Jump to content

Manglende ettersøk


202 outback

Recommended Posts

Stygg sak. Ser ut til at lensmannen jobber for å finne ut av dette. Hvis noen har gitt f i ettersøk er det å håpe at de blir tatt.

 

Nesten litt rart at saker som denne ikke engasjerer forsamlingen. Det diskuteres side opp og side ned om hjortejegeren som fikk full uttelling, og som til og med hadde dokumentert god skyting på film. Her som det åpenbart er noen som har forsømt seg, er det stille...

Link to comment
Share on other sites

Håper dette ikke er tilfelle. Men vet av erfaring, eller snarere bygdesladder, at dette nok skjer alt for ofte. Ser for meg at det dessverre er veldig vanskelig og finne bevis for sånt. Skremmende å se den stadig økende negative fokuset på storviltjakt i Norge. Og det er mye av det som alt for lett kunne vært unngått!

Link to comment
Share on other sites

Slik vårt ettersøkslag opplever det, er dette ei sak som viltnemnda/politiet kjem til å slå stengare ned på etterkvart.

Alle skot mot dyr skal uttredast som om det er treff i dyret.

Avslutta søk der hjortevilt ikkje er funne daudt eller blitt avliva skal det givast melding om til viltnemnda/politi.

Link to comment
Share on other sites

Avslutta søk der hjortevilt ikkje er funne daudt eller blitt avliva skal det givast melding om til viltnemnda/politi.

 

Eit ettersøk er ikkje avslutta før jaktoppsyn/ viltannsvarleg i kommunen har teke den bestemmelsen. Du som ettersøksjeger kan ikkje bestemme dette. (Ein annan ting er at ettersøksjegeren i realiteten bestemmer det. )

Link to comment
Share on other sites

Til beagle!

 

Rett det!

Vårt lag underrettar viltnemda/politi på enden av jaktsøket medan jeger/jegerar er tilstades. Deretter fattar vår overordna vedtak om kva som skal skje vidare. Bruk av lys aldri tillatt!

Ved påkøyrsle er det oftast politiet sin operasjonssentral som kontaktar oss. Straks etter endt søk blir rapport gitt politiet. Viltnemnda i kommunen får elektronisk rapport seinare. Bruk av lys tillatt!

 

Sogndal ettersøkslag har fast døgnvakt frå 1. september til 1. mai og tilkallingsvakt i månedane i mellom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det burde vært mye bedre opplyst ang regler for ettersøk, og opptreden ved skudd plass.

kanskje vært skrivd noe i den folderen der man får kortet for betalt jegeravgift, det er jo noe får! :) Så sant det ikke er tjuvjakt som har forårsaket skadeskytingen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har vel troen på at en del tjuvjakt ligger bak mye som skjer (etter å ha sett hvor lett dette er siden politiet ikke har resurser til å ta seg av slikt, og hvor lett de som blir tatt slipper).

 

Samtidigt er det ikke til å komme forbi at måten en er organisert i forhold til ettersøksavtaler, har en betydlig innvirkning på hvordan man velger å reagere.

 

Jeg mener der burde være ett krav til utførelsen av disse ettersøksavtalene, etter en mal som tilsier minimalt til ingen ekstra avgift for selve ettersøket.

 

Det er etter mitt syn (etter å ha snakket med en og annen jeger), at der man har en avtale som er forhåndsbetalt, blir ettersøket flittigt og sammvittighetsfult brukt på alle skuddløsninger uten om soleklare bommer ala smelle av skuddet før dyret engang er i siktet (uhell under forberedelse til skudd), eller man ser nedslaget i bakken.

 

Når man sitter der med en betal etter bruk avtale, ligger det i den mennnesklige natur å kvie seg for å bruke penger. Og det er bare så alt forlett å overbevise seg selv etter en sjekk på skuddplass, at der ikke er noe blod eller andre tegn på treff i tvilstilfeller.

 

Derfor er det min mening at forhåndsbetaling for hele jakta + at viltnemd/storvald eventuelt dekker tapt arbeidsinntekt for ettersøker ved utrykkning på dagtid, er den ultimate løsningen for å unngå at dette i det hele blir ett tema for fremtiden.

 

I tillegg så synes det som at de yngre jegrene i større grad er innstilt på at ettersøk skal gjennomføres ved den minste tvil. Her kommer vi til å merke en lite bedring etter som tiden går, men bare om holdningsarbeidet fortsetter som i dag. Da helst kombinert med forskuddsbaserte ettersøksavtaler (de fleste vil jo gjerne ha valutta for penger de allerede har betalt :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Det er nå mangen år siden kravet om bruk av godkjent ettersøkshund ved skadeskyting tredde i kraft, i den kommunen jeg bor i har det aldri vært kontrolert hvorvidt jaktvaldene har hundeavtale eller ikke, men etter det ble storvald har storvaldet selv innført internkontroll på dette. :!:

Påskutte dyr skulle etter min mening alltid resultert i skuddplass undersøkelse av godkjent ettersøksekspertise, jeg vet at en skuddplass undersøkelse utført av jegeren selv, :roll: kan fort bli feil med manglende ettersøk som følge.

Er det noen som kjenner strafferammen for manglende utført ettersøk :?:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at det skulle ikke være opp til jegeren å bedømme at det er et bomskudd, derfor bør det bli slik at det alltid skal tilkalles en ettersøkshund for å bekrefte dette.

 

Strafferammen er :

I Lov om Viltet (Viltloven) står følgende i § 56 (strafferegler).

"Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes den som overtrer regler gitt i eller medhold av denne lov dersom ikke forholdet rammes av strengere straffebud. Under særlig skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 2 år anvendes. Overtredelse av loven er forseelse. Forsøk straffes likt med fullbyrdelse. Uaktsom overtredelse og medvirking er straffbart".

 

I tillegg til dette kan inndragning av våpen, utestengelse fra framtidig jaktutøvelse, inndraging av bil, båt eller andre gjendstander som har vert brukt i forbindelse med forsèelsen være aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

I vårt storvald betalte vi i år inn på forskudd for feltene. Dette ble gjort før den 10/8 da bukkejakta også er en del av vårt ansvar. I fjor ble det funnet en voksen elgokse som låg og råtnet oppi lia. Laget som noen uker før skjøt på en elgokse (med 9,3) valgte ikke å tilkalle ettersøksekvipasjen..... Det ble funnet kulehull i oksen, så det var nok ikke noe selvdaua dyr som ble funnet. Dette er svært beklagelig, og i år poengterte jeg dette i infoskriv til feltene. Det lød som følger:

 

"Det er mye hjort som skal skytes i år. Vi ønsker selvsagt at fellingsprosenten skal bli så høg som mulig. Likevel oppfordrer vi jegerne til å være sikre på skuddsituasjonen før man skyter. Det være seg om det er riktig dyr i forhold til tildelt kvote og at første skudd treffer der det skal. Om uhellet skulle skje og dyret springer vekk, skal dere opptre som om dyret er truffet. Merk av skuddsted og hvor dyret ble påskutt. Ring ettersøkstelefonen. Vi har betalt -------------- ettersøksring for at de skal gjøre denne jobben. "

 

Noen av jegerne tror jeg har en for høy terskel for å ringe. Til nå i år har det heldigvis ikke vært noen negative episoder.

Link to comment
Share on other sites

Holdningene må helt klart vendes fra at jegere tror det kommer noen å skal kjefte på dem til at det kommer en proff ekvipasje å hjelper dem med det de kan og løser dette på en diplomatisk måte. Vi skal helst ordne opp selv og ikke blande andre inn i våre feil, er det som ligger i dette og er sikkert nedarvet fra tiden før det var noe krav om ettersøkshund. Det tar tid å snu slikt og det vil ikke bli landsdekkende før det kommer i forskrift er jeg redd og fra DN.(med press fra dyrevernere og eller et EU direktiv) Det ser nå ihvertfall ut til at nyere generasjoner jegere har lavere terskel for å tilkalle en ekvipasje enn de godt etablerte jegerne, og det lover jo godt for fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Holdningene må helt klart vendes fra at jegere tror det kommer noen å skal kjefte på dem til at det kommer en proff ekvipasje å hjelper dem med det de kan og løser dette på en diplomatisk måte. Vi skal helst ordne opp selv og ikke blande andre inn i våre feil, er det som ligger i dette og er sikkert nedarvet fra tiden før det var noe krav om ettersøkshund. Det tar tid å snu slikt og det vil ikke bli landsdekkende før det kommer i forskrift er jeg redd og fra DN.(med press fra dyrevernere og eller et EU direktiv) Det ser nå ihvertfall ut til at nyere generasjoner jegere har lavere terskel for å tilkalle en ekvipasje enn de godt etablerte jegerne, og det lover jo godt for fremtiden.

 

Ei ny forskrift vill ikkje hjelpe på problemet. Det er det kunn innformasjon og holdningsendringar som kan.

Link to comment
Share on other sites

+1

Holdningskapende arbeide virker. Jeg har ikke jaktet storvilt før i mitt liv, men jeg har vokst opp med jegre rundt meg. Og forskjellen fra det jeg husker fra slutten av 70 tallet til i dag er formidabel. De som nå gjenstår er stortsett enten redde for pisk, eller for flaue til å tilkalle hjelp før de er nokså sikkre på at ting har gått galt. Men for hver ny jeger som kommer ut i jaktlagene med ny strigla holdninger, så skjer det en vridning mot aksept og forståelse (og det går fort). Dette er nettopp grunnen til at jeg mener at vi har en for dårlig opplæringsdel for praktisk våpenbruk/våpensikkerhet i jegerprøva. Nettopp fordi jegerprøva er den viktigste enkeltkomponenten vi har i holdningskapende arbeid, samt sikkerhets arbeid (vi kan jo ikke lenger regne med at forsvaret har gjort den jobben for oss).

 

En skal heller ikke undervurdere innvirkningen seriøse forum som dette har, vi som er færske tar med oss de holdningene og den kunskapen dere erfarne og oppegående deler med oss. Og vi tar dette med oss tilbake til de miljøene vi kommer fra. Jeg skal ikke legge skjul på at gamle Sluttstykket og nå kammeret, har vært stærkt utslagsgivende for mine holdninger rundt jakt og fangst. Nettopp fordi de gamles holdninger og "særegenheter" tas for det de er og ikke som gudsens sanning.

 

Jeg kan tenke selv, men av og til trengs det en kurskorreksjon for de fleste. Kammeret er i så måte ett glimrende kompass.

Link to comment
Share on other sites

Ja men se til Danmark beagle, som riktig nok har en tettere viltstamme og - befolkning enn oss. Der skal altså alt ettersøkes hvor dyret ikke ligger på skuddplassen. Hvorfor vil dette virke annerledes hos oss, enn det gjør i forskrift for dem. Dette ble innført, ikke med krav fra jegerhold, men pga at for mange dyr ble funnet av "tilfeldig forbipasserende". Dette er vi vel "skånet" en del for og det skjer ikke så lett i Norge da det er mere terreng å hjemme seg bort i. Ut av undersøkelser forrut for dette i nabolandet ble det avdekket at opp mot 25% av påskutte rådyr faktisk ikke var bom, og da kommer kravene tredd ovenifra er jeg redd (mulig denne tråden utvikler seg nå slik at den burde vært flyttet til "Ettersøk") Men selvfølgelig er holdningsskapende arbeid kjempeviktig. Men det spørs bare hvem tiden er på side med. Er det 50år til at alle ringer ekvipasjer, er det ikke akseptert. Men f.eks 10år frem så har et arbeid virket (jeg er som nevnt redd det ikke går så lang tid med tanke på ny dyrenernlov etc som venter. det er jo ikke bare jegere, men mange kommuner som ikke har peiling på dette lovverket også)Men skal dette gå seg til av seg selv så spørs det hvor mange "generasjoner" som har denne påvirkningsmuligheten som må vekk, eller nye som kommer til før holdningen er endret. Nå ser det ut for at vi kommer i manko på jegere innen enkelte områder ut av hva man kan lese i jaktpressen, og det gagner jo ikke saken positivt..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

SvenDue du kan komme med så mange forskrifter du vil. Kravet om tilgang på etersøkshund kom i 94. (Trur det er rett årstal, kjøpte hund p.g.a det). Men alikevel så er det fleire som vert tekne kvart år utan å ha skriftleg avtale eller hunden dei skal bruke uheldigvis daua nokre år før. For å få bukt med slike ting så er det kunn holdningsendring som hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel en forskrift som kom i 1994 som du referer til. Forskrift om utøvelse.....

Holdningsendringen kommer nok, men fra DN skal du se. Husk "godkjent for eget lag" som også kom da, for å dekke opp dette godt nok i landet, kun var en prøveordning. En prøveordning som har vart i 14 år !? :P Tiden er moden for revisjon av hele greia, da det ikke fungere godt nok er min mening. Klart vi skal gå foran og reklamere for at jegere har gode holdninger, for mange har gode holdninger. Men det må og være noe galt i opplegget som gjør at noen (hvor stort mørketallet er vet jeg ikke) ikke tar dette så nøye, år etter år. Endringen fra 1994 har nok påvirket mange, men ikke hjulpet alle utøverne, og da kommer det som regel skarpere skyts. Skulle ønske det hjalp kun med holdninger jeg og. Mulig en dårlig sammenligning, men det er fremdeles folk som får bøter og blir drept ved ikke å bruke sikkerhetsbelte i bil, ut av aldri så mye kampanjer om holdninger. Jeg har tro på et bedre tilpasset opplegg i tiden og at det vil være ekvipasjer nok til dette i landet er i så måte viktig. Der hvor det er vankelig å lage ettersøksringer f.eks, får kommunene gå inn og danne noen. Her ligger også ansvaret til syvende og sist for at alle har dette innen 4 timer, da det er de som har ustedt fellingstillatelsene (jeg vet at jegerne er pliktige til ha dette i orden, ellers jakter de ulovlig) Men kommunen kan faktisk bli bedt om å ta over et søk......

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror skoen trykker mest på dette med skuddplassundersøkelse, det er for noen jaktlag alt for lett å konstatere bom, som er den mest lettvinte løsningen på det som kan bli et langvarig problem og ødelegge resten av jakthelgen. :cry:

Jeg leste at det var kommet et pulver som ble blandet ut i en spayflaske med vann, innholdet ble sprøytet over den aktuelle skuddplassen og fikk virke et par minutter, det danner seg så en kjemisk reaksjon med blodet som fører til at dette blir selvlysende, og i ren "CSI" stil kan skuddplassen undersøkes, :idea: dette må jo være et genialt produkt med tanke på hvor vanskelig det er å finne blod i høy vier eller tilsvarende kratt, produktet virket også godt i dårlig lys og mørke 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror skoen trykker mest på dette med skuddplassundersøkelse, det er for noen jaktlag alt for lett å konstatere bom, som er den mest lettvinte løsningen på det som kan bli et langvarig problem og ødelegge resten av jakthelgen. :cry:

Jeg leste at det var kommet et pulver som ble blandet ut i en spayflaske med vann, innholdet ble sprøytet over den aktuelle skuddplassen og fikk virke et par minutter, det danner seg så en kjemisk reaksjon med blodet som fører til at dette blir selvlysende, og i ren "CSI" stil kan skuddplassen undersøkes, :idea: dette må jo være et genialt produkt med tanke på hvor vanskelig det er å finne blod i høy vier eller tilsvarende kratt, produktet virket også godt i dårlig lys og mørke 8)

 

virker vell helst i dårlig lys og mørke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bedre at folk kontakter dem de har ettersøks avtale med, som kan stille med godkjent og trenet hund. En at 20 jegere skal springe rund med spruteflaske å tru de er csi etterforskere å spre det som måtte være av blod og spor rund over alt.!!!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bedre at folk kontakter dem de har ettersøks avtale med, som kan stille med godkjent og trenet hund. En at 20 jegere skal springe rund med spruteflaske å tru de er csi etterforskere å spre det som måtte være av blod og spor rund over alt.!!!

Dette er beregnet for å være til hjelp for ettersøksjegere :!:

Link to comment
Share on other sites

Under mitt første søk etter ein 12-taggars bukk var det ikkje ein dråpe blod på marka. Nydeleg turt haustlauv på marka og 100% rett stadplass der bukken opplevde å få ei Norma Elite 308W kule i seg. "Sikkert bom. Du treng ikkje koma, men viss du vil så ----." Fanst ikkje teikn til kulenedslag på staden! Fanst ikkje blod på skotstade eller i sporet!

Sporinga gjekk roleg unna for så å dreia rett nedover.

500 meter sporing og: "Der liggje han!"

Jubelen var STOR.

 

Gjett korleis det kjendest hjå :D:):roll: jegerar og :D hundeførar?

Link to comment
Share on other sites

Kimveg skrev.

 

Det er vel bedre at folk kontakter dem de har ettersøks avtale med, som kan stille med godkjent og trenet hund. En at 20 jegere skal springe rund med spruteflaske å tru de er csi etterforskere å spre det som måtte være av blod og spor rund over alt.!!!

 

Jeg skrev vel ikke at hele jaktlaget skulle valse rund på skuddstedet, eller har var det for vanskelig formulert for deg :?:

Blod kan være vanskelig å finne selv for trente ettersøkjegre med godkjent hund, og jeg vil tro at slike produkter kan være til god hjelp for disse også.

Det hadde vell heller ikke skadet å prøve denne metoden i noen av de tilfellene med et "konstatert bomskudd", der det er besluttet ikke å kontakte ettersøkhund av jaktlaget

Link to comment
Share on other sites

Hunden lukter helt sikkert ikke bedre om blodet er opplyst, det er bare det at selv om en hund er godkjent for ettersøk så håndterer den ikke alle tilfeller av ettersøk på skadet vilt, var selv med på ettersøk i høst etter hjort, denne ble friskemeldt av ettersøksjeger med godkjent hund etter skudplassundersøkelse og påfølgende søk i terenget .

hjorten ble felt med en tilfeldighet 4 dager senere på et drev i samme tereng den hadde da avskutt framfot som kun hang i skinnet, ikke en dråpe blod ble funnet på plassen, men det har garantert hvert blod der

Link to comment
Share on other sites

Skot i framfot er det vanskelegaste søket.

Dyret kan gå i sårleie. Om ettersøksekvipasjen føl sporet så ligg det og vaktar på innsporet Blir det støkka, - så går det unna. Det er oftast kun denne eine sjansen og ikkje meir. No legg ikkje dyret seg ned viss blodtapet er lite. Eit slikt såra dyr er meir hardskote enn eit friskt. Her gjeld det om å ha flaks og dyktige jegerar som er kjende i jaktområde til å poste på rette plassar, minst 3 - 4 stykke.

 

Kva med ein godkjent hund og førar som gjer eit søk kanskje kvart tredje eller femte år etter eit hjortedyr?

Tenk deg ein slik ekvipasje på lik linja med at du er symjedyktig etter å ha fullført 25 meter og fell overbord på havet.

Ettersøk etter hjortevilt er eit handverk som treng folk som veit kva dei driv med.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere hadde vi ettersøksavtale med en som var belærende og kritserende. Den ene gangen vi fikk bruk for han fikk vi tydelig inntrykk av hva han syntes om oss "amatører". Lista blir lagt høyt for å tilkalle slike ekvipasjer.

Han vi har avtale med nå er en helt annen type. Mye hyggeligere (og dyktigere), og derfor lett å ringe til. Tror sånt noe betyr ganske mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...