Jump to content

1-4-24 kikkertsikte med skarpt lys.


pererik

Recommended Posts

Jeg har idag en Burris four x 1-4x24 og et rødpunktsikte av typen bushnell trx25.

Jeg er forsåvidt fornøyd med begge og de gjør det de er laget for å skulle. Det jeg lurer på nå er om der finnes et kikkertsikte som kombinerer egenskapene til disse 2 på en bra måte. Det jeg savner på rødpunktsiktet er muligheten for forstørrelse. Det jeg savner på burrisen er et klart og tydelig rødpunkt som vises godt i dagslys/sol slik som et rødpunktskite gjør. Jeg har ingen problemer med å skyte med begge øyne åpen på burrisen, men det går raskere med rødpunktsiktet pga sterkere lysprikk.

Jeg ser der finnes mye på markedet i 1-4x24, og i mange prisklasser, og ser der er mye fint om andre spekker som synsvidde og klart glass, fancy autofunksjoner, og avanserte retikler, men internett gir meg ikke et godt nok svar på dette med hvor sterkt lyset er vs rødpunktsikter.

Jeg bor slik til i landet at det ikke er mulig å reise på store butikker som har slikt på lager, og jeg vil derfor gjerne ha deres erfaringer.

 

PS! saken er muligens besvart før, men jeg er ikke nok venn med søkefunksjonen, til å klare å redusere antall treff til overkommelig mengde.  Tidligere kunne jeg bruke google til dette, men treffene leder ikke lengre til rett plass der pga oppgradering av forumet.

P-E

 

 

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste 1-4 og 1-6 siktene som produseres i dag har mer en nok lysstyrke til å fungere i dagslys/sol. Jeg har personlig har testet/brukt Swarovski, Meopta, Leupold, Zeiss og Kahles. Gjengangeren er at man nesten aldri kan ha lyset på "full styrke", da blir det rett og slett for voldsomt. Eneste unntaket er Leupold VX6 i strålende solskinn og snødekt mark. Prikken synes helt greit, men ikke mer en det. 

Det som muligens er et større "problem" er at lysprikken i moderne sikter blir mindre og mindre. Til skyting i dårlig lys og på små mål er dette supert, men på drivjaktsikter vil jeg påstå at det er en bakdel.      

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Da er det nok slik jeg fryktet at Burrisen har litt svakt lys i forhold til disse du nevner. Det var litt synd, for den er jo ikke direte billig heller, og jeg hadde forventet dårligere optikk i forhold til de på toppen, men ikke svakt lys. Prikken er forøvrig liten som heller ikke bidrar som du sier til raske skudd.

Hvis du skulle anbefale en konkret 1-4/6 x24 modell til drivjakt, hvilken vil det være? (makspris 15-16k)

P-E

 

Link to comment
Share on other sites

Billigsikter fra USA har ofte ikke daylight visible rødpunkt av en eller annen grunn. Hvis maksprisen din er 15-16k virker det jo som Zeiss V6 er ett av de hotteste kjøpene nå.  Jeg håper den er på Camp Villmark så jeg får sett på den der.

Link to comment
Share on other sites

Om maksprisen din er 16k så kjøper du en Swarovski Z6I 1-6X24. Ser at flere selger denne til under 16 000 nå etter prisreduksjonen. Kommer med flere typer retikkel, så jeg vil anbefale deg å teste hos en forhandler. Er man bekymret for størrelsen på prikken, kan man vurdere circel dot. Har hørt at mange som bruker det er meget fornøyd. Har ikke testet det selv.

Siktet er bortimot så bra som et drivjakt/skogssikte kan bli. Enkelte "maser" mye om at Z6 har liten utgangspupill og derfor ikke er den beste til hurtigskyting (kresen på øyeplassering). Om utgangspupillen på dette siktet skaper problemer, da har man store mangler/svakheter i sin skyteteknikk. (Min mening). Uansett, er man bekymret for det og kan klare seg med max 4x forstørrelse så er Zeiss HT 1,1-4X24 et godt valg.

Jeg personlig har aldri valgt Zeiss V6 fremfor Z6 når prisen er såpas lik. Den har akkurat kommet på markedet og er et rimelig ubeskrevet blad.     

Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om over 3000 i prisforskjell, så det er ikke såpass lik. i løpet av en mnd eller to så vil man ha en del erfaringer med V6, og om den er tilnærmet lik Z6i i kvalitet for 3000 mindre så er jo valget enkelt for meg i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Meopta Meostar 1-4x22 K-Dot ser ut til å passe det du etterspør. Har en selv og er meget fornøyd. Knapt skygge å ane rundt siktebildet og lyset strekker til, selv på de lyseste dager. Eneste minus er at optikken er såpass bra at ut over kvelden blir lyset for skarpt på laveste trinn. Min er noen år gammel nå så mulig dette er fikset på nyere sikter. 

Link to comment
Share on other sites

Flott takk. Ang Meopta tror jeg ikke min lokale våpenpusher fører dette noe som er en forutsetning da jeg får bytte inn min Burris. Han fører Zeiss, Swaro, Steiner,kahles og noen til men må sjekke ang Meopta.

Jeg regner med det ryr på med skriverier og tester om V6 etterhvert da. 

Link to comment
Share on other sites

Super xx skriver: Enkelte "maser" mye om at Z6 har liten utgangspupill og derfor ikke er den beste til hurtigskyting (kresen på øyeplassering). Om utgangspupillen på dette siktet skaper problemer, da har man store mangler/svakheter i sin skyteteknikk.

Jeg er en av de som maser om viktigheten av stor utgangspupill, og måten du skriver på får meg til å tro at du har for liten erfaring med drivjakt.

På drivjakt kan grisen komme fra alle kanter, også bakfra eller den kan komme ut av krattet 2 m fremfor deg. Stor utgangspupill en fordel når du må vri kroppen kjapt for å kunne skyte.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Super XX skrev:

Enkelte "maser" mye om at Z6 har liten utgangspupill og derfor ikke er den beste til hurtigskyting (kresen på øyeplassering). Om utgangspupillen på dette siktet skaper problemer, da har man store mangler/svakheter i sin skyteteknikk. (Min mening).

Ofte monteres slike sikter på kombivåpen i avtakbar montasje, hvor kolben er tilpasset skyting med de åpne siktene. Da får man ikke optimal kinnkontakt, så stor utgangspupille er viktig. Å påstå at folk, du ikke kjenner, gjør sine valg fordi de er dårlige til å skyte blir dumt.

Samme for meg hva folk velger, men jeg liker å bidra til at folk tar opplyste valg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...