Jump to content

Bedre grep syntetisk stokk


Henning24

Recommended Posts

Et par ikke-varige alternativer kan være gummilakk fra Biltema eller Plastidip. Samme pris, samme funksjon. Noen strøk med dette, og man får en fin, matt overflatefinish som kan rives av igjen når det har blitt skader på den. Stokken blir gummiert og føles ikke glatt. Koster ca 150,- pr. boks.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også lime på et par strategiske biter trappetape. ("sandpapir med lim bakpå"...) Er plastkolben din svart, blir det ganske diskret, og utrolig effektivt både i regnvær og hete. :) Er kolben beige, så finnes det hvit å få kjøpt, også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan Plastidip og Biltemas gummilakk holder, men jeg har vondt for å tro at det er mye dårligere enn Sikaflex. Og Sikaflexen jeg har på skjeftet på den ene jaktrifle mi har sittet der i ca. 15 år. Den har riktignok blitt litt frynsete i kanten med åra, men gjør fortsatt jobben, og er lett å fjerne for å fornye. Jeg gidder bare ikke, så lenge den fungerer. Nå skal det sies at jeg tror felter med slike remedier vil holde dårligere enn heldekket.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange bruker litt epoxy med farge i (type beddemasse).

Masker rundt området, puss overflaten lett og rens godt. Så legg på et tynt lag med epoxy som du "trekker" ut med en ispinne, altså dabber den forsiktig over hele flaten så man får små topper i epoxyen. Blir veldig diskret og fin løsning. Kan pusses ned litt hvis det blir for voldsomt, eller blandes inn litt sand hvis du ønsker mer grep.

Link to comment
Share on other sites

ville heller funnet meg passende hansker med skinn eller gummiknotter inni. finnes både sommer/vinter/arbeidshansher på markedet. så slipper du å klisse ned børsa med div malinger/fugemasser. har selv noen tynne norrøna jakthansker som gir godt grep. er noe slags semske skinn lignende stoff i hånd grepet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har anti-skli tape på noen våpen der nettskjæring mangler eller er noe slitt,- tynn stripe av den på hver side av fremstokk

Sitter som berget,- har nylig også tapet litt på skjeftet på .22 Pistolen.

 

Er mer opptatt av funksjon enn det estetetiske, men den smale remsen tape er ikke styggt om dette gjøres med litt fin hånd.

Link to comment
Share on other sites

Rifla jeg brukte gummilakken på, stod som regel i skapet. Den tålte det da... Den ble aldri brukt i skogen eller fikk noe særlig juling. Kan jo hende den ikke tåler særlig kvister som tar borti, feks.

 

Felgene har tålt vinterbruken med plastidip. Den tåler ikke særlig med kjemikalier.

 

Nå er det ikke veldig mye som tåler fall mot stein eller skarpe kvister uten at det blir merker uansett. Til og med syntstokker som ikke trenger noen beskyttelse får hakk og merker. Ulempen med disse gummigreiene er jo at dersom det blir hull i lakken, blir hullet fort større pga at det løsner fra underlaget lettere enn vanlig lakk.

 

Hvor smart det er vet jeg ikke, men hva med båtlakk med antisklibeskyttelse i? Den egner seg for båtdørk, så da bør den klare et par turer i skogen og.

 

Tipper jeg prøver gummilakken fra Biltema til svensketuren til helgen, så får en se hvordan den blir etter turen. :-) Har tross alt en boks med hvit liggende. Hva annet skal jeg bruke den til!?

 

Edit: Da har jeg faktisk i all hast griset litt med sprayboks... La på noen strikker på kolbe og forskjeftet slik at det skulle bli svarte striper. Funket sånn noenlunde... Tror ikke dette er typen lakk som egner seg best til slik, men ok, det ble da noe. La på et lag med klar gummilakk etterpå, slik at det ikke skulle bli kanter som kan gjøre at lakken løsner for lett. Det ble tre, fire tykke lag, så det ble grisestygg finish, men nå er det tørt, og grepet er ørten ganger bedre nå enn før. Gjenstår å se hvor holdbart det blir. Alt ryker av igjen i løpet av vinteren. Blir noen reveturer etter hvert og, så det får sitte på enn så lenge. Hadde jeg tenkt på noe mer permanent, hadde jeg nok også vært mer nøye på finish. Nå ville jeg bare ha på noe hvitt, fort og gæli.

 

2017-01-21%2014.45.50_zpsofj1ocx7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...