Jump to content

Rifle nummer to


krs79

Recommended Posts

I dag har jeg en 30-06 og er nå på utkikk etter en rifle i et mindre kaliber, som kan supplere denne.

 

Jeg lader ikke selv, og kommer heller aldri til å gjøre det. Ammo må være lett tilgjengelig og kan gjerne være billig. Skjønt sistnevnte er ikke noe absolutt krav.

 

6,5x55 og .223 er vel de to mest aktuelle kandidatene? Men forskjellen på disse er vel ganske store. Bruken vil primært være småvilt, fugl og ett og annet rådyr.

 

Gitt disse forutsetningene, hvilket kaliber ville dere ha valgt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns også du skal vurdere 243 Winchester.

Kanskje en av de beste rådyrpatroner vi har, samt med helmantel er den ypperlig til fugl fra rype til grågås.

Litt tyngre kule enn 223, og dermed bedre egenskaper i forhold til vind.

Jeg har prøvd både 222 Rem, 22-250 Rem. 223 Rem og 243 Win på diverse småvilt gjennom årene, og min ringe erfaring er at 243 er den mest fleksible "all round" patronen av disse fire.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er mitt dårlige råd. dårlig fordi at med det kaliberet har du dekket alt som kan jaktes i Norge (Joda vet at det sannsynligvis er mer egnete kaliber til forskjellig jakt ,Etter noens mening) . 6,5x55 får du tak i overalt, skytterlagene har slik ammo og alle butikker har slik ammo. og skulle du få lyst i fremtiden til å begynne lade kan du bruke samme hetter og hylseholder. 6,5x55 får du til å gå beint fram til maks praktisk skuddvidde, marginalt mer kulebane enn de mindre men omtrent til å se bort fra.

Link to comment
Share on other sites

223

 

Ettersom du allerede har storvilt rifle ville jeg ikke vurdert annet. 3006 kan brukes til alt en 6.5 kan brukes til, så da ville jeg valgt noe mindre likt.

 

Uslåelig pris på ferdigammo i butikk, skytterlag har jeg aldri kjøpt fra så kan ikke uttale meg der.

 

Som småvilt børse har du også kort kasse som gjør den lettere og mer hendig.

 

Ville sett på Howa Mini Action.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er mitt dårlige råd. dårlig fordi at med det kaliberet har du dekket alt som kan jaktes i Norge (Joda vet at det sannsynligvis er mer egnete kaliber til forskjellig jakt ,Etter noens mening) . 6,5x55 får du tak i overalt, skytterlagene har slik ammo og alle butikker har slik ammo. og skulle du få lyst i fremtiden til å begynne lade kan du bruke samme hetter og hylseholder. 6,5x55 får du til å gå beint fram til maks praktisk skuddvidde, marginalt mer kulebane enn de mindre men omtrent til å se bort fra.

Siden TS hadde en 30.06 så anbefalte jeg også 223 siden det komplementerer fint.

 

Men som du også sier: 6.5x55. Jeg solgte min 223 i fjor. Egentlig for å test litt ut egen teori om dette.

Og har i år brukt 6.5x55 på "alt".

Med F.eks Norma Oryx på litt store ting, og Norma Jaktmatch på mindre saker. Fordel at de har tilnærmet likt treffpunkt så man trenger ikke styre fælt med innskyting heller. Selv om jeg selvfølgelig anbefaler å sjekke.

 

Akkurat nå har jeg kjøpt min tredje 6.5x55 rifle (en av dem skal ut bare så det er sagt), men planlegger ikke andre kaliber for neste år heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns også du skal vurdere 243 Winchester.

Kanskje en av de beste rådyrpatroner vi har, samt med helmantel er den ypperlig til fugl fra rype til grågås.

Litt tyngre kule enn 223, og dermed bedre egenskaper i forhold til vind.

Jeg har prøvd både 222 Rem, 22-250 Rem. 223 Rem og 243 Win på diverse småvilt gjennom årene, og min ringe erfaring er at 243 er den mest fleksible "all round" patronen av disse fire.

 

Dette kaliberert blir "for sært", selv om det sikkert har gode egenskaper.

 

Jeg skal ha noe de selger mye av og billig på xxL :lol:

 

Jeg bruker kal. 20 i hagla, og er alt for godt kjent med bakdelene med å benytte kalibre som ikke er "standard".

 

223

 

Ettersom du allerede har storvilt rifle ville jeg ikke vurdert annet. 3006 kan brukes til alt en 6.5 kan brukes til, så da ville jeg valgt noe mindre likt.

 

Uslåelig pris på ferdigammo i butikk, skytterlag har jeg aldri kjøpt fra så kan ikke uttale meg der.

 

Som småvilt børse har du også kort kasse som gjør den lettere og mer hendig.

 

Ville sett på Howa Mini Action.

 

Har sett på den ja. Opptill flere ganger :mrgreen:

 

Takker for alle innspill, så langt... !

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde vært der.........ville jeg gått for 6,5x55. Den gjør akkurat det samme som en 223 om ikke bedre.

Hovedårsaken til at JEG ville valgt 6.5x55 er at jeg drar aldri på storviltjakt uten å ha med reservebørse. Vil ikke ha ødelagt turen/jakta med eventuelle uhell som ødelegger våpenet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...