Jump to content

308win ammunisjon til Elg og Hjortejakt


Andyrz

Recommended Posts

Hei, Da våger jeg meg ut i dette farvannet på jakt etter svar på noen spørsmål(som sikkert har blitt tatt opp før...), om ammunisjon til hovedsaklig elg og hjortejakt + trening.

Bruker i dag Federal fusion 180gr i 308win(før lapua mega 185gr), som jeg bare har fått bare positiv erfaring med, lite blodslått kjøtt og fin effekt på dyret, stort sett alltid sideskudd midt i bogen. Jakter på ett vald der skyteavstandene ligger mellom ca 20-100m som "normalt"

Vet ikke om jeg kommer til å skifte ut fusion egentlig, men det er jo gøy å se hva som er og hva andre har prøvd og erfart med forskjellig ammunisjon, for meg er det viktig at jeg det er ei pålitelig kule, går likt hver gang i mitt våpen og såklart prisen. lader ikke selv. :roll: Så her er noen jeg har blitt nysgjerrig på denne gangen:

 

Fiocchi 308Winchester EPN 180, med Hornady SST kule.

Black hills 308 Winchester 180 Gr Nosler Accubond No Color

Geco .308 WIN 11,0G Plus

RWS .308 WIN EVO 11,9G 184GR

308 Federal Trophy Bonded Tip 180gr

308 Winchester Powermax 180 grs

Sako 308win super hammerhead 11,7/180 SP

 

Har tenkt tanken på Blyfri ammunisjon også, men hva og erfaring?

308 Federal Trophy Copper 165grs/10,7g

308 Win Lapua Naturalis 170grs/11g

 

Håper dere her har noe erfaring å dele med meg om en eller flere av disse, og eventuelt andre alternativer til ca samme pris, under 30,- smellen ca. sist jeg kjøpte fusion var den under 20,-

 

Dette ble kanskje litt rotete og kanskje 1 av 1000 slike fra før, men håper noen har tid til å gi meg noen svar :smile:

på forhånd takk :D

-Anders

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Federal TrophyCopper i både.308win(150grain) og 30-06 (165grain) i flere år.

Hurtig og sikker ekspansjon, veldig lite blodsøl, og blyfri :winke1:

Presisjonen har vært super i mine rifler.

Kommer nok aldri til å bytte ammunisjon.

 

 

Moderne kuler i normal hastighet, langt bedre enn dårlige kuler med moderat hastighet 8)

 

14676654_1171903029556896_2146046831115632640_n.jpg?ig_cache_key=MTM3NDUxNTM4MjE2OTYyNzAyNg%3D%3D.2

 

 

 

Lykke til med valget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for info og svar Hjortefot :smile: Ser at det er 150gr og 165gr i 308win(federal trophy copper), til elg og hjort, hvilken burde jeg gå for, og hvorfor?

Ser lapua naturalis er 170gr... Jeg lurer fordi jeg ikke har noen erfaring med de blyfrie kulene, og hører ofte bare "bra de, husk lettere kule enn bly"

Link to comment
Share on other sites

Takk for info og svar Hjortefot :smile: Ser at det er 150gr og 165gr i 308win(federal trophy copper), til elg og hjort, hvilken burde jeg gå for, og hvorfor?

Ser lapua naturalis er 170gr... Jeg lurer fordi jeg ikke har noen erfaring med de blyfrie kulene, og hører ofte bare "bra de, husk lettere kule enn bly"

 

Mitt råd.

:arrow: Bruk 150grain i .308win.

Rett og slett fordi en moderne kule (blyfri) i 150grain ifølge de lærde gjør samme nytten , og litt til på inntrenging som en blyholdig kule i 180grain. Samtidig gir en 150grains kule noe flatere kulebane (for de som er opphengt i det :D )

Kobber er lettere enn bly, og en tyngre kule vi da også bli unødig lang.

 

Men test litt, bruk den som går best i din rifle. I min Sako Finnlight er Trophy Copper 150grain en sikker vinner.

Link to comment
Share on other sites

Skal absolutt teste ut trophy copper, å følger alle råd :winke1: skal teste litt forskjellig og blir ikke det bra har jeg alltids fusion å gå tilbake på :D

Kjøpte en pakke med Black hills 168 Gr Barnes TSX No Color i dag for en test, TSX er vel en gammel traver? Erfaring? Eventuelt erfaring med Black hills ammunisjon?

 

-Anders

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke "folkets favoritt", Oryx. Funker godt i .308 hastighet og gjerne presis, men kanskje den blir for "kjedelig". Pass på når den er på tilbud hos feks XXL, så har den også fin pris.

Oryx har jeg sett funker gang etter gang, men... syns det er litt mye blodslått som resultat, men mulig "oryx gjengen" på laget er uheldige med skuddplasseringen? :roll:

Syns resultatet etter ei fusion kule er finere/bedre enn etter oryx'en, og når prisen er mye lavere, vurderer jeg ikke oryx lenger. Dreper gjør begge, men har skutt elg med partizan for 12,- smellen, død var resultatet da også :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Her er Federal Fusion 308win 180gr vs Black hills (gold) 308win 168gr barnes TSX.

Tanken på å bytte ut den uslåelige(min mening og erfaring) Fusion kula klinger fortsatt ikke helt for meg, men får jo se, mye andre kuler jeg må teste og :roll: Og fortsatt fabrikk ammunisjon.

For dere som har prøvd TSX, hvordan er den på elg og hjort? Bare lurer på hva dere har erfart osv, har jo lest mye bra om den, men da ofte(om ikke altid?) hjemmelada ammunisjon.

Black hills, noen som har prøvd noe der fra?

 

normal_fusion_og_blackhills.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
308 Sako skrev (20 timer siden):

Hei

 

Jeg bruker 308 win på elg

 

Noen som har erfaring med:

Federal Trophy Bonded Tip 

Nosler E tip

 

Eller andre blyfrie kuler til elg?

Og hvor får jeg tak i 🥴

 

Har ikke testet selv, men lest (veldig) mye for å finne blyfri kule til .308 Win for elg, og synes Sako Blade ser veldig lovende ut.

God ekspansjon over et veldig stort hatighetsområde og ser ut til å holde sammen helt fint selv i magnum hastigheter på kloss hold.

BC ser ut til å være god nok til lengere hold enn jeg er komfortabel med å skyte vilt.

Blir nok å bestille 162 grain Blade for å teste selv, men venter til dagslys og temperatur er litt triveligere.

Barnes har TTSX har jo også et veldig bra rykte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til nå har Sako Blade levert meget bra for meg både i 6,5 x 55 og 308 W . 
Jeg lader ikke selv så det blir kjøpeamo. I 308 valgte jeg 150 grains. Kun to elg med denne en kalv på kort hold 15 meter ish og en piggokse på enda kortere hold. Fine slakt selv om hastigheten må ha vært ganske frisk på så kort hold. Har selvsagt ikke funnet igjen noe prosjektil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...