den svakheten. Til ditt egentlig spørsmål, jeg "TROR" det er lov og bruke Krag på jakt, i hvertfall på rådyr. Men for og ikke trampe i klavere så sjekk det orntlig ut før du gjør noe. Mvh graahund.

Link to comment
Share on other sites

Har da tenkt på 6,5*55 Mauser, men saken er at jeg allerede har en god gammel rytter karabin krag med helstokk....(som er uaktuell å kvitte meg med). Dermed har jeg og die sett og hylseholder fra før.

Spørsmålet blir da: Er det noe vits å søke på 6,5*55 mauser når jeg allerede har en krag i 6,5*55 krag?

 

 

 

 

Var borti samme samme problem selv,dog ikke med Krag,men med en såkalt svenskemauser i kal.6,5x55 mauser.

Søkte om kjøpetillatelse for nyttvåpen i det samme kal.,som gikk glatt i gennom med begrunnelse:Du kan selvfølgelig ikke jakte med en orginal svenske-mauser.Så nå har jeg 2 stk.våpen i 6,5x55 Mauser

Link to comment
Share on other sites

Etter det som har blitt meg fortalt

...er the mother of all fuckups. Har du lekt "hviskeleken"?

er ikke kragen godkjent til jakt uansett hvilke anslagsenergikrav som gjelder.

Du bør nok presisere hva slags jakt du snakker om. Kragen har alltid vært tillatt på mindre dyr fra rådyr og nedover. Som sagt, har du lekt "hviskeleken"?

 

Da kravet var 200kgm på 300m oppfylte ikke Kragen kravene og var forbudt til storviltjakt.

Da de endret kravet til anslagsenergi på 100m kom det et spesifikt forbud mot Krag. Muligens pga. treffpunktforandring med våt/oljet ammo, muligens pga. at Krag-låskassa ikke er verdens sterkeste konstruksjon, og man bør ikke skyte heite Mauserladninger i en gammmel Krag. Eller av en helt annen grunn, hva vet jeg.

Hvis du leser det regelverket som gjelder akkurat nå, vil du ikke finne ett eneste ord om Kragen. Ergo, hvis Kragen din er solid nok til å tåle moderne Mauserladninger, er det tillatt å bruke den på elg. Om det er lurt er en annen diskusjon

dette fordi den kun har en låse klakk og vil skyte forskjellig treffpunkt avhengig av om den er våt eller tørr. dette er jeg ikke helt sikker på så jeg må sjekke det nærmere men jeg mener at det ikke er så langt fra sannheten. :?:shock:

Det er helt sikkert noen her på kammeret som sitter med korrekt informasjon om dette.

Som graahund skriver, dette er riktig. Fukt (eller olje) på ammo eller i kammer gir endret treffpunkt pga. konstruksjonen.

Kragen fortjener en tur i skogen igjen i hedene på jegere som kjenner til dens luner. :)

Der kan vi være enige :P

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser det regelverket som gjelder akkurat nå, vil du ikke finne ett eneste ord om Kragen. Ergo, hvis Kragen din er solid nok til å tåle moderne Mauserladninger, er det tillatt å bruke den på elg. Om det er lurt er en annen diskusjon

 

Det var vel noen på SL som sjekket med DN ang. Krag på storvilt, svaret var at forbudet var fjernet fordi DN ikke i sin villeste fantasi kunne se for seg at folk frivillig ville lade en Krag til Storviltkravet og gå på jakt med den.

Personlig tror jeg Kragen skal få kose seg på banen, jeg har bedre ting til bruk i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg Kragen skal få kose seg på banen, jeg har bedre ting til bruk i skogen.

Jeg kan se sjarmen med å gå på rådyrjakt en finværsdag med en gammel Krag. Jeg vet ikke om jeg ville gjort det om jeg hadde hatt en. Ellers var det lovligheten jeg diskuterte, ikke hvor fornuftig det ville være å putte en 6.5 ladet til Mausertrykk i en gammal Krag for å skyte ælj med den. Som jeg også sa:

Om det er lurt er en annen diskusjon
Link to comment
Share on other sites

Jaaa du, Hva skal vi si.

Jeg var så heldig at jeg fikk besøk av Svein Solli rett før hans bortgang. Vi jaktet bever og han satt da i rullestol. terrenget var godt og jeg hadde en vei langs ei elv med bra beverbestand. Svein hadde med seg sin godt modifiserte jaktkrag med ny stokk, montasjer og en zeiss 4*36. Bever ble lokalisert og med mye list fikk vi rigget til stolen, Svein og kragen i god stilling. Han la beina oppunder seg og børsa oppå. Det striregnet og holdet var ca 140 meter. Børsa var ladet med 120 grs sierra og beveren var død i samme øyeblikk som det smalt. Selv ble jeg meget forundret da jeg trodde han hadde en 3-9 zeiss, som viste seg å være en fast 4 ganger. 140 meter, mørkt og striregn :oops: . Respekten for denne herren ble ikke mindre etter denne turen. Signerte bøker og bilder er et kjært minne etter i mine øyne, en av norges beste skribenter opp gjennom tidene.

 

Krag, mauser, krag, våt ammo, tørr ammo, våt ammo, maks ladning, moderat ladning osv osv osv. Beviset ble framlagt rett forran meg. Med kunnskap og ferdigheter vil du lykkes uansett, MEN loven skal følges uansett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg Kragen skal få kose seg på banen, jeg har bedre ting til bruk i skogen.

Jeg kan se sjarmen med å gå på rådyrjakt en finværsdag med en gammel Krag. Jeg vet ikke om jeg ville gjort det om jeg hadde hatt en. Ellers var det lovligheten jeg diskuterte, ikke hvor fornuftig det ville være å putte en 6.5 ladet til Mausertrykk i en gammal Krag for å skyte ælj med den. Som jeg også sa:

Om det er lurt er en annen diskusjon

 

Heisann

Vet ikke om du misforsto meg. Det var, som deg, lovligheten jeg diskuterte. Jeg kommer sikkert til å ta med Kragen på småviltjakt en dag jeg også, gamle børser skal brukes, poenget var bare å fremheve hvorfor DN fjernet forbudet mot Kragen.

En ting tror jeg de fleste kan være enige om, Krag er ikke egnet til storviltjakt.

Småviltjakt er en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Var innom på politikammeret i dag og fikk innvilget søknad på 6.5*55 mauser på stedet :D:D:D:D

Han jeg snakka med sa at kragen ikke var tillatt på storvilt.....men så spørs det hvor oppdatert han er. Uansett kom det jo ut i min favør :lol: Kragen ble nedskalert fra jekt til våpen med afeksjons verdi :D , siden den er arv etter min far.

Så da var det å finne en tettskytende rustfri sak, gjerne med med Match løp, :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...