Jump to content

Lov å sende blykuler i posten?


Bjørn Dybvik

Recommended Posts

Hei.

Var i kontakt med XXL for å bestille et parti Klette blykuler for lading til .44 mag.

Fikk da beskjed om at det ikke lenger var lov å sende disse i posten.

Kan dette virkelig stemme? Det kan da ikke være noen fare med å sende en eske med blyklumper i posten?

Håper noen her kan bekrefte at det går an likevel da det er et stykke til nermeste butikk :(

Link to comment
Share on other sites

Fant ut at det ikke er posten som setter disse begrensningene.

Snakket med en annen ansatt hos XXL. Han sa at det var kommet nye regler om at du må framlegge våpenkort for å kjøpe ladeutstyr. De hadde ikke fått noen rutiner på å håndtere dette på enda som jeg forstod. Men jeg kunne prøve å sende en scan av kortet til han på mail, så skulle han se hva han kunne gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en annen ansatt hos XXL. Han sa at det var kommet nye regler om at du må framlegge våpenkort for å kjøpe ladeutstyr.

Veit vel eigentleg ikkje om det er snakk om nye reglar. Det har vel vore krav om våpenkort for å kunne kjøpe prosjektil lenge? Men om reglane har blitt handheva er vel ein heilt annan sak...

Link to comment
Share on other sites

Når eg skulle handle diverse ladeutstyr av Trond Alvestad her i sommer, så måtte eg scanne inn både førerkort og våpenkort, før han ville sende meg varene. Det gjorde eg også, og 2 dager etterpå, så låg alt i postkassa..Etter dette, så har han meg i registeret også, måtte ikkje sende dette på nytt igjen, ved siste bestilling.

Link to comment
Share on other sites

Fra våpenloven:

Kapittel 8. Tilvirkning til eget bruk

§ 52. Tilvirkning av ammunisjon

 

Det kreves ikke tillatelse til å tilvirke ammunisjon til eget lovlig bruk. Dette gjelder også tilvirkning av prosjektiler.

 

Komponenter for tilvirkning av ammunisjon kan erverves ved fremvisning av våpenkort.

 

 

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/ltavd1/filer/sf-20080711-0831.html&emne=v%c5penlov*4

Link to comment
Share on other sites

Ladeutstyr er ikke en komponent, men verktøy.

Krutt er en komponent.

 

 

Fra våpenloven:

Kapittel 8. Tilvirkning til eget bruk

§ 52. Tilvirkning av ammunisjon

 

Det kreves ikke tillatelse til å tilvirke ammunisjon til eget lovlig bruk. Dette gjelder også tilvirkning av prosjektiler.

 

Komponenter for tilvirkning av ammunisjon kan erverves ved fremvisning av våpenkort.

 

 

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/ltavd1/filer/sf-20080711-0831.html&emne=v%c5penlov*4

Link to comment
Share on other sites

Når eg skulle handle diverse ladeutstyr av Trond Alvestad her i sommer, så måtte eg scanne inn både førerkort og våpenkort, før han ville sende meg varene. Det gjorde eg også, og 2 dager etterpå, så låg alt i postkassa..Etter dette, så har han meg i registeret også, måtte ikkje sende dette på nytt igjen, ved siste bestilling.

 

 

Ja, satser på det er sånn de løser dette. Er jo ikke den helt store jobben med å lage en scan med kortene.

Man gjør det jo bare en gang, så er de lett tilgjengelige på maskinen for senere bruk.

Men takk for svar. Så får vi heller legge denne død før det bærer helt galt avsted :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...