Jump to content

Spredning med 47cm pipe


sporhundenLeo

Recommended Posts

Ammo

sikte

skytter

Hjemmelading

Du sier det jo selv. Det kan også være noe feil med rifla, eller noen skruer som ikke er stramme - eller det kan være en feil med siktet?

Hvor mye er "stor spredning", og får du gode samlinger med andre rifler?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er av og til tråder med denne type spørsmål. Synes det er vanskelig å gi noen fornuftige råd basert på opplysningene som ofte gis.(også i dette tilfelle; Mauser, 47 cm pipe,.308, ofte?? stor? spredning)

For å kunne gi råd er det ettter min mening en minimumsforutsetning at det oppgis hvilket hold det er skutt på og hvor mange skudd det skytes i hver gruppe. Et minimum antall grupper er også en forutsetning vil jeg si. Det er også en forutsetning at våpenet er testet med flere typer fabrikkammo med forskjellige kulevekter og evt. Tilsvarende hjemmeladde med flere kuler og ladninger om en skal kunne si noe fornuftig ift om våpen/ pipe leverer hva en kan forvente. Vanligvis vil en få bedre samlinger med matchammo/ kuler enn med jaktammo/ kuler.

Opplysninger om våpen er også ok å få, iaf om det ikke er originalt.

Om det er våpen/ ammo som skal testes og i mindre grad skytterens ferdigheter, forutsetter jeg at skyting er foretatt fra en stabil skytestilling med repeterbart rekylopptak og med siktemidler som gir et eksakt siktepunkt hver gang. For min del betyr testing av våpen/ ammo/ ladninger skyting fra benk med både front og bakstøtte, alternativt liggende med front og bakstøtte og sikte med forstørrelse nok til å gi nøyaktig siktepunkt, ellers må denne usikkerheten tas i betraktning når samlinger skal vurderes

Forøvrig bruker vi, her på berget, gjerne betegnelsen samling når vi snakker om gruppestørrelser. Spredning er betegnelsen svenskene bruker.

Link to comment
Share on other sites

Mitt generelle tips: Disassembly-Reassembly.

 

Plukk fra hverandre og sett sammen igjen. Våpen, montasjer, kikkertsikte (nei, ikke plukk siktet i molekyler, men ta det av) Veldig ofte (men ikke alltid) får man en "aha-opplevelse" når en skal sette sammen, og kjenner at det er noe som skurrer.

 

Og et annet tips er å prøve andre kombinasjoner av våpen - sikte, våpen - ammo, våpen - skytter...

Link to comment
Share on other sites

Du skriver 1-6 cm spredning...

 

Normalt leverer fabrikkammunisjon under 30 mm samlinger egenspredning, men piper er forskjellige, og feil ammo gir fort slike samlinger som nevner.. Da er ikke skytters innblanding involvert. Gode samlinger med 308 win og fabrikkammunisjon er for meg som skytter under 23mm på 100 meter. Hjemmeladet 308 har jeg ikke erfaring med, bør levere 10-20mm?

 

 

Det jeg mener er at om du ikke bedriver BR skyting er under 30mm godt nok, men våpenet bør kunne levere halvparten med rett oppskrift i kuler og krutt..

 

Det er mange parametre, oppsøk bane og spør om hjelp er mitt beste råd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har 40 cm pipe på ei Tikka i 6,5*55.

Jeg har ikke spredning på skuddene mine på storvilt prøven.

 

Du har altså 6,5 mm samling :shock: steike :!:

 

 

....?

Har ikke målt samlingen.

Poenget mitt var at jeg merker ikke forskjell om løpet er 40, 51 eller 56 cm, på 100 meter...

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...