Jump to content

Første 9mm


argunson

Recommended Posts

Hei.
Jeg skal kjøpe min første 9mm, har skutt med klubbvåpen .22lr i 1år og har tenkt å kjøpe mitt eget .22 våpen og 9mm.

Sig Sauer P226 frister veldig, spesielt Legion.
Jeg lurer jo så klart på en del ting ved dette, hva bør jeg velge av SAO eller DA/SA, hvorfor det ene eller det andre? Er det noen klasser jeg ikke får skutt i med det ene eller det andre?
Er det noen klasser jeg "melder meg ut av" med P226 9mm Legion?

Som .22 våpen har jeg nesten bestemt meg for Pardini SP1 New (Rapid fire), er det her noen grunn for å ikke kjøpe Rapid fire forutenom prisen?

Håper på gode råd og så klart litt pepper for å evt. velge den omdiskuterte Legion serien til Sig.

Link to comment
Share on other sites

Hva er ambisjonsnivå ? Hva skyter du ? Bane ? Felt ? Dynamisk ?

Det ryktes at Rapid Fire ikke er like presis som vanlig SP, men for oss vanlige dødelige tror jeg det er neglisjerbart.

En god felt 9mm er f.eks. Pardini GT9, SIG 210. Personlig skal jeg straks hente en P220 X-Six fordi jeg vil ha avtrekksmekanismen til den nye x-serien.

Link to comment
Share on other sites

Ambisjonsnivået er bare å kose meg og delta på litt stevner på gøy, ikke for å være i toppen.
Skutt en del Felt med .22 og blir vel det med 9mm og tenker jeg. 

Det hadde jo vært gøy etter en stund å skyte Dynamisk også.

Tror det er mer meg enn Rapid fire som ødelegger for presisjonen en god stund til fremover.

Du tror ikke P226 Legion er god til felt? Avtekkeren på den skal jo være ganske bra sies det.
P220 X-Six så jo meget bra ut også,vet at man ikke skal bry seg om utseende, men så lenge jeg bare skal kose meg blir det vanskelig å overse utseende. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til P226 Legion, men kjenner godt til P226 X-Six som er et tungt, men svært godt og presist våpen.

Det er en fordel med 6" i feltløypa, men absolutt ikke et must. Hvilke klasse tenkte du å stille i i Dynamisk ? Dersom det er Production som de fleste havner i først så må du ha en DA/Striker som står på production lista (http://www.ipsc.org/rules/proddiv.php). F.eks. P226 LDC II, men Legion variantene ser også ut til å være godkjente. Personlig så kommer jeg nok til å anskaffe en Shadow 2 til Production.

Regel nr. 1 er at du kjøper et våpen DU liker. Og utseende har ofte mye å si :) Og du må for all del prøve alternativene før du bestemmer deg. Det er alltids noen i klubben din som har det du ser på eller som kjenner noen som har. Så kan man jo også ha litt i bakhodet egnethet til de klassene man skal skyte i forhold til ambisjonsnivå.

Edited by ATnT
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg må nok være ærlig å innrømme at klasser i Dynamisk har jeg ikke peiling på, men det trengs altså DA/SA for å skyte dynamisk?
Har lyst å skyte dynamisk etterhvert for det ser så gøy ut, men har jeg en SAO 9mm og vil skyte dynamisk, kvalifiserer det da til å kunne søke om en ny 9mm( DA/SA) siden den jeg da evt. har fra før er SAO?

Vil gjerne ha en 9mm som gjør at jeg kan skyte det meste i baneskyting og felt, og er redd for at jeg tar et valg som begrenser meg mer enn nødvendig.
Hovedfokuset mitt sikkert i årevis fremover blir nok bane og felt.
Er SAO vs. DA/SA bare en preferanse på bane og felt?

Skjønner jeg det rett om jeg tror at P226 9mm Legion kan brukes i:

VM Grov
Hurtigpistol Grov
Felt Grov
Felt Militær 

Eventuelt annet?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier ingen DA/SA og skyter primært dynamisk ;) 
Så det går aldeles fint med SAO. 

Det bestemmer i stod grad klassen du skyter i, i dynamisk, alle de kule tillater SAO, men du kan skyte DA/SA om ønskelig. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, aps skrev:

Jeg eier ingen DA/SA og skyter primært dynamisk ;) 
Så det går aldeles fint med SAO. 

Det bestemmer i stod grad klassen du skyter i, i dynamisk, alle de kule tillater SAO, men du kan skyte DA/SA om ønskelig. 

Så flott :) 
Har vel forelsket meg litt i P226 Legion, så prøver å unngå at jeg ser meg blind på den.

Har fått godkjent våpensøknad på .22 og 9mm tilbake i posten i dag, så det kribler fælt i fingrene.

Link to comment
Share on other sites

SAO har en kortere avtrekk og reset og ofte også en bedre avtrekk punkt. Også viktig hvor denne avtrekkpunkt ligger, det er best for de fleste at den  ligger foran ikke helt bakk som man få med da/sa. Her spiller lengde av fingrene og størrelse av grep inn. Korte fingrer eller stor grep kan oppheve denne ulempe. Men siden man skytter bare sao i felt og på bane, stiller du opp med en ulempe. Skyte grov på bane eller felt er veldig vanskelig med 9 mm, på grunn av små blinker skyttetider og avstander. (De som er ikke enig i det er de erfarne) De gode og trente skytterne kan det, men nybegynnere kommer på bunn av lista. Min råd er å kjøpe en 9 mm til felt/bane og når du vil skyte dynamisk kjøpe en til den grenn, hvis ikke du velge sannsynlig passer ikke helt til en av de. Hvis du vil ha det billig kan man kjøpe f. Eks.  en CZ shadow og bytte avtrekk til sao og kan man sette tilbake andre avtrekk når man trenger det til dynamisk. Dynamisk og skytting generelt kommer til å koste (mye) uansett.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Nellik skrev:

SAO har en kortere avtrekk og reset og ofte også en bedre avtrekk punkt. Også viktig hvor denne avtrekkpunkt ligger, det er best for de fleste at den  ligger foran ikke helt bakk som man få med da/sa. Her spiller lengde av fingrene og størrelse av grep inn. Korte fingrer eller stor grep kan oppheve denne ulempe. Men siden man skytter bare sao i felt og på bane, stiller du opp med en ulempe. Skyte grov på bane eller felt er veldig vanskelig med 9 mm, på grunn av små blinker skyttetider og avstander. (De som er ikke enig i det er de erfarne) De gode og trente skytterne kan det, men nybegynnere kommer på bunn av lista. Min råd er å kjøpe en 9 mm til felt/bane og når du vil skyte dynamisk kjøpe en til den grenn, hvis ikke du velge sannsynlig passer ikke helt til en av de. Hvis du vil ha det billig kan man kjøpe f. Eks.  en CZ shadow og bytte avtrekk til sao og kan man sette tilbake andre avtrekk når man trenger det til dynamisk. Dynamisk og skytting generelt kommer til å koste (mye) uansett.

Tusen takk for gode råd.
Nå heller jeg svært mot å bestille P226 Legion SAO, blir uansett lenge til jeg vurderer å begynne med dynamisk, og mengde treningen blir med .22.
Har skjønt at det er svært lurt å holde seg mest til .22 de første årene, men må jo ha litt ekstra gøy av og til med 9mm og :)

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp den du vil ha akkurat nå, og som passer til det du skal bruke den til akkurat nå.

 

Når den dagen kommer at du skal begynne med dynamisk kan du fint bruke SAO i standard-klassen. Eller du har fått lyst på noe helt nytt, eller kanskje enda en Sig -i da/sa til production. 

Link to comment
Share on other sites

Det blir uansett ikke feil med en SIG 226. Kjøp Legion :-)

Edit: .22 Rapid fire er 105 gram tyngre enn den vanlige, men har et lettere sluttstykke (sannsynligvis for å funksjonere med litt svakere ladninger).

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

Pardini SP rapid fire, har lettere sluttstykke, annet kammer/løp og tyngre lodd i fronten kontra standard versjonen. 

Totalvekta meiner eg er tyngre på RP i forhold til standard. 

Eg har standard sjøl og meiner at sålenge du ikkje skal skyte på mindre enn 6 sekunder, er det ikkje mykje å hente på RP versjonen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg personlig ville ikke blandet bane/felt våpen og våpen til dynamisk....  Å risikere å slite ut ett godt våpen som er skutt inn til felt og eller bane,  for å trene dynamisk er i mine øyne galskap, da er det bedre å kjøpe eget våpen til dynamisk først som sist...uavhengig av hvilken divisjon man har tenk å stille i...

I det lange løp er det billigere uansett... ? 

 

Du kan bruke oppvask-kosten til å vaske bilfelgene på , men....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...