Jump to content

Retikkel på kikkertsikte i DFS


Midt-I

Recommended Posts

Mange sikter for banebruk kan leveres med retikler som har et "forsterket" trådkors i from av sk target dot. Synes selv dette fungerer godt på feks elgbane og jaktfelt. På et eller annet vis synes det som om retikkel med dot " selvsenterer" ( i mangel på noe bedre uttrykk), lettere enn et trådkors uten, på sirkelformet treffområde eller mål med klar avgrensning. Virker kjappere i bruk. Burde vel funke på feltfigurer også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det verste med slike sikter med targetdot er at de gjerne er svært tynne i trådkorset. Mot svarte blinker kan det forsvinne litt. Jeg har ingen problemer med å skyte på runde blinker eller feltblinker med retikkel 4, 40 eller 60. Klarer ikke å se fordeler eller ulemper med noen av dem. Har du lysdot vil vel øyet lete etter senter lettere.. kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Blir mest synsing dette. Har to forskjellige 4-16 og et 3-12 sikte til elgbane og jaktfeltfeltbruk. Ett med plexretikkel og to med dot. Liker selv dotten best, men skal ikke påstå at det vises på resultatlista. Trådene i korset blir mer sekundære når dotten utgjør "tyngden" i retikkelet. Klart det ikke er siktet man velger om det er klistrelapper som skal "jaktes". Må få legge til at mine sikter med dot er S&B, så korset er nok ikke av de mest spedbygde heller.

Link to comment
Share on other sites

Det gjør det helt sikkert, men en ser da et svart trådkors meget god mot DFS-skiver?. Jeg har skutt på de svarte skivene i snart 40 år, med når sagt alle typer siktemidler. Sålenge jeg slipper skur og korn, så er det ikke siktene det står på. Greit nok at en av og til ikke sentrerer godt nok med diopter, men sitter avtrekkene så går det meste i tieren - om ikke i innertieren. 95% av utførelsen er avtrekk, iallefall på liggende, som er der det virker som de fleste her er.

Alle de trådkors jeg har prøvd, rødpunkt, (dog med et lite minus for billige skjeve stjerne-rødpunkt) svart, belyst, mildot, tysk 4, whatever, 40x forstørrelse eller 1 - det er ikke der begrensningen ligger, og det i en sånn grad at jeg tviler på det er en målbar forskjell. 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Stor takk til M67 for å alltid ta sakene ned til det som er vesentlig. I denne jungelen av mer og mindre nyttige triks er det lett å la seg forlede til å tro på teknologi som en snarvei. Med god trening og kjennskap til/tro på det oppsettet man har er mye gjort.

Edited by Greppe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 4. april 2017 den 22.57, M67 skrev:

Til felt må/bør du ha et eller annet slags mildotretikkel. Til bane spiller det svært liten rolle.

 

K

Forutsatt at man kjenner størrelsen på målene man beskyter. Tenker da på tradisjonell/hardcore mildot.

Om man velger retilkkel m dot, bør den være en definert dot av en viss størrelse........større enn target dot'en , ellers forsvinner den mot mørk bakgrunn, er min personlige erfaring.

I mine "konkurranse-sikter" er det i overveiende grad plex retikkel + et par dot'er.

 

Lykke til med valg av retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Forutsatt at man kjenner størrelsen på målene man beskyter. Tenker da på tradisjonell/hardcore mildot.

Tråden omhandler DFS-skyting. Der er avstanden enten oppgitt, og nøyaktig, i baneskyting (størrelsen av svarten er jo også kjent for den del) - og i feltskyting er alltid målets størrelse kjent. Det normale er å velge kjente mål fra ei godkjent-liste når en setter opp stevnet - og de er som regel slått opp på en vegg der en melder seg på. Tommestokk er faktisk ikke et dumt redskap å ha i bagen på felt, for de finner av og til på nye mål.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan du si - men det er vel bortimot den mest "spennende" skytinga som tilbys i noen utstrekning her i Norge, konkurransemessig. Det er nok også den som byr på høyest nivå og best konkurranse. Vil du vite om du er noe god til å skyte, så melder du deg på i kl. 4 eller 5, eller V55 for den del, i et middels feltstevne - da får du klart svar tilbake når resultatlista kommer...

Men det kommer ned til basic, stilling, avtrekk og pust - med et innslag av avstandsbedømmelse. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 29. april 2017 den 22.53, M67 skrev:

Vil du vite om du er noe god til å skyte, så melder du deg på i kl. 4 eller 5, eller V55 for den del, i et middels feltstevne - da får du klart svar tilbake når resultatlista kommer...

 

 

K

Trenger ikke sjekke det.......eller for å si det på en annen måte .......det sjekkes jevnlig gjennom hele året faktisk.

Så spørs det hvordan man definerer "god til å skyte"

Er det konnkuranserelatert eller jaktrelatert? For min egen del vil jeg si.....ja takk, begge deler.

Synes man holder en ganske grei standard ja.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...